Strejkspel som politiskt verktyg. Recension av Stefan Backius doktorsavhandling Spelet om Norbergsstrejken

Share "Strejkspel som politiskt verktyg. Recension av Stefan Backius doktorsavhandling Spelet om Norbergsstrejken"

4
0
0

(1)

Det är inte ofta en doktorsavhandling ger en litterär upplevelse, men Amelie Björck har skrivit en akademisk text som bjuder på både språklig njutning och analytisk fröjd. Avhandlingen med den dubbeltydiga titeln Höra hemma behandlar synen på familjen i svensk radioserieteater under sju decennier.

I avhandlingens titel ligger både en hänvis­ ning till att lyssnandet skedde i hemmet och radions förmåga att få lyssnarna att känna hemmahörighet, båda viktiga ingre­ dienser i den möjlighet att påverkas som mediet inte var sent att utnyttja.

Förutom syftet att studera hur serie­ teatern etablerades och utvecklades som genre är ett övergripande mål att under­ söka vilka föreställningar om familjelivet i moderniteten som förmedlas via program­ men. Ämnet är således populärkulturellt, vilket inte alltid varit rumsrent inom litteraturvetenskaplig forskning. Att serie­ fiktionen sällan hyllats med estetiska mått mätt är känt. Inte heller har den varit föremål för diskussioner i folkbildande termer. Men Amelie Björck för in ett folkbildningsperspektiv i sin avhandling när hon reflekterar över den roll serierna spelar i det moderna. Att teatern genom radiomediet kunde höras i hemmet gav folkbildningsbegreppet en ny dimension. Mötet med de samhälleliga och existen­

tiella frågorna via radioapparaten gjorde hemmet till en ny folkbildande arena. Samhället flyttade in i hemmet. Det pri­ vata och offentliga förenades i apparaten och skapade en dialog mellan familjelivet och samhällslivet.

FÖRFATTAREN HAR VALT UT 23 radioteater­

serier, där en eller flera serier får represen­ tera var sin epok: vi möter här en hel del kända titlar med början i Ingenjör Björck med familj (1936­43), Lilla Fridolf och jag (1950­talet) ända fram till det sena 1990­ta­ lets kortteater Hundsjöviken.

Författaren konstaterar att familje­ serien, samtidigt som den gett familjen sitt stöd, har visat på alternativa familje­ konstellationer och därmed bidragit till en avtraditionalisering av familjen som insti­ tution. Familjetyper vi möter i avhandling­ en är förutom kärnfamiljen, en storfamilj, en skilsmässofamilj och en styvfamilj.

Ur Mimers brunn

De doktorsavhandlingar och böcker som presenteras i detta nummer av Mimer bladet visar hur kultur i olika former blir viktiga verktyg i kampen för ett rättvisare samhälle och ett bättre liv. Genom fokuseringen på olika estetiska uttrycksformer, tidsperspektiv och disci­ plinära ingångar fylls viktiga luckor i vår förståelse av samspelet mellan kultur, folkbildning och samhällsförändring.

I slutet av 1970­talets Sverige blev arbe­ tarspelen centrum för brännande politiska frågor, men de ledde också till en vitali­ sering av amatörteatern. Stefan Backius visar i sin avhandling hur strejkspelen blev viktiga politiska verktyg i historie­ tolkningen. Hiphop blir i Ove Sernhedes och Johan Södermans tolkning en mobi­ liserande kraft i nya generationers kamp mot orättvisor och segregering. Synen på familjen i svensk radioserieteater från 1930­tal till 1990­tal analyseras i Amelie Björcks avhandling. Hon visar att radio­ serierna varit både pådrivande och konser­ verande i den moderna processen.

Den klassiska frågan om bildning och olika tolkningar av bildningsbegreppet får en djuplodande behandling i en nykom­ men antologi. En annan antologi tar sig an uppgiften att diskutera hur folkbildning och utbildningsideal kan tänkas om (och kritiseras) för att bättre stämma överrens med ett mångkulturellt samhälle. Vad folk bildning är eller har varit i praktisk verksamhet får också delvis nya svar i den forskning som presenteras. Det handlar om folkhögskolans yrkesinriktade verksamhet sett ur ett historiskt perspektiv. Dessutom står studiecirklars vardagsverklighet i vår samtid i centrum i flera forskningsprojekt.

