• No results found

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011"

Copied!
8
0
0

Loading.... (view fulltext now)

Full text

(1)

NORRBOTTEN

Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER

Wallenberg till LKAB Marcus Wallenberg blir ny ordförande för LKAB.

-Jag har inte arbetat

så mycket med gruvföretag förut, men jag är van

att arbeta med andra länder, säger

Marcus Wallenberg.

En del tror att Wallenberg är den bästa ordförande LKAB kan få.

Andra blir oroliga för LKAB:s framtid.

Socialdemokraten Karin Åström från Överkalix är orolig:

-Om den borgerliga

regeringen får sitta kvar kommer dom att sälja

både Vattenfall och LKAB, säger Karin Åström.

Det är den svenska staten som äger LKAB och

Vattenfall.

Pengar som blir över när alla räkningar är betalda

(2)

kallas vinster.

Vinster från statliga företag stannar i Sverige.

Vinster från privata företag hamnar hos ägaren till

företaget.

Marcus Wallenberg kommer från en familj som alltid har jobbat med privata företag.

Därför är en del oroliga för att staten vill sälja LKAB så att det blir ett privat

företag när Wallenberg blir ny ordförande.

Men Lars-Eric Aaro som är chef för LKAB, är

mycket nöjd med Marcus Wallenberg.

Aaro säger att det är svårt att hitta någon som kan så mycket om hur företag ska skötas och som känner så många företagare både i Sverige och i andra

länder.

-Vi har kunskap om hur gruvindustrin fungerar.

Det vi saknat är kunskap om industrin och

ekonomin i världen, säger Lars-Erik Aaro.

I förra veckan var Marcus Wallenberg i Kiruna.

Han bjöds på

middag, besökte gruvorna och träffade journalister.

Det rapporterar media i Norrbotten.

Älgjakten har startat I måndags startade älgjakten.

För många jägare är älgjakten det bästa på hela året.

Den är något dom har längtat efter.

I höst kommer jägarna att skjuta nästan tio tusen älgar i Norrbotten.

Men det är dyrt att jaga, och många ungdomar har inte råd.

(3)

- Vi ser inte kostnaden som ett stort problem, men visst kan det vara dyrt för många ungdomar som tycker att det skulle vara roligt att prova, säger Björn Sundgren som jobbar på

Jägareförbundet i Norrbotten.

Oskar Norman är 19 år och ska vara med på

älgjakten för första gången.

Han har gått på kurs för att lära sig att skjuta och ta hand om vapnet på rätt sätt.

I år ska han låna ett gevär, men om han

fortsätter att jaga kommer han nog att köpa ett eget vapen.

- Visst är det ett intresse som kostar mycket pengar, men jag har gått i skogen sedan jag var nio år så för mig känns det som att det är värt det, säger Oskar Norman till Norrbottens-Kuriren.

Många barn i Pajala Många kvinnor i Pajala väntar barn.

Det kommer att födas

minst 50 barn i kommunen nästa år.

- Gruvan ger framtidstro, säger Irene Lundholm som är barnmorska i Pajala.

Det är länge sedan det var så många kvinnor som väntade barn i Pajala.

- Jag har jobbat här i 20 år och bara sett antalet barn minska och minska.

Men nu vänder det, och det är roligt, säger Irene Lundholm till NSD.

Snart startar en ny gruva i Pajala och många kommer att få jobb i gruvan.

Då stannar ungdomarna kvar i Pajala.

Flera familjer har också flyttat till kommunen.

- Nu finns det arbeten och det är möjligt för unga

familjer att bo kvar i Pajala, säger Irene Lundholm.

(4)

Många blir friska från bröstcancer

Kvinnor som drabbas av bröstcancer får bra vård i Norrbotten.

Norrbotten är näst bäst i hela landet på

bröstcancervård.

- Vi samarbetar väldigt bra, säger Lena Johansson som är chef för

bröstcancervården i länet.

Många vuxna kvinnor drabbas av bröstcancer.

Dom kvinnor som snabbt får vård blir ofta friska.

I Norrbotten får kvinnor vänta cirka två veckor på operation.

Det är bara hälften så länge Många blev sjuka av

festmat

En bröllopsfest och två firmafester slutade med magsjuka.

50 personer blev sjuka av maten som serverades.

Maten hade kommit från samma restaurang.

Några av dom som blev matförgiftade var sjuka en hel vecka.

-Det här är den största matförgiftning som vi har haft i Luleå. Det är tråkigt för dom som drabbades och också för den

restaurang som lagade maten, säger

Åsa Fredriksson på Miljökontoret i Luleå.

Smittskyddsläkaren i Norrbotten undersöker nu varför så många blev sjuka.

Det behöver inte vara

restaurangen som har gjort något fel.

Smittan kan finnas i

matvaror som

restaurangen har köpt för att laga till.

Det skriver

Norrbottens-Kuriren.

(5)

som på andra platser i Sverige.

Nio av tio kvinnor i Norrbotten som har fått bröstcancer lever fem år efter att behandlingen är klar.

Det skriver NSD och Norrbottens-Kuriren.

Flicka fick inte åka med bussen

En liten flicka i Luleå fick inte åka med lokalbussen.

Hon hade ingen bussbiljett men tänkte betala med en tiokrona.

Det sa chauffören nej till och flickan fick gå av bussen.

