ARSREDOVISNING 2000

Academic year: 2022

Share "ARSREDOVISNING 2000"

N~-data ARSREDOVISNING 2000

DET GAHGNA ARET PENDLADE tEllAN SVART OCH VITT. EFTER EN SVAG INLEDNING ATERNKMTAOE StG *ARKNAOEN OCH VI KUNDE AVSLUTA ARET HED EN POSITIV RESULTATUTVECKLING.

*ED FOKUS PA DE V~ROEADDERANDE TJJHSTERHA SKA LUNSA*HETEH FöR8ÄTTRAS OCH VAR STARKA

IARKNADSPOSITIOH UTHVTTJAS FUR TILLVXXT.

\'o; M-data ÄR l N AV NORI)IJ:-;S 1.1 DAN DE LllVLRAN l ÖR l R AV 1'1'•111 l /1 r! R ~UJ::; f,IANS I"F.R

':!Hl SÅRSKILT lOKUs PA All 81STÅ KUNDERNA Ml l> A1T INTI'C.RI·RA IJll'l"TLIGA

Al·I'ÄR;,.- OC.H PROUIJKTION~SYSTI:M MEO N'\A TllKNIK~R.

VI St'RIIVIIR EFTI R lll:IHt;TSLOSSI~GAR MED HÖG 'l RVIf lGR/10 0<..11 KLNO..:YTTA.

'TfliKST VIRKAR VI FÖR AlT SKAPA

\K'! IF.ÄG/IRVAIWf:, \Il N Dl r K/1;'\/ BARA SKATIA<; OM VI l HVI 1\I!I~AH VÄRDe (l(;H

"'Y'! l'A FOR Kl NDI H OCH Ml'l>ARIHiTARE.

NY'rfA !'ÖR KUz-.0 Ui•PS1AR l LÖSNINGAR SO~J ::.TÖDJER KUNDI NS III'PARSli!ÅI.

N\ TJA FOR MEDARIII TAR!:. UPPSTÅR \ l sTÖDJER MI DARflbTARNA:s Ul'VtCKI.ING 0<..11 YRKI SMASSIGA MÅL

GllNO\l A1T SKAI'A NY !'TA KAN VI ATTRAHI·RA, l. rvt-C;KI.\ 0!.11 !H HÅI.LA RÅTT

Kl :-:DL' R O<. H RA l'T M liOAR!JI !'AR F.

OCH OXRMEU H>HnA riA VAX-\

OCH SKAPA VÅRD! fÖR vARt. AGARE, Kt:NDI.R OC!i MI OARDlTARE

ETT GYNNSAMT 2000

\ K-problematiken löstes utan att någon av

WM-datas kunder drabbades av nämnvärda störningar.

När tillgången på riskkapital minskade drama- tiskt skiftade fokt1s från tillväxt till intjäning och lönsamhet. Bilden av "den nya ekonomin" fick allt större inslag av realism.

Konkurrensbilden började tillfriskna och profes- sionalism, helhetssyn och förmåga att leverera håll-

bara lösningar blev åter det som premierades.

Medan många dotcom-företag försvann från scenen som kunder, fortsatte de stora etablerade företagen att integrera sina befintliga produktions- system med de nya interaktiva teknikerna, det som brukar kallas "web-enabling':

Den pågående utslagningen bland interner- och nischföretag skapar många möjligheter att göra

intressanta strukturaffärer.

Mot slutet av året normaliserades balansen

n1 lian utbud och efterfrågan.

Resultatet efter finaoso.etro uppgick ciU MSEK 202 (981).

Omsättningen ökade tiU

MSEK 13 12~ (T2 720).

Förädlingsvärdet minskade till MSE~ 4 815 (5 250).

Antaler medarbetare var per den sista december 2000, 8 250.

Vinsrea per aktie uppgick till SEK 0,28 (t,8r).

VIKTIGA HÄNDELSER

Många stora affärer bakom rampljuset

Det gångna året har varit hå.ndelserikt i många avseenden. WM-data har trots den turbulens som rått fortsatt att befästa sin position som en av Nordem ledande leverantöreravIT -relaterade tjå"nster.

• Tv! större outsourcingsaffårer blev klara un- der !fet, dels med Stora Enso Grycksbo AB och dels med föcsäk.ringsbolaget AMF. Scora Enso Grycksbo AB valde dessutOm WM-dara som huvudleverantör av IT -tjänster.

• Förvärvet av Caran AB som skedde 1999 kom- pletterades med köper av Knight Industritek- nik med cirka 300 medarbetare.

• NCC tecknade nytt avtal med WM-data for to- talansvaret avNcc:s !T-infrastruktur. Avtalet, som är värt cirka MSEK 150, gäller initialt Sverige, men kan komrna att utvidgas till öv- riga Norden, Tyskland och Polen.

• Både med Posten i Norge och med ABB träffades avtal om leveranser av hem-pc. Avtalet med Posten i Norge förväntas resuJtera i leveranser av

IO ooo-I 5 ooo enheter och avtaler med ABB uppg!r till ett värde av MSEK 220.

• Med soc, Sparkassornas Datacentral i Danmark, tecknades avtal om bildander av WM-data soc Als, en av Danmarks största driftcentraler med 375 medarbetare.