Den bredd och perspektivrikedom som åskådliggörs på de kommande sidorna kommer förhoppningsvis också att prägla Mimers forskarkonferens i november. Välkommen till inspirerande samtal om forskning om folkbildning.

ANN-MARIE LAGINDER

Mimer

Institutionen för beteendevetenskap och lärande Linköpings universitet

581 83 Linköping

Telefon och e-post:

Ann-Marie Laginder 013-28 2562 ann-marie.laginder@liu.se Erik Nylander 013-28 2190 erik.nylander@liu.se

Amelie Björck

Hemmatillhörighetens dubbeltydighet

SVENSK RADIOTEATER UR ETT FOLKBILDNINGSPERSPEKTIV

Välkomna till Mimers årliga forskar­ konferens den 8­9 november 2011. Kon­ ferensen arrangeras i samarbete med Avdelningen för studier av vuxenutbild­ ning, folkbildning och högre utbildning (VUFo), Linköpings universitet. Fors­ kare inbjuds att bidra med paper (5­15 sidor). Det är en arbetskonferens och

därför välkomnas texter som speglar på­ gående forskning i olika stadier. Inlägg med ett kortare PM (en A4­sida) kring projekt eller idéer om forskning är öppet för både forskare och folkbildare. Dead­ line för texter är den 7 oktober. Besök Mimers hemsida www.liu.se/mimer för anmälan och information.

MIMERS FORSKARKONFERENS 2011

NATIONELLT PROGRAM FÖR FOLKBILDNINGSFORSKNING

MAJ 2011

Redaktörer: Ann-Marie Laginder, Erik Nylander Layout: Lennart Falklöf · ISSN 1102–5913

(2)

Strejkspel som politiskt verktyg

Den intresseväckande utgångspunkten för Stefan Backius doktorsavhandling är sjut-tiotalets vänsterradikala arbetarspel – mera precist Spelet om Norbergsstrejken som hade premiär 26 juni, 1977. Dessa teater-spel blev en omedelbar succé.

I Spelet om Norbergsstrejken möttes histo­ riska gestaltningar hämtade från 1890­ta­ lets strejker och 1970­talets brännande politiska frågor. Arbetsgrupper bildades för att ta fram fakta och amatörskådespelare engagerades. Genom att pjäsen fick sin form och sitt genomförande ur arbetsgrup­ per och stormöten öppnade också formen upp för diskussioner under repetitioner, i arbetsgrupper och i lokalsamhället; internationell solidaritet, kamp mot kapita­ lismen, reformism eller revolution är alla exempel på frågor som avhandlades. Allt detta vävdes också in i manus och genom­ förande, vilket också genererade kritik och ifrågasättanden.

Författaren till pjäsen Spelet om Nor­

bergsstrejken var majoren och författaren

Sture Karlsson, vars lämplighet starkt sat­ tes i fråga av ABF centralt, eftersom han tidigare framträtt i Gnistan, ett organ för

det vänster­ radikala partiet KFML. Lokalsam­ hället ställdes då mot etablis­ semanget – nå­ gonstans där långt borta. Den lokala uppslutningen kring Nor­ bergsspelet

blev omfattande och de aktiva förmådde med tiden samla och få stöd från breda grupper som Norbergs Alternativa kultur­ förening, Länsteatern i Falun, Dramatiska institutet, lokala avdelningar av Metall och SAP, kommunen och Lions. Backius gör en poäng av detta: »…bruksortens sociala organisering och dess starka folkrörelse­ tradition var inte bara en historisk realitet utan också ett framträdande inslag i strejk­ spelets förverkligande.« Detta gav strejk­ spelet sin kraft.

Med just denna spänning mellan pe­ riferi och centrum bidrar Stefan Backius med ett fruktbart perspektiv – ett egentli­

gen lite halvglömt perspektiv – inplacerat som det är i ny och spännande kulturforsk­ ning. Syftet med avhandlingen är »att bidra till den historiska diskussionen om hur sextiotalets radikalisering kan förstås genom att lyfta fram hur de estetiska ut­ trycksformerna och den politiska radikali­ seringen samverkade.«

Författaren beskriver hur de positiva erfarenheterna från Norbergsspelet snart spreds ut över landet, vilket samtidigt resulterade i en politisk dragkamp om rätt­ ten till arbetarspelen. Men framgångarna resulterade också i en vitalisering och i nya satsningar på amatörteater inom bland an­ nat ABF som knöt an till trettiotalets arbe­ tarteater och förbundets »gräv där du står verksamhet«. Det blev samtidigt starten för en ny teaterutbildning på Bredsjögården och en arbetarspelsvåg över landet.

