• No results found

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand"

Copied!
8
0
0

Loading.... (view fulltext now)

Full text

(1)

NORRBOTTEN

Nr 37 Fredag 25 november 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER

Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

Folkets Hus i Gällivare brann i helgen.

En brandman skadades.

-Det hade kunnat sluta riktigt illa, säger

Urban Lindgren vid Räddningstjänsten.

Det började brinna tidigt på söndag morgon.

Det brann under scengolvet och en

brandman föll tre meter

när golvet rasade.

Mannen fördes till Gällivare lasarett med skadad rygg.

Det mesta i

biografsalongen och

teatersalongen är förstört.

Urban Lindgren säger att det bara är tur att huset står kvar.

-Hade vi inte fått larmet och kommit i tid hade det slutat med att hela huset börjat brinna, säger han.

(2)

Många föreningar brukar göra olika saker i

Folkets Hus.

Nu har dom ingenstans att vara.

Det skulle till exempel ha varit auktion på

Folkets Hus i söndags.

-Jag får stå här och säga till alla att auktionen är

inställd, säger

Håkan Dynesius, från

Malmbergets auktionshall.

Teaterföreningen brukar ordna konserter och teater i Folkets Hus.

-Vi skulle ha en konsert med Raj-Raj band i

december. Vi hade räknat med mycket folk. Frågan är var vi hittar nya lokaler, säger Kjell Henriksson, vice ordförande i

Teaterföreningen.

Polisen ska nu undersöka varför det började brinna.

Det skriver

Norrbottens-Kuriren.

Gamla bor på hotell efter brand

Ett hyreshus i Vidsel började brinna förra veckan.

Många gamla bor i husets 21 lägenheter.

Nu har dom flyttat till hotellet i Storforsen.

Det var mitt på dagen som det började brinna i husets källare.

Många satt och åt lunch i husets matsal när kraftig rök spred sig.

Hemtjänstens personal hade möte i en av

lägenheterna.

Dom hjälpte alla gamla att ta sig ut ur huset.

Ägaren till en pizzeria i närheten hjälpte också till.

-Vi är mycket tacksamma att pizzeriaägaren kom ut direkt och sa att vi kunde vara inne i restaurangen, säger Anita Sandström från hemtjänsten.

(3)

Alla som vill får bo på Storforsens hotell.

När röklukten är borta får dom flytta tillbaka hem.

-Vi hoppas att dom får flytta hem snart, när läget är under kontroll och all rök är borta, säger

Åsa Södersten Åberg, chef för hemtjänsten.

Alla klarade sig oskadda utom en man som fick i sig för mycket rök.

Det skriver

Piteå-Tidningen.

Många jobb bort i Porjus Alla 50 anställda måste sluta vid företaget

Latitude solar i Porjus.

Den ekonomiska krisen i Italien gör att företaget har svårt att sälja sina solcells- paneler.

Företaget har tidigare sålt

mycket till Italien och andra länder i Europa.

Men nu har Kina börjat sälja solcells-paneler som är mycket billigare än svenska.

Samtidigt har England slutat ge bidrag till

apparater som gör energi av solceller.

-Vi säljer inget nu och måste därför stoppa tillverkningen i Porjus, säger Peter Rodder, chef vid Latitude solar.

Tidigare i år fick

Latitude solar ett pris för att företaget var så bra.

Därför blir

Kommunalrådet Stefan Andersson i

Jokkmokk förvånad när han hör att företaget säger upp 50 personer i Porjus.

-Det här beskedet kom så överraskande att vi inte haft tid att fundera över vad som ska hända nu, säger Stefan Andersson.

(4)

För tre år sedan skulle företaget säga upp anställda

men tillverkningen kom igång igen.

Facket hoppas att samma sak ska hända nu.

Det skriver

Norrbottens-Kuriren.

Demonstration i Harads Många som bor i Harads demonstrerade förra veckan.

Dom protesterar mot att Bodens kommun vill

stänga högstadiet i Harads.

Både unga och gamla

Haradsbor demonstrerade med facklor i händerna.

-Bara för att vi bor på landet är vi inga

dumskallar. Vi kan räkna och ser att kommunen gjort flera räknefel. Men

kommunen försöker lägga

ned skolan så fort som möjligt fast ingen vet vad som händer med Harads efteråt, sa Janne Öhrvall från Edeforsbygdens ekonomiska förening.

Prästen Lennart Åström sa att det bodde

2 300 människor i Harads när han flyttade dit för 20 år sedan.

Nu har folkmängden

minskat med 750 personer.

-Att det finns en skola är viktigt för hela bygden, inte bara för skolbarnen, sa Åström.

Haradsborna hade bjudit in skolpolitikerna till mötet efter demontrationen, men politikerna kom inte.

Det skriver NSD.

Fem dagar utan mat och värme

Två män från Göteborg har

(5)

tvingats vara fem dygn i en liten stuga på Kebnekajse.

Det stormade så mycket att dom inte kunde ta sig ner från fjället.

Det var i lördags förra veckan som det plötsligt började storma när

männen var i en stuga på toppen av Kebnekaise.

Männen ringde

fjällräddningen förra

söndagen men vädret var för dåligt för

polishelikoptern.

