Share "Remissvar från Trelleborgs kommun av betänkandet Moderna tillståndsprocesser för elnät (SOU 2019:30)"

1 (2)

Datum Diarienummer

2019-10-22 KS 2019/688

Kommunledningsförvaltningen Besöksadress Algatan 13 Fakturaadress

E-post trelleborgs.kommun@trelleborg.se Postadress 231 83 Trelleborg Box 173, 231 23 Trelleborg

Webb www.trelleborg.se Telefon 0410-73 30 00 Org.nr 212000-1199

Mats Åstrand Utredare

mats.astrand@trelleborg.se

Infrastrukturdepartementet

Remissvar från Trelleborgs kommun av

betänkandet Moderna tillståndsprocesser för

elnät (SOU 2019:30)

Sammanfattning

Utredningen ”Moderna tillståndsprocesser för elnät” innehåller många bra förslag som syftar till att förenkla och effektivisera tillståndsprocessen för nätkoncession. Trelleborg kommun menar dock att förslaget inte räcker hela vägen fram. Trelleborg kommun anser att det nya lagförslaget behöver ge nätföretagen möjlighet att påbörja fler förberedande åtgärder under tiden tillståndsansökan handläggs.

Ytterligare möjligheter till förberedande åtgärder som

bör beaktas

Enligt nu gällande ellag (1997:857) 2 kap 1 §, får en elektrisk starkströmsledning inte byggas eller användas utan tillstånd (nätkoncession). Till byggandet av en ledning räknas även schaktning, skogsavverkning eller liknande åtgärder för att bereda plats för ledningen. Bestämmelsen innebär således att inget förberedande arbete kan påbörjas innan nätföretaget erhållit nätkoncession för den ledning som ska dras.

I utredningens nya förslag till 2 kap. 1 § har ”undersökningar och arbeten som enbart sker för att definiera var och hur ledningen ska byggas eller undersöka vilken påverkan verksamheten får på miljön”, undantagits från vad som ska avses som ”byggandet av en ledning”. Trelleborg kommun uppskattar att lagstiftaren öppnat upp för att visst förberedande arbete ska kunna genomföras innan nätkoncession erhållits. Trelleborg kommun anser dock att även schaktning och att lägga tomma rör för förberedande av linjedragning, ska undantas från vad som inbegrips i begreppet ”byggandet av ledning”. Det är ur tids- och ekonomiskt perspektiv inte försvarbart att ett nätföretag inte ska få påbörja sådant förberedande arbete. Behovet av att kunna förbereda och samordna arbetet är särskilt stort i stadsmiljö där flera omständigheter behöver beaktas. Det kan röra sig om motortrafikleder, sakägare och pågående entreprenadarbeten som ska samordnas.

2 (2)

Från ansökan till beslut får prövningen av en ny ledning ta 3 år, tiden kan dock förlängas upp till 6 år. I fråga om förlängt tillstånd för en befintlig ledning får prövningen ta så lång tid som 8 + 8 år. Sammanfattningsvis tar processen alltså lång tid och kan kosta mycket pengar för det sökande nätföretaget. Att behöva avbryta ett pågående arbete för att invänta tillstånd för nästa etapp orsakar onödigt höga kostnader och förlängda anläggningstider för nätföretagen. Att fortsätta ett redan pågående arbete innebär inte någon risk för allmänheten och den ekonomiska risk som ett eventuellt nekat tillstånd innebär är ålagt nätföretaget. Det kan därför inte anses vara proportionerligt, varken ur ett ekonomiskt- som ur ett

tidsperspektiv, att hindra nätföretagen att fortsätta ett pågående arbete under tiden tillståndsansökan handläggs. Det är inte heller i linje med lagstiftningens syfte att förenkla och effektivisera reglerna för nätkoncession, utan innebär motsatsvis försvårande villkor för nätföretagen.

Trelleborg kommun anser därför att den nya lagstiftningen behöver möjliggöra för nätföretag att påbörja arbete med att bereda plats genom att lägga tomma rör för ledning under tiden tillståndsansökan handläggs.

Remissvar beslutat av kommunstyrelsen 2019-10-23

Mikael Rubin Fredrik Geijer Ordförande kommunstyrelsen Kommundirektör

Det är inte utrett vad detta kan innebära för länsstyrelsen i termer av arbetsbelastning samt resurser. Beroende på ledningens sträcka kan ett ärende innebära att många

Synpunkter – Länsstyrelsen anser att nätmyndigheten bör ha möjlighet att meddela dispens för att i orostid (gråzon och höjd beredskap) säkerställa drift eller nyinstallation