Det är kampen om rätten till historien – speglat genom de estetiska uttrycksformer som teatern skapar –som utgör berättelsen i Stefan Backius undersökning. Vill man veta mer om hur denna dragkamp om arbetarspelen utvecklades, får man läsa av­ handlingen. Vilket rekommenderas.

ROGER JOHANSSON Stefan Backius

Utan för avhandlingens tidsram dök det 2005 upp en familj med två lesbiska mammor. Som vanligt speglar alltså radion en utveckling i sam­ hället, men en fråga som författaren ställer är om den också förändrar utvecklingen? Frågan huruvida radioserierna varit pådrivande eller konser­ verande i den moderna proces­ sen, besvaras inte överraskande med ett både­och: pådrivande när nya idéer formulerades i en för lyssnarna bekant famil­ jekontext, konserverande i sina försonande balansakter där motsättningarna slätades över.

Det dialogiska momentet är centralt i ett folkbildningsbe­ grepp som sätter den mänsk­ liga utvecklingen i förgrunden. Genom serierna erbjuds en re­ ferensram, föds samtalsämnen och ges både normer och alter­ nativ. De lyssnande familjerna kunde spegla sig i och förhålla sig till radiofamiljernas dagliga liv med dess motsättningar och

skavanker. I seriefamiljernas meningsutbyten skapades kon­ traster mellan handlingar och värderingar som tvingade lyss­ narna att reflektera kring sina egna roller och ståndpunkter. Till exempel avvisar makarna Björck aga som uppfostrings­ metod i en tid när aga var mer regel än undantag, vilket upp­ fordrar lyssnarna till ställnings­ tagande.

FÖR KVINNORNA innebar radion

att de fick tillgång till en of­ fentlighet som tidigare i allt väsentligt varit förbehållen den manliga delen av befolkningen. Könets ställning är en aspekt som genomsyrar avhandling­ en. Intressant är observationen att det är seriens kvinnor som genom alla studerade decen­ nier representerar och driver moderniteten, i de tidiga seri­ erna fruarna och i senare serier inte sällan dottern i huset.

KARIN NORDBERG

I och med den nyutkomna antologin Bildning (2010) har en samling svenska texter åter sett dagens ljus som alla har det gemensamt att de ankny­ ter till bildningsbegreppet. Boken är mycket innehållsrik, totalt finns här 23 texter åter­ utgivna, vilka tillsammans spänner över en period i svensk bildningshistoria som

sträcker sig »från Esaias Teg­ nér till Sven­Erik Liedman« och som, i innehållsliga termer, handlar om allt från folkrörelsebaserade pamflet­ ter och eldiga riksdagsanfö­ randen från förra sekelskiftet till mer filosofiska essäer och idéhistoriska exposéer. Boken redaktörer är Anders Burman och Per Sundgren.

Föreningen för folkbildnings­ forskning har gett ut en ange­ lägen antologi med namnet

Att bilda ett samhälle. Boken

bygger på en dokumentation av en flerårig seminarieverk­ samhet kring mångkultur och folkbildning. Den avslutas med fyra texter som bör väcka nyfikenhet: Stefan Jonsson skriver om förhållandet mel­ lan europeiska bildningsidéer och postkolonial teori, Ingvar

Roth om folkhögskolor som modeller för mångkulturella utbildningsideal, Masoud Kamali diskuterar integration och makt och Ove Sernhede diskuterar kring territoriell stigmatisering, ungas infor­ mella lärande och skolan i det postindustriella samhället. Antologins redaktionsgrupp har bestått av Stellan Boozon, Lisbeth Eriksson, Anita Lun­ din och Alvar Svensson.

NY ANTOLOGI OM BILDNING

(3)

Hiphop som politiskt verktyg

Hiphop är numera uttryckskanal – med global spännvidd – för marginaliserade människor som oftast härhör från storsta­ dens perifera utsida, den så kallade förorten. Denna lägesbeskrivning fungerar som fond i kulturforskarna Ove Sernhedes och Johan Södermans bok Planet hiphop: Om hiphop

som folkbildning och social mobilisering.

Syftet är emellertid inte primärt att, en gång för alla, göra upp med hiphopens många belackare. Snarare vill författarna via hiphopen belysa hur ungdomar med olika bakgrunder finner mening och ge­ menskap i dess olika beståndsdelar (rap, graffiti, breakdance och DJ’ing) samt krigar mot storstadens allt strängare segregation. Paralleller dras här till hur arbetarklassen i Sverige en gång i tiden kunde flytta fram sina positioner via arbetarrörelsen och folk­ bildningen, vilket, enligt författarna, rim­ mar med hur dagens invandrade ungdomar artikulerar sin position genom hiphopens exponenter. Således, menar författarna, kan en potentiell grund identifieras inom denna subkultur för utformningen av nya peda­ gogiska verktyg för att möta en generation med andra referensramar.

Samtidigt hävdar Sernhede och Söder­

man att det finns ett riskmoment i mötet som nu sker mellan subkultur och institu­ tion, vilket kan leda till ett urholkande av rörelsens initiala värden och hämmande av den kreativa dynamiken. Denna ambivalens är högst påtaglig genom bokens kapitel och hade förtjänat en tydligare bearbetning, ty exempelvis är ju publiceringen respektive recenserandet av denna bok i sig ett led i samma institutionaliseringsprocess som här kritiseras.

De begripliggör hiphopen med hjälp av vad som idag ofta omnämns postkolonial te­ ori och boken skulle ha vunnit på att samma kritiska begreppsapparat hade använts för att precisera de egna positionerna. Sernhede och Södermans teoretiska utgångspunkter är eklektiska, vilket förstärker intrycket av att hiphop här primärt är en språngbräda till att få diskutera social mobilisering och dess emancipatoriska potential. Detta är boken för dig som vill få en introduktion till denna subkultur som går bortom musikkanalernas stereotypa gangsterromantik samt önskar dig ett inspel till en fördjupad idédebatt kring pedagogikens möjliga riktningsför­ ändringar och dess nya vitala domäner.

ROBERT AMAN

TVÅ SIDOR AV

SAMMA MYNT?

Såväl folkbildningens former som dess praktiker har en långt mycket längre his­ toria i de skandinaviska länderna än själva folkbildningsforskningen. En central di­ mension av denna forskning handlar om att beskriva de folkbildande verksamheter­ na, att skapa berättelser och historier om vad folkbildningen är och har varit. I den nyutkomna antologin Två sidor av samma

mynt? Yrkesutbildning och folkbildning vid nordiska folkhögskolor finns flera forsk­

ningsbidrag som skriver folkbildningens berättelser på lite nya sätt.

I bokens första tematiska bidrag föreslår den danska idéhistorikern Ove Korsgaard att »den rena folkhögskolan« fungerat som ett pedagogiskt ideal i Danmark, alltmedan det är »orenheten« som har karaktäriserat dess praxis. Såväl i Grundtvigs texter som i den konkreta verksamheten som sjösattes blandades de mer renodlade bildnings­ idealen med färdighetsträning för hem och jordbruk. Att så stor del av folkhögskolor­ nas praktiskt orienterade kunskapsträning hamnat i skymundan beror till stor del, om vi får tro Korsgaard, på senare tiders min­ nespolitiska bataljer.

I antologins sista kapitel hävdar Anna Lundin att folkbildningen länge har defi­ nierats negativt utifrån vad den inte är och »som något annat«. Lundin tänker sig att folkhögskolornas rika odling av praktiska färdigheter och förtrogenhetskunnandet inte riktigt har passat in i den grundläg­ gande doxa som praktiker och forskare samfällt konstruerat med avseende på vad folkbildning är.

Bland de övriga bidragen, vilka till övervägande delen är historiskt orienterade, finns det en hel del empiriska belägg för hur de skandinaviska folkhögskolorna haft en dubbel funktion i att, å ena sidan, för­ sörja arbetsmarknaden och hemmansägare med kvalitativ arbetskraft samt att, å andra sidan, sörja för det uppväxande släktets andliga utveckling. Särskilt rigoröst doku­ menterad blir de praktiska inslagens volym i Fay Lundh Nilssons longitudinella studie »Den svenska folkhögskolans yrkesinrik­ tade utbildningar 1868­1940«, där hon med breda penseldrag tecknar kursinnehållet för folkhögskoledeltagare under moder­ niseringen av Sverige. För de som söker nya perspektiv på frågan vad de nordiska folkhögskolorna är och har varit, är denna samling texter ett uppslagsrikt tillskott.

ERIK NYLANDER

Vad händer i studiecirklarna? I förhållan de­ vis begränsad omfattning har cirkel vardagen studerats. Men nu har cirkelverksamhetens praktik fått en välkommen belysning i tre böcker med helt olika infallsvinklar. I skriften

Cirkelledares beprövade erfarenheter ger förfat­

tarna Martin Lundberg och Staffan Larsson en inblick i cirkelledares tankar kring studie­ cirklars upplägg, innehåll och genomförande. Det sker med utgångspunkt från intervjuer med erkänt skickliga cirkelledare enskilt och i grupp. Cirkelledarna representerar samt­ liga studieförbund och en bredd av ämnen. Begreppen didaktik, design och dilemman är analytiska verktyg i tolkningen av resone­ mangen. Att ha omsorg om både grupp och individ, hur lärandet kan stödjas, cirkelmate­ rialets roll och hur cirkelledaren förbereder sig är centrala teman i den beprövade erfarenhet som kommer till uttryck i analysen.

I skriften Längtan att skapa med händer­

na – att lära konsthantverk i studiecirkel är det

cirkeldeltagares erfarenheter och upplevelser som står i centrum. Skriften handlar om hur engagemang och skicklighet kommer till uttryck när man lär sig konsthantverk för nöjes skull. Författaren Ann­Marie Laginder

har intervjuat flera deltagare i samma cirkel. Cirklarna i vävning, träslöjd och silversmide hade pågått under många år medan cirkeln i nålbindning omfattade fyra samman­ komster. Begreppet cirkelmiljö är centralt i tolkningen av det lärande som formas och förändras i samspel mellan deltagare, cirkel­ ledare och materiella resurser. Analysen vi­ sar hur lärprocesser och gemenskap skiftar i olika cirkelmiljöer.

Den tredje publikationen Samtal i studie­

cirkel. Hur går det till när cirkeldeltagare gör cir­ kel? är författad av Anita Nordzell. Studiens

syfte är att visa hur cirkeldeltagarna förhåller sig till varandra och till inramningen, studie­ cirkeln, när de träffas i organiserad studie­ cirkelverksamhet. Samtal i tre olika cirklar har spelats in vid flera tillfällen; en cirkel i engelsk konversation, en i filosofi samt en litteraturcirkel. I en tematiserad analys dis­ kuteras hur ordning och olika identiteter ska­ pas, hur gruppidentitet görs gällande och hur deltagarna ständigt för in egna erfarenheter och upplevelser i samtalen. Boken avslutas med reflektioner om samtalen i förhållande till tidigare folkbildningsforskning.

ANN-MARIE LAGINDER

(4)

KALENDARIUM

Juni

15-17 »Current issues in

European cultural studies.« Arr: ACSIS, Linköpings universitet. Info: www.isak. liu.se/acsis/conference­2011/ Conference2011?l=sv

14-17 »A world worth living in.«

Arr: ICAE, EAEA, Folkbild­Folkbild­ ningsrådet, Folkbildnings­ förbundet, RIO & SKL. Info: http://aworldworthlivingin.se

Augusti

24- 25 »Den femte nordiska

konferensen för kulturpo­ litisk forskning« Arr: Tema Q, Linköpings universitet. Info: www.isak.liu.se/temaq/ konferens?l=sv

29-31 European summer uni­

versity for lifelong learning. Arr: The Foundation of Eu­ ropean Regions for Research, Education and Training (FREREF). Neuch�tel, Swit­Neuch�tel, Swit­ zerland. Info: www.freref.eu/

November

8-9 Mimers forskarkonferens

2011. Plats: Linköping. Arr: Mimer i samarbete med Avdelningen för studier av vuxenutbildning, folkbild­ ning och högre utbildning, Linköpings universitet. Info: www.liu.se/mimer

December

4-7 The 7th International

conference on research work and learning. Arr: East China Normal University, Shanghai, China. Info: http://pascal­ observatory.org/pascalnow/ pascal­activities/news/call­pa­ pers­7th­international­conferen­ ce­researching­work­and­learn

BACKIUS, STEFAN. 2011. Arbetare på scen. Amatör­

teater som politiskt verktyg. Akademisk avhand­

ling. Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap, Örebro universitet.