Share "Remissvar – promemoria om proportionalitetsprövning av krav på yrkeskvalifikationer"

Remissvar 1 (1) Datum Dnr/Beteckning 2020-06-01 TSG 2020-2625 Er beteckning UD2020/04337/HI Kopia till: ud.registrator@regeringskansliet.se Regeringskansliet Utrikesdepartementet 103 33 Stockholm ud.imremiss@gov.se Transportstyrelsen Generaldirektör 601 73 Norrköping Besöksadress

Olai Kyrkogata 35, Norrköping

Telefon 0771-503 503 Karl von Schantz

karl.vonschantz@transportstyrelsen.se 010-495 58 02 Telefax 011-185 256 transportstyrelsen.se kontakt@transportstyrelsen.se T S1 0 0 7 , v0 4 .0 0 , 2 0 1 9 -05 -03

Remissvar – promemoria om

proportionalitetsprövning av krav på

yrkeskvalifikationer

Sammanfattning

Transportstyrelsen tillstyrker i huvudsak förslagen men har följande synpunkter.

Transportstyrelsens synpunkter

Transportstyrelsen tillstyrker förslaget att de angivna bestämmelserna i direktiv 2018/958/EU om proportionalitetsprövning före antagandet av ny reglering av yrken, genomförs huvudsakligen i en ny förordning om

proportionalitetsprövning vid nya eller ändrade krav på yrkeskvalifikationer. I anslutning till att den nya förordningen träder i kraft föreslår

Transportstyrelsen att en hänvisning till den nya förordningen införs i förordningen (2007:1244) om konsekvensutredning vid regelgivning. Skälen för detta är att den nya förordningen kommer att innehålla regler som har direkt betydelse för flertalet myndigheters regelgivningsarbete som rör nya eller ändrade krav på yrkeskvalifikationer.

_____

Beslut i detta ärende har fattats av ställföreträdande generaldirektör Anita Johansson. I den slutliga handläggningen av ärendet deltog även utredaren Liv Johansson och handläggaren Karl von Schantz, den sistnämnde föredragande.

Anita Johansson

Juristen Tony Back har beslutat i detta ärende med juristen Daniel Moius som föredragande. Kommissarie Mats Hjelmgren har deltagit i den slutliga handläggningen.. POLISMYNDIGHETEN

Regelrådet saknar möjlighet att behandla ärendet inom den angivna svarstiden och avstår därför från att yttra sig i detta ärende.. Christian Pousette

Region Stockholm tackar för möjligheten att lämna synpunkter på Utrikesdepartementets förslag om proportionalitetsprövning av krav på yrkeskvalifikationer (UD2020/04337/HI).

Beslut om detta yttrande har fattats av myndighetschefen Per Johansson i närvaro av chefsjuristen Anders Ahlgren, chefsrevisorn Carin Rytoft Drangel samt avdelningsdirektören

I den slutliga handläggningen har också chefsjuristen Anders Swahnberg, Annett Kjellberg, Katharina Gielen, Anna Wretling Clarin och Ann Bladh deltagit..

STRÅLSÄKERHETSMYNDIGHETEN Nina Cromnier Anna Haraldsson För kännedom

Svensk sjuksköterskeförening instämmer att det är av högsta vikt att förordningen innehåller samma uttryck och förklaringstext, samma innebörd på skyddad yrkestitel och reserverad