• No results found

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda"

Copied!
8
0
0

Loading.... (view fulltext now)

Full text

(1)

NORRBOTTEN

Nr 14 Fredag 30 april 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER

Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

Det finska företaget Fennovoima vill bygga ett kärnkraftverk i Simo i Finland.

Simo ligger bara fem mil från Haparanda.

Kärnkraft är energi som kommer till genom att atomer delar sig.

Atomer är små delar av

ämnen som finns naturligt på jorden.

När atomerna delar sig blir det energi, men det blir också en farlig

strålning.

Strålningen dödar

människor och djur som kommer för nära.

I ett kärnkraftverk gör man elektricitet av atom-energin.

Men dom som jobbar med

(2)

kärnkraft måste vara mycket försiktiga.

Det är stränga krav på hur man ska sköta ett

kärnkraftverk.

Den finska regeringen säger ja till att bygga ett kärnkraftverk i Simo.

Men den finska riksdagen måste också säga ja

innan Fennovoima kan börja bygga

kärnkraftverket.

Carin Kerttu i Haparanda gillar inte att det kanske ska byggas ett

kärnkraftverk så nära.

- Det känns jättetråkigt.

Det här har jag tagit hårt, säger Carin Kerttu till Haparandabladet.

Kommunalrådet

Sven-Erik Bucht håller inte med.

- Det är mycket positivt för regionen. Det skulle innebära många

arbetstillfällen och i dag byggs ju kärnkraftverk

som är riktigt säkra,

säger Sven-Erik Bucht till Norrbottens-Kuriren.

Skalv i Kiruna-gruva I fredags skakade marken i Kiruna av ett jordskalv.

Det var ett stort ras i gruvan som orsakade skalvet.

Det rasade på tre platser i gruvan, men ingen

människa kom till skada.

Många kirunabor kände hur marken skakade.

- Tyvärr är det här något vi får vänja oss vid i

Kiruna, säger gruvchefen Anders Lindholm.

Marken i Kiruna rör sig hela tiden.

Varje dag är det mellan 10 och 20 jordskalv i Kiruna.

Dom flesta är så små att dom inte märks, men ibland skakar jorden

(3)

så kraftigt att alla

som bor i Kiruna känner av det.

- Det är två områden i Sverige där marken ständigt rör på sig och det är Kiruna och

Malmberget. Och det beror helt klart på gruvbrytningen, säger Björn Lund som forskar om jordskalv.

Det skriver

Norrbottens-Kuriren.

Fler lånar böcker i Boden

Förra hösten flyttade biblioteket i Boden in i den nya butiks-gallerian Enter.

Butiks-gallerian har ett tjugotal butiker och det är mycket folk som

besöker gallerian.

Många av dom besöker också biblioteket.

- Vi har hamnat i en miljö där det är mycket folk.

Även människor som tidigare inte kom till biblioteket kommer nu, säger bibliotekets chef Jan-Olof Frank.

Biblioteket lånar ut

många fler böcker nu än tidigare.

Särskilt på fredagar och lördagar är det mycket folk i biblioteket.

- Då är det proppat med folk, säger Jan-Olof Frank.

Det skriver

Sveriges radio Norrbotten på sin hemsida.

Flygen går som vanligt Nu är flygtrafiken i gång igen.

I Sverige och i nästan hela Europa kan flygplanen starta och landa som vanligt.

Askan från den isländska

(4)

vulkanen är borta från luften.

I nästan en vecka stod dom flesta flygplan på marken.

Det var för farligt att flyga.

Vulkan-aska kan förstöra flygplanens motorer.

Miljoner människor

kunde inte flyga dit dom hade tänkt.

Många som var

på semester eller arbetsresa kunde inte ta sig hem.

Nu när flygtrafiken är i gång igen har dom flesta kommit hem.

Eleverna från kulturskolan i Luleå kom hem förra

torsdagen.

Dom fick stanna kvar i Chicago i USA en extra vecka på grund av

vulkan-askan.

Musikeleven

Yasmine Lundin var inte ledsen för att hon och dom andra hade fått stanna

kvar.

- Vi har inte haft tråkigt, säger Yasmine Lundin till Norrbottens-Kuriren.

Polarbröd vinner pris Polarbröd har vunnit pris som det företag i

Norrbotten som lyckats bäst.

- Det är mycket

överraskande och roligt, säger Kjell Jonsson på Polarbröd.

Polarbröd startade som ett litet familjebageri för över hundra år sedan.

Nu arbetar 800 personer på företaget Polarbröd.

Polarbröd har bagerier i Älvsbyn, Bredbyn och Omne och bakar nästan 40 ton bröd varje år.

Företaget säljer bröd i Sverige, Finland och Frankrike.

Det skriver NSD.

(5)

Många jobb försvinner i skolan

103 personer som arbetar i Luleås skolor måste sluta.

Dom arbetar som lärare, förskollärare och

fritidspedagoger.

Alla som slutar arbetar i kommunens vikarie-pool.

Om någon lärare blivit sjuk har vikarier arbetat istället för den sjuka läraren.

Men nu försvinner vikarie-poolen.

-Vi tror att det blir

stora problem i skolan.

Det säger

Eva-May Hedenström, ordförande i

lärarnas fackförening, Lärarförbundet.