• WM-data fick i uppdrag av Atlas Copco Tools art byggadess nya B2B-lösning.

• Avtal ingicks med Notska Skactedirektoratet avseende utvecklingen av ett nycr skatt- indrivningssystem.

• Med Apoteket träffades ert nytt samarbetsav- tal till ett !rligt värde av cirkaMSEK 100.

• Avtal ingicks med Försvarets Materielverk om underhåll och utveckling av dess logistik- system till etc värde om cirka MSEK 6o.

• WM-dara förvärvade 2oor-or-or statens löne- system, SLÖRIPlR och PALASSO från Ekonomi- sryrniogsverket. Systemet används av 235

myndigheter och om farrar 287 ooo anställda.

• Ett treårigt avtal med Riksförsäkrings- verket ingicks avseende drift av tjänster och hantering av hela pappersflödet inom Försäkringskassorna.

• Saab Aerospace gav WM-daca förtroendet att forval ta och utveckla mer än r 20 applikationer i en a.ffiir värd 30-40 MSEK per år. 29 medarbeta- re har vid !rsskiftet gått över till WM -data.

• Försäkringsbolaget AMF beslutade att låta

W M-data ansvara for den framrida !T-driften med tillhörande sut;>port. En affiir på cirka 70 MSEK över fem h.

• Modo Papervalde WM-data som huvudleverantör avIT-lösningar till sin nya anläggning i H usum.

• WM-data skrev ett globalt leveransavtal med Volvo avseende i huvudsak Microsoft program- varor. Volvo har också uppdragit år WM -data act svara för logistikfunkrionen, samt konfigurera och administrera arbetsplarsutruscning från Dell.

• I Finland fick WM-data en order på installation av en av Europas mest kraftfulla datorer- IBM Rs/6ooo SP. Datorn ska användas for avancera- de beräkningar och kalkyler inom den akade- miska forskni ogen.

KONCERNEN l KORTHET

på 6o sekunder

Med Norden som hemmamarknad fortså'tter WM-data att vit'xa. Koncernen arbetar från årsskiftet

2ooo/or

med sex B11siness Areas ett mer fokuserat WM-data som. biittre kan adressera våra kunders behov.

W M-data är en av Nordens största fullservice- leverantörer på !T-marknaden med 8 250 med- arbetare och en omsättning på MS E K 13 12 5.

• Koncernen har under den senaste femårsperio- den haft en mycket kraftig tillväxt och ökar sin omsäterung med 303 procent.

• wM-daca är ett värderingsdrivet foretag med srark kultur. Kärnvärderin·garna är Kompe- tens, Närhet, Trygghet, Långstktighet och Resultat .

• Koncernen arbetar från årsskiftet 2000/ot med sex Business Areas:

lnd11strzeJ, Kompetens, service och lösningar.

Specifika vertikala branschområden same för koncernens samlade aktiviteter moc viktiga så kallade key accounts. Omsättniogen uppgick 2000 till.MSBK l 545· r 085 medarbetare.

Con.rtllting & A;plicati01JS. Internetorienterad affärsutveckling, design och konstruktion av lösningar inom e-business och e-Jearojng.

Omsättningen uppgick 2000 till MSEK 2 88o. 2 855 medarbetare.

Infra Solutiom. Säkerställer tillgänglighet och kvalitet för verksamhetskritiska tilllämpning- ar. Orosättaingen uppgick 2000 till MSEK 2 OI5· 1 940 medarbetare.

Humanpro (f d Assistans). Komperensucveck- ling, förstärkning av kunders befintliga orga- nisationer och funkttoasoucsourcing av it-rela- terade tjänster. Omsättningen uppgick 2000 till msck ,180. 825 medarbetare.

Tota/ Design. l l el täckande tjänsteutbud för att bistå kunder att korca ledeideroa och säkra kvaliteten vid produktutveckling. Omsätt- ningen uppgick 2000 till MSEK 700.

895 medarbetare.

Atta. (f d PC-verksamheten eDirecc) Effektivi- serar kundernas hantering av n-produkter genom hela hvscykelo. Omsäteningen upp- gick 2000 rill MSEK 6 6oo. 650 medarbetare.

Världen höll andan och väntade på att något skulle hända, lätt bakru- sig efter millenniefiran- det. Efter år av oro, var- ningar, planering, förberedel- ser och hårt arbete var stunden inne. 99 blev oo. Och vad hände?

Absolut ingenting. Telefonerna hos WM-data och alla andra !T-företag var cysta.

Och så fortsatte dec en lång tid in på det nya år- rusendet. År. 2000 blev ett i många avseenden märkligt år. Det mesta talar för att 200 r blir ert för !T-branschen betydlige mer normalt är.

Y2K

Jag vill börja med att konstatera att både kun- der och leverantörer har all anledning att glädja sig och vara stOlta över det sätt på vilket det så kallade Y2K-problemet löstes. Der har efteråt böjts röster som frågat sig om der hela var en gigantisk "kupp" iscensatt av !T-industrin for att skapa efterfrågan. För alla som har den min- sta insikt i systemutvecklingens och program- meringens histOrik och utveckling var det up- penbart att problemet var reellt. Det fanns inga andra lösningar än noggