Share "Sjöfartsverkets remissvar avseende ändring i förordning (1986:172) om luftfartygsregistret m.m."

1 (2)

Datum Vår beteckning

2020-06-17 20-02067

Handläggare, direkttelefon Ert datum Er beteckning

Sofi Holmin Fridell, 010-478 64 34 I2019/03440/TM

Leveransadress Telefon Organisationsnummer

202100-0654

Postadress E-post

Sjöfartsverkets remissvar avseende ändring i förordning

(1986:172) om luftfartygsregistret m.m.

Sjöfartsverket har tagit del av rubricerad remiss och har följande synpunkter. Sjöfartsverket delar Transportstyrelsens bedömning att det finns ett behov för statliga myndigheter, kommuner samt privata leverantörer av flygtrafiktjänst att för ändamål som avser räddningstjänst ha tillgång till uppgifter i det nya

operatörsregistret även utanför sedvanlig kontorstid. Sjöfartsverket är en av de aktörer som omfattas av behovet.

Sjöfartsverket behöver utifrån sitt ansvar för statlig flygräddningstjänst ha direktåtkomst till uppgifterna i dagens luftfartygsregister (LFR) såväl som tillkommande uppgifter avseende drönare. Detta motiveras av

räddningstjänstverksamhetens karaktär, vilken verkar dygnet runt, året om. Vidare behöver Sjöfartsverket av samma anledning direktåtkomst till uppgifterna i det föreslagna operatörsregistret. Uppgifterna behövs bl.a. i följande situationer: - Undvika en räddningsinsats om fara för liv ej råder, genom att snabbt kunna

fastställa om ett observerat haveri berör en obemannade farkost.

- Upprätta kontakt med en operatör för att begära stöd av en drönare vid en räddningsinsats enligt Lagen om skydd mot olyckor (LSO)

- När säkerheten för luftfart är hotad genom drönaraktivitet - När drönare stör en räddningsinsats

- När drönare utrustas med nödradiosändare som av något skäl behöver stängas av

2 (2)

Datum Vår beteckning

Detta ärende har beslutats av Generaldirektör Katarina Norén. I handläggning av ärendet har jurist Ida Chiriac, chef för Sjö- och flygräddningscentralen Annika Vestergård, direktör för Sjö- och flygräddningen Mattias Hyllert,

Dataskyddsombud Peter Geite samt handläggare Sofi Holmin Fridell (föredragande) deltagit.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har inga synpunkter att redovisa med anledning av den remitterade

Polismyndigheten bedömer att den av Transportstyrelsen föreslagna modellen med utlämnande på medium för automatiserad behandling, vilket kommer att förutsätta

Sveriges Kommuner och Regioner har beretts tillfälle att inkomma med synpunkter på rubricerad remiss.. Härmed meddelas att förbundet avstår från att

Säkerhetspolisen delar promemorians bedömning om att personuppgifter i operatörsregistret behöver kunna behandlas för att tillhandahålla uppgifter som behövs i