Nu ska lärarfacket undersöka vad som

händer i skolan om det inte finns vikarier för sjuka

lärare.

Men skolans personalchef Vivianne Lundström tror

inte att det blir problem.

-Nog ska vi klara det.

Vi kan inte ha personal i vikarie-poolen när vi inte behöver den, säger hon.

Vivianne Lundström

säger att ibland fanns det inga sjuka lärare.

Men kommunen var ändå tvungen att betala ut lön till dom som var anställda i vikarie-poolen.

Det skriver

Norrbottens-Kuriren.

Glömde bilen

För tre år sedan lämnade en man in sin Volvo hos Nordiska bil i Piteå.

Mannen ville att

verkstaden skulle reparera hans två år gamla bil.

Dom som jobbar på

Nordiska bil reparerade bilen och meddelade

(6)

Madeleine och Jonas bryter förlovningen

Prinsessan Madeleine och Jonas Bergström är inte längre tillsammans.

Dom har brutit förlovningen.

Prinsessan Madeleine och Jonas Bergström har varit tillsammans i flera år.

I augusti i fjol förlovade dom sig.

Dom hade tänkt gifta sig i höst eller nästa år.

Dom senaste veckorna har tidningarna skrivit mycket om paret.

Tidningarna har skrivit att Madeleine och

Jonas kanske skulle göra slut.

I lördags berättade Madeleine och Jonas Bergström att dom har brutit förlovningen.

mannen att han kunde hämta den.

Men bilen står kvar än.

Dom som jobbar på Nordiska bil i Piteå har ringt och skrivit till mannen flera gånger, men inte fått svar.

Nu har dom ledsnat.

Dom har bett polisen leta rätt på mannen.

Både polisen och dom som jobbar på verkstaden tycker det är konstigt

att mannen inte vill hämta sin bil.

- Det är märkligt att

man kan glömma sin bil på det här viset. Det är ju ingen skrotbil. När den lämnades in var den ju bara något år gammal, säger Bill Swindell på Nordiska bil.

Det skriver

Piteå-Tidningen.

SVERIGE

(7)

Johan Fransson kvar i Luleå Hockey

Johan Fransson var en av Luleå Hockeys bästa spelare förra säsongen.

Nu har han bestämt sig för att fortsätta spela för Luleå Hockey.

Johan Fransson kommer att spela i Luleå dom nästa fem säsongerna.

- Jag är ruggigt glad.

Det känns jättekul att få spela för Luleå, säger Johan Fransson.

Luleå Hockeys klubbdirektör

Lars Osten Bergström är också glad.

- Johan har en stor framtid.

Det känns jättebra att komma överens med

Johan med tanke på att så många andra klubbar

också vill ha honom, säger Osten Bergström.

Johan Fransson är

25 år och kommer från Kalix.

Han har spelat åtta år i elitserien i hockey.

Det skiver NSD och Norrbottens-Kuriren.

SPORT

Plannja i final

Plannja basket spelar

SM-final mot Norrköping.

I finalen spelar lagen

sju matcher mot varandra.

Det lag som vinner fyra matcher blir svenska mästare.

Norrköping vann den första matchen och

Plannja vann den andra.

Det har varit jämna och tuffa matcher.

- Vi måste spela tufft försvar för att vinna, säger Plannjas tränare Mattias Kenttä.

(8)

Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting

Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling

Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920 - 28 43 60 eller 0920 - 28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se

Posttidning B

Björn jagade älg Förra onsdagen fick

Tomas Harju se något han inte kommer att glömma.

Tomas bor i Harads och var på väg till jobbet i Boden tidigt på

morgonen.

När han kom till

Bovallsvägen såg han något på vägen.

Först trodde han att det var två älgar, men när han kom närmare såg Tomas Harju att det var en björn som jagade en älg.

- Jag har aldrig sett

något liknande, och jag har kört den här vägen i trettio år, säger

Tomas Harju.

Älgen och den jagande

björnen sprang längs vägen en lång bit, men till slut sprang dom in i skogen.

Tomas Harju tog ett foto av björnen och älgen, men bilden är lite suddig.

- Det tog en stund innan jag kunde fota, jag var alldeles darrig, säger Tomas Harju till

Norrbottens-Kuriren.

References

Related documents

Ansvarsnämnden skriver att läkaren borde ha gjort fler undersökningar för att hitta orsaken till flickans kramper.. -Jag vill uppmana alla föräldrar med sjuka barn att våga

Mikael Styrman dömdes i förra veckan till tre års fängelse.. Styrman dömdes för att han inte har

Renar flyttar till Skottland 30 renar ska flyttas från Norrbotten till Skottland. Dom ska vara tillsammans med andra renar och beta på

Han tycker inte att namnet passar om prinsessan Estelle blir drottning i framtiden. -Det är totalt oväntat och mycket olämpligt att en

- Vi har ett stort ansvar att hjälpa till när så behövs, säger Christina Karlsson, till NSD.. Elevernas

Amerikanarna säger att det var Usama bin Ladin som planerade terrorattacken i New York för tio år sedan. Då flög två flygplan in två höga hus och nästan 3 000

Alla gillar inte valet av Ellinor Söderlund.. Fem män vill inte längre

Förra veckan blev han och två andra elever tvungna att åka till sjukhuset.. Dom blev sjuka