• No results found

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010"

Copied!
8
0
0

Loading.... (view fulltext now)

Full text

(1)

NORRBOTTEN

Nr 19 Fredag 4 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER

Ny gruva i Svappavaara För första gången på

50 år öppnar gruvbolaget LKAB en ny gruva.

- Man förstår inte hur stort det här är egentligen,

säger Ann-Helen Waara.

Hon var en av 300 bybor som samlades när den första laddningen

sprängdes på Gruvberget i Svappavaara.

När smällen kom och stenarna rasade

klappade folk i händerna av glädje.

-Det här är häftigt, säger Tina Lindmark.

Hon hoppas att folk kanske börjar tro på en framtid i Svappavaara och stannar kvar nu när en ny gruva öppnats.

- Det kanske kommer nya familjer, skolan växer och folk vill bo kvar, säger Tina Lindmark.

Ungefär 40 personer ska

(2)

arbeta i den nya gruvan.

Om fem år ska två nya gruvor i närheten öppnas.

Då kommer 350 till

400 personer att arbeta i dom nya gruvorna.

-Det här är starten på den största järnmalms- satsningen i Europa, säger Peder Jensen, projektchef vid LKAB.

Det skriver

länstidningarna.

Stridsplan kraschade Ett stridsflygplan

kraschade på det militära flygförbandet F21 i Luleå i måndags.

Planet stod stilla och skulle repareras.

Planet hade motorn Fel på kran orsakade

olycka

Den 18 maj dog två män i en olycka i Vitåforsgruvan i Malmberget.

Männen satt i en hiss-korg som lossnade från en kran.

Korgen föll 100 meter ner i gruvan.

Nu har polisen undersökt varför olyckan skedde.

Korgen sitter fast med en lina i kranen.

När korgen far ned i gruvan åker linan ut.

Kranen har en brytare som automatiskt ska slå av när det är tre meter kvar av linan.

Nu visar polisens

undersökning att brytaren inte slog av som den

skulle.

Därför släppte korgen från kranen och rasade

100 meter rakt ned i gruvan.

Polisen fortsätter att

undersöka varför det var fel på brytaren.

Det skriver NSD.

(3)

igång då det plötsligt

rullade iväg i hög fart och kraschade.

En tekniker satt ombord i planet då det rullade iväg.

Teknikern blev inte allvarligt skadad.

- Vi är väldigt tacksamma över att skadorna trots allt blev så lindriga.

Eftersom motorn var på max är det en enorm kraft och farten blir hög, säger Fredrik Holmbom på F21.

F21 använder samma landningsbana som det vanliga flyget.

Det kraschade planet åkte i hög fart över hela

landningsbanan.

Som tur var kom det inget plan som skulle starta eller landa just då.

Det skadade planet kostar cirka 500 miljoner kronor.

Det skriver NSD.

Luleå kan få park i centrum

Fritz Olsson-huset på Storgatan i Luleå

har rivits.

Två andra hus bredvid Fritz Olsson-huset har också rivits.

Nu vill många luleåbor att det blir en park där husen har stått.

Kommunalrådet

Karl Petersen tror inte att det går.

- Det skulle kosta för mycket. Norrporten äger marken och vill bygga där, säger Karl Petersen.

Karl Petersen föreslår

istället att det blir en park på Trekanten vid

Norra hamn.

Trekanten ligger bakom Strand galleria och

används idag som parkering.

- Det är mark som kommunen äger. Man skulle kunna ha ett torg där med parkering under jord, säger Karl Petersen.

(4)

Bladlöss i Piteå

Många träd i Piteå är fulla av löss.

- Bladlöss i björkar är

inte ovanligt, men jag har nog aldrig sett så många som i år, säger

Kathrina Bryggman på Bryggmans Trädgård i Öjebyn.

Bladlöss lever av växtsaft från bladen.

Bladen kan bli fula när lössen ätit av dom, men träden överlever.

I vanliga fall kan det finnas en miljon bladlöss i en

enda stor björk.

Nu finns det många fler.

Många människor tycker att bladlöss är äckliga, men myrorna gillar lössen.

Lössen lämnar en söt vätska på träden.

Den gillar myrorna att slicka i sig.

- Lite senare kommer folk att kunna se en massa sötsugna myror som

klättrar upp och ner längs

trädstammarna, säger Kathrina Bryggman.

Lössen finns också i skärgården.

Christina Olsson var nyligen ute med båten och trodde att någon hade släppt ut olja utanför

Vargön.

När Christina Olsson kom närmare upptäckte hon att det var stora

mängder bladlöss som flöt på vattenytan.

Det skriver

Piteå-Tidningen.

Styrman dömd till fängelse

Mikael Styrman dömdes i förra veckan till tre års fängelse.

Styrman dömdes för att han inte har betalat skatt.

Mikael Styrman äger företaget Ekfors Kraft i Övertorneå.

(5)

Inbrott i många hus Det har varit inbrott i många hus i Norrbotten dom senaste veckorna.

Tjuvarna har brutit sig in i husen när dom som bor där är borta.

Polisen tror att det kan Han har ofta varit osams med politiker och andra som bestämmer.

För några år sedan släckte Ekfors kraft gatubelysningen i Övertorneå.

Då blev Mikael Styrman känd i hela Sverige.

Nu döms

Mikael Styrman till

fängelse för att han inte har betalt 33 miljoner kronor i skatt.

Mikael Styrman ska klaga på domen.

Det skriver tidningarna i Norrbotten.

vara samma personer som har gjort alla inbrotten.

Tjuvarna har tagit sig in i husen genom att slå

sönder ett fönster eller en altandörr.

Dom har stulit pengar och smycken.

- Stora varor som

tv-apparater har tjuvarna inte tagit, säger

Roger Jönsson hos polisen.

Polisen vill att alla som ser något ovanligt eller

konstigt talar om det för polisen.

- Skriv upp bilnummer och annat som kan vara viktigt, säger Roger Jönsson.

Det skriver

Norrbottens-Kuriren.

SVERIGE

Chef fick fängelse

Johan af Donner dömdes i förra veckan till fem års fängelse.

(6)

UTLAND

Soldater dödade hjälp-arbetare

Israeliska militärer har dödat hjälp-arbetare i en

båt som skulle till Gaza.

Även svenska

hjälp-arbetare var med på båten som var lastad med mat, mediciner och andra varor.

Men Israel vill inte att

folket i Gaza ska få varorna och försökte därför stoppa båten.

Gaza är ett smalt avlångt land som ligger vid

Medelhavet.

På ena sida gränsar Gaza till Israel och på andra sidan till Egypten.

Fast det är ett litet område bor det en halv miljon

palestinier i Gaza.

Dom flesta palestinier kommer från det som nu är landet Israel.

Israel har länge bråkat med sina grannländer.

Israel vill också ha kontroll över det som händer i

Gaza, både det som händer i luften, på havet och vid gränserna.

Hamas bestämmer i Gaza.

Han dömdes för att ha stulit åtta miljoner kronor från Röda Korset.

Johan af Donner jobbade tidigare som

insamlingschef på Röda Korset.

Han skickade falska

räkningar till Röda Korset och behöll pengarna själv.

Pengarna använde han till resor, kläder,

restaurangbesök och till att betala en dyr lägenhet.

Två män som hjälpte honom fick en del av pengarna.

Dom dömdes också till fängelse.

Det skriver

Dagens Nyheter.

(7)

Sverige slog Bosnien i fotboll

Det blev många mål i

lördagens fotbollsmatch på Råsunda i Stockholm.

Sverige vann med 4-2 mot Bosnien.

Sveriges tränare

Erik Hamrén firade med en cigarr:

- När vi vinner tar vi en cigarr, säger Erik Hamrén.

Det var dom unga spelarna som gjorde mål.

Martin Olsson spelade sin första landskamp och

gjorde två mål.

Ola Toivonen och

Marcus Berg gjorde ett mål var.

Alla tre är unga och nya i landslaget.

Till hösten ska Sverige försöka ta en plats i EM, europamästerskapen.

Det skriver Aftonbladet.

SPORT

Det palestinska folket har valt Hamas.

Men Israel tycker att Hamas är en

terrorist-organisation som är farlig för Israel.

Därför har Israel blockerat Gaza.

Israel bestämmer vilka varor och människor som får passera Gazas gränser.

Mat, mediciner,

byggmaterial, bensin, nästan allt saknas i Gaza.

Många palestinier har det mycket svårt i Gaza.

Därför skickade föreningen Ship to Gaza hjälp med båtar.

Det var dom båtarna som israeliska

militärer attackerade.

Det är fortfarande oklart hur många som skjutits ihjäl.

Några tidningar skriver att det är 16 döda och ungefär 60 skadade.

(8)

Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting

Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling

Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920 - 28 43 60 eller 0920 - 28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se

Posttidning B

Tyskland vann schlager-EM

Lena Meyer-Landrut från Tyskland vann

Melodifestivalen med sången Satellite.

Turkiet blev tvåa och Rumänien trea.

Sveriges sång

This is my Life med Anna Bergendahl kom inte till final.

Anna var mycket besviken.

- Jag är väldigt besviken, men det är jättesvårt att tävla i musik, sa

Anna Bergendahl efter tävlingen.

Sångerskan Lena från Tyskland var däremot

mycket lycklig efter segern.

- Jag är så otroligt glad. Jag kommer inte ihåg något av finalen, säger Lena till den norska radion.

References

Related documents

Wallenberg till LKAB Marcus Wallenberg blir ny ordförande för LKAB.. -Jag har

Renar flyttar till Skottland 30 renar ska flyttas från Norrbotten till Skottland. Dom ska vara tillsammans med andra renar och beta på

Han tycker inte att namnet passar om prinsessan Estelle blir drottning i framtiden. -Det är totalt oväntat och mycket olämpligt att en

- Vi har ett stort ansvar att hjälpa till när så behövs, säger Christina Karlsson, till NSD.. Elevernas

Amerikanarna säger att det var Usama bin Ladin som planerade terrorattacken i New York för tio år sedan. Då flög två flygplan in två höga hus och nästan 3 000

Alla gillar inte valet av Ellinor Söderlund.. Fem män vill inte längre

Förra veckan blev han och två andra elever tvungna att åka till sjukhuset.. Dom blev sjuka

Även människor som tidigare inte kom till biblioteket kommer nu, säger bibliotekets chef Jan-Olof Frank.. Biblioteket