Efter klockan sju på

kvällen får man inte betala med pengar på

lokalbussarna i Luleå.

Då måste den som vill resa med bussen ha ett busskort eller ha köpt biljett i en biljettautomat.

Det har blivit så sedan två busschaufförer har blivit rånade på pengar på kvällen.

Julia Eklund åkte med den buss som flickan ville åka med.

Hon tycker att chauffören var för sträng.

Julia berättar att den

lilla flickan nästan började gråta.

Flickan sa till chauffören att hon inte hade någon telefon och därför inte kunde ringa efter sin mamma.

Men flickan fick ändå inte följa med.

Nu säger Ange Björk som är chef för

lokalbussarna att

chauffören gjorde fel.

Han säger till radion att den lilla flickan borde ha fått åka med.

(6)

Stig bygger båtar

Stig Strålind i Luleå har en hobby som han hållit på med i över 40 år.

Han bygger små modellbåtar.

Stig bygger dom små

båtarna trots att han nästan inte ser någonting.

Några av Stigs båtar finns nu på Norrbottens

museum.

-Min favoritbåt är

Vasaskeppet. Det har jag byggt fem gånger. Det har varit väldigt roligt att

bygga alla dessa skepp, säger Stig Strålind.

Stig har gett bort dom flesta av skeppen han har byggt.

Han har bara kvar fyra

skepp hemma i lägenheten.

Men nu har synen blivit sämre.

- Jag får se om jag kan fortsätta, säger

Stig Strålind till

Norrbottens-Kuriren.

Råttor på fritidshem Två avdelningar på

ett fritidshem i Gällivare har stängt för att det finns råttor där.

Nu ska företaget Anticimex försöka få bort råttorna.

Barnen får gå på andra fritidsavdelningar tills råttorna är borta.

Det är viktigt att få bort råttorna eftersom dom kan sprida smitta från olika sjukdomar.

Det blir trångt på dom avdelningar dit barnen nu måste flytta.

-Det är klart att det sliter både på barn och personal, men hittills har det gått bra, säger

Gun-Marie Wikman som jobbar på

fritidshemmet.

Det skriver

Norrbottens-Kuriren.

(7)

SVERIGE

Annie Lööf blir ny partiledare

Om en månad blir

Annie Lööf ny partiledare för Centerpartiet.

Hon är 28 år och blir

den yngsta partiledare som Centerpartiets har haft.

-Jag känner mig stolt. Vi ska vara ett varmt grönt parti för hela landet, säger Annie Lööf.

En av hennes idoler är Margaret Thatcher.

Thatcher var en tuff och hård premiärminister i England.

Hon startade ett krig och sålde landets järnvägar till privata företag.

-Många vet att dom får en skicklig politiker som är populär i media.

Men Annie Lööfs politiska åsikter skulle kunna oroa vissa väljargrupper, säger

Mikael Sundström, statsvetare vid Lunds universitet.

Han tror att centerväljarna kanske inte riktigt förstår vem dom får som

partiledare.

Det skriver TT.

SPORT

Nu startar elitserien Nästa vecka startar elitserien i hockey.

Luleå hockey möter Växjö i första matchen.

I måndags började Luleå sälja biljetter till första matchen och många ville köpa biljetter.

Luleå har fått många nya spelare den här säsongen.

Niklas Wallin och

Johan Harju är två spelare som kommit tillbaka till laget efter att ha spelat i USA.

(8)

Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter.

Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström

Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920 - 28 43 60 eller 0920 - 28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se

www.lattlastanyheter.se

Posttidning B

Fick pris för cykelhjälm Anna Haupt från Luleå har uppfunnit en ny sorts cykelhjälm.

I förra veckan vann hjälmen första pris i en stor tävling.

Priset är nästan en miljon kronor.

Anna Haupt och

kompisen Terese Alstin tyckte att det behövdes snyggare cykelhjälmar.

Dom började fundera på

hur en hjälm skulle kunna se ut.

Nu är deras nya cykelhjälm klar.

Den ser ut som en krage som man har runt halsen.

Men om cyklisten kör omkull eller krockar så kommer en mössa ut ur kragen och fylls med luft.

Den luftfyllda mössan skyddar huvudet från skador.

Det skriver NSD.

References

Related documents

Mikael Styrman dömdes i förra veckan till tre års fängelse.. Styrman dömdes för att han inte har

Renar flyttar till Skottland 30 renar ska flyttas från Norrbotten till Skottland. Dom ska vara tillsammans med andra renar och beta på

Han tycker inte att namnet passar om prinsessan Estelle blir drottning i framtiden. -Det är totalt oväntat och mycket olämpligt att en

Amerikanarna säger att det var Usama bin Ladin som planerade terrorattacken i New York för tio år sedan. Då flög två flygplan in två höga hus och nästan 3 000

Alla gillar inte valet av Ellinor Söderlund.. Fem män vill inte längre

Förra veckan blev han och två andra elever tvungna att åka till sjukhuset.. Dom blev sjuka

• För att väl kunna registrera och lokalisera en seismisk händelse bör den vara omringad av geofoner. • För att kunna övervaka en gruva så fordras det att hela gruvan

Även människor som tidigare inte kom till biblioteket kommer nu, säger bibliotekets chef Jan-Olof Frank.. Biblioteket