Share "Socialdepartementet s.remissvar@regeringskansliet.se Kopia: s.fs@regeringskansliet.se david.brandell@regeringskansliet.se Stockholm 2020-12-22 Remissvar avseende:"

Riksförbundet Bostadsrätterna Sverige Ekonomisk Förening

Gatuadress Postadress Växel E-post www Org. nr.

Drottninggatan 2 111 51 Stockholm 0775 - 200 100 info@bostadsratterna.se www.bostadsratterna.se 702000-2387 Socialdepartementet s.remissvar@regeringskansliet.se Kopia: s.fs@regeringskansliet.se david.brandell@regeringskansliet.se Stockholm 2020-12-22 Remissvar avseende:

Promemorian Covid-19-lag (diarienummer S2020/09214)

Riksförbundet Bostadsrätterna Sverige ekonomisk förening, nedan Bostadsrätterna, är en

intresse- och serviceorganisation för bostadsrättsföreningar med cirka 8 900

bostadsrättsföreningar som medlemmar i hela Sverige med sammanlagt cirka 350 000 hushåll. Bostadsrätterna har beretts tillfälle att inkomma med yttrande över rubricerat förslag och vill framföra följande.

Sammanfattning

Lagförslaget kan få enorma ekonomiska konsekvenser för bostadsrättsföreningar med kommersiella lokaler och rättigheten till ersättning bör därför regleras i covid-19-lagen. Det finns en oklarhet i om föreningsstämmor omfattas av lagförslaget.

Promemorian innebär att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer kan begränsa eller stänga handelsplatser (avsnitt 9.3). Bostadsrättsföreningar med kommersiella lokaler, oavsett om det är småbutiker, frisörer eller större lokaler, kan komma att påverkas av detta. Risk finns för att butiksägare inte kan betala hyran och andra utgifter och går i konkurs. Om det rör sig om kommersiella lokaler med omsättningshyra innebär lägre hyresintäkter för bostadsrättsföreningar som äger dessa. Den enda intäkt som bostadsrättsföreningar då kan förlita sig på för att kompensera bortfallet av hyresintäkter är från medlemmarnas årsavgifter. Promemorian behandlar ersättningsfrågor (avsnitt 17) men bedömer att dessa ska ”övervägas inom ramen för det arbete som löpande bedrivs för att lindra de ekonomiska verkningarna av

2 covid-19”. Vi menar att detta förfarande skapar en stor osäkerhet för bostadsrättsföreningar och andra fastighetsägare och förespråkar att ersättningsfrågorna behandlas i covid-19-lagen. Lagstiftningen innebär att stora delar av samhället kan stängas ner och här påverkas bostadsrättsföreningar och andra fastighetsägare med kommersiella lokaler. Att ersättningsfrågan inte klargörs i covid-19-lagen gör det svårt för dessa att senare planera och fatta långsiktiga beslut.

Avsnitt 9.6 behandlar platser för privata sammankomster och berör bostadsrättsföreningar som upplåter lokaler för fest eller annan liknande privat sammankomst. Promemorian nämner att det rör festlokaler som hyrs ut på kommersiell grund och att sådana bland annat finns i bostadsrättsfastigheter. I sammanhanget tas det upp att regeln inte kommer att omfatta ”den situationen att styrelsen i bostadsrättförening håller ett sammanträde i en gemensamhetslokal i fastigheten” (s. 34). En annan situation då en gemensamhetslokal kan användas är på föreningsstämmor. Vi menar att det klart ska framgå ifall föreningsstämmor är berörda eller inte av regeln.

Eventuella frågor om detta svar kan ställas till Kenny Fredman,

kenny.fredman@bostadsratterna.se, samhällspolitisk chef på Bostadsrätterna. Med vänlig hälsning

Ulrika Blomqvist VD

Ett begrepp som förekommer i betänkandet är ”självbestämmande” (eller ”autonomi”) särskilt i förhållande till personer med nedsatt beslutsförmåga i äldreomsorgen