Remissvar om översyn av åtgärdsprogram för luftkvalitet

Share "Remissvar om översyn av åtgärdsprogram för luftkvalitet"

Remissvar 1 (2) Datum Dnr./Beteckning 2020-06-23 TSG 2020-2886 Ert datum Er beteckning 2020-03-24 M2020/00276/KI Miljödepartementet m.remissvar@regeringskansliet.se

Kopia till: johanna.janson@regeringskansliet.se

Transportstyrelsen Generaldirektör 601 73 Norrköping Besöksadress

Olai Kyrkogata 35, Norrköping

Telefon 0771-503 503 Svante Törnquist

svante.tornquist@transportstyrelsen.se 010 49 55661 Telefax 011-18 52 56 transportstyrelsen.se kontakt@transportstyrelsen.se

Remissvar om översyn av åtgärdsprogram för

luftkvalitet

Transportstyrelsens synpunkter

Angående förslaget om differentierad trängselskatt så kan

Transportstyrelsen konstatera att det kommer att krävas en genomgripande förändring av systemet för trängselskatt för att åstadkomma en

differentiering utifrån bilarnas utsläpp. En sådan funktionalitet saknas idag i nuvarande it-system som hanterar trängselskatt och skulle i så fall behöva vidareutvecklas. Ett sådant arbete är omfattande både sett till personella och monetära resurser. Det skulle kräva utökade anslag då detta inte ryms inom Transportstyrelsens nuvarande ekonomiska ram. En god framförhållning är också viktig för att möjliggöra planering av genomförandet, så att det inte får oönskade konsekvenser på den övriga verksamheten.

I nuläget är syftet med skatten att minska trängseln, och trängseln är oberoende av fordonens miljöpåverkan. Om man utökar syftet med skatten så bör man även överväga att ändra benämningen av skatten.

Det saknas i beskrivningen av förslaget ett resonemang om hur stor effekten på luftkvaliteten skulle kunna bli i relation till andra åtgärder.

När det gäller differentiering av parkeringsavgifter så ser Transportstyrelsen med viss tveksamhet på potentialen för utsläppsminskningar till följd av differentierade parkeringsavgifter. Utredningen av de nya

miljözonsbestämmelserna visade på relativt små luftkvalitetsförbättringar även om de implementerades i stor skala i Stockholm, och vår bedömning är att differentierade parkeringsavgifter sannolikt ger en mindre och samtidigt

Datum 2 (2)

2020-06-23

endast indirekt effekt på luftkvaliteten jämfört med miljözonerna. Det saknas ett resonemang om hur stor effekten på luftkvaliteten skulle kunna vara jämfört med andra åtgärder i beskrivningen av förslaget.

Om en utredning tillsätts enligt förslaget så behöver den inkludera

eventuella förändringsbehov i Transportstyrelsens it-system, vilket kan vara omfattande även för detta förslag.

Angående reserverade parkeringsplatser för bilpooler så har Bilpoolsutredningen (SOU 2020:22) utrett parkeringsplatser för

delningsfordon och anger ett flertal problem med detta. I den utredningen drogs slutsatsen att det inte bör ges möjlighet för kommunen att reservera parkeringsplatser för specifika delningsfordon. Därmed ser vi inget tydligt behov av ytterligare en utredning i den frågan.

I övrigt har Transportstyreslen inte några synpunkter att framföra. _____

Detta ärende har beslutats av generaldirektör Jonas Bjelfvenstam.I den slutliga handläggningen av ärendet deltog utredare Svante Törnquist, föredragande.

Jonas Bjelfvenstam Generaldirektör

Konjunkturinstitutet har getts möjlighet att lämna synpunkter på Naturvårdsverkets och Statskontorets rapporter Översyn av åtgärdsprogram för luftkvalitet. Konjunkturinstitutet

regeringen/Naturvårdsverket på vad som bedöms vara tillräckligt effektiva åtgärder är önskvärt, men kommunerna måste kunna lyfta förslag på alternativa åtgärder då

Luftvårdförbundet stödjer generellt de förslag som Naturvårdsverket och Statskontoret föreslår för att skapa bättre förutsättningar för att bedriva ett proaktivt och effektivt