-Det har varit helt omöjligt att flyga dom första

dagarna. Det blåste för mycket, säger polisen Anders Calderäng.

Det fanns bara enkla träsängar och filtar i stugan.

Ingen värme och ingen mat.

Det enda männen hade att äta var en chokladkaka.

Först efter fem dagar

kunde fjällräddare och polis ta sig till stugan med polishelikopter.

Helikoptern kunde inte landa därför att det fortfarande blåste så mycket.

Men männen kunde lyftas upp till helikoptern med hjälp av en lina.

Männen mådde bra fast dom var hungriga.

Dom behövde inte åka till sjukhuset.

Det skriver tidningarna i Norrbotten.

Många tvillingar i Vistträsk

I somras föddes tre tvillingpar på drygt en månad i byn Vistträsk.

Det är mycket ovanligt.

Det bor bara 300 personer i Vistträsk.

(6)

Att det föds tre tvillingpar på 300 personer är 60

gånger fler än normalt.

Men nu finns det sex små flickor i byn som alla är ungefär lika gamla.

-Det är en väldigt speciell känsla att ha tvillingar. Jag är lycklig att vi får dela

den känslan med varandra, säger Sara Bohlin, en av tvillingmammorna.

Det skriver Aftonbladet.

Renar flyttar till Skottland 30 renar ska flyttas från Norrbotten till Skottland.

Dom ska vara tillsammans med andra renar och beta på skotska höglandet.

Dom första svenska

renarna kom till Skottland för över 60 år sedan.

Den svenske samen Mikael Utsi kom dit på

bröllopsresa och såg att betet var bra för renar.

Han flyttade dit 25 svenska renar.

Sedan dess har renflocken vuxit till 150 renar.

Men nu behövs det nya renar för att dom renkalvar som ska födas ska bli friska och må bra.

Det är därför den skotske renskötaren Alex Smith nu hämtar renar från

Norrbotten.

Han har namn på alla sina 150 renar.

Ibland hyr Alex Smith ut renarna till butiker under julhandeln.

Det skriver

Norrbottens-Kuriren.

Årets Tomte vald i Gällivare

Årets tomte är från Nederländerna.

(7)

Charlotte Kalla tog silver Charlotte Kalla från

Tärendö tog silver vid världscupen i helgen.

-Det var en härlig

säsongsstart. Men jag har en bra bit kvar till

toppformen, sa

Charlotte Kalla efteråt.

Norskan Marit Björgen vann 10 kilometer i fristil när världscupen hade

premiär i Sjusjöen.

Hon ledde från start till mål.

Charlotte Kalla kom i mål 27 sekunder efter Marit Björgen.

Charlotte Kalla var nöjd med sina andraplats men satsar på att vara ännu bättre vid årsskiftet.

-Jag har en bit kvar. Jag vet hur det brukar kännas när det riktigt spritter i

kroppen, säger Charlotte Kalla.

Marcus Hellner från Gällivare kom nia i 15 kilometer fristil.

Men han var inte ledsen.

-Nionde plats är ingen katastrof. Det handlar om att få vara mer på snö.

Johan Olsson vann loppet fast han har en skada i nacken.

Det skriver

Norrbottens-Kuriren.

SPORT

Det bestämdes vid

tomtetävlingen i Gällivare i helgen.

I år var det inget renrace eftersom det inte fanns snö.

Men gröttävlingen, att äta fort utan att få gröt i

skägget, gick bra.

Sinter Klas Stefan från Nederländerna vann.

-Jag tror det var sången som hjälpte mig att vinna, sa tomten efteråt.

(8)

Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter.

Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström

Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920 - 28 43 60 eller 0920 - 28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se

www.lattlastanyheter.se

Posttidning B

Årets julklapp

Årets julklapp är en matkasse.

Det tycker Handelns Utredningsinstitut som i 24 år valt årets julklapp.

Matkassen är en kasse med mat och recept som skickas hem till kunderna.

Matkassen beställs och betalas på internet.

Att matkassen valdes till årets julklapp år 2011 beror på att den hjälper stressade människor med att hinna med sin vardag.

För att kunna bli vald till årets julklapp måste den vara en nyhet, berätta något om den tid vi lever i och sälja mycket.

References

Related documents

Wallenberg till LKAB Marcus Wallenberg blir ny ordförande för LKAB.. -Jag har

Mikael Styrman dömdes i förra veckan till tre års fängelse.. Styrman dömdes för att han inte har

Vi alla i Världssamfundet borde i globaliseringens tid kanske ställa oss frågan: Ska vi låta kortsiktiga om än stora ekonomiska intressen från en snabbt

Weronika Axelsson Linkowski är biolog på SLU Centrum för biologisk mångfald, där hon bland annat har studerat ren- skötselns förutsättningar i landskapet.. REDAKTÖR: HÅKAN STEEN

[r]

Risken för skvalpmage minskar betydligt om renen betar eller äter ett bra ensilage samtidigt som den får pellets.. Detta stimulerar både idissling och

Även människor som tidigare inte kom till biblioteket kommer nu, säger bibliotekets chef Jan-Olof Frank.. Biblioteket

• När renarna har stannat och en ren går åt sidan, invänta lugnt att alla går åt sidan, stressa inte, då kan de hoppa tillbaka in i på det hårda skoterspåret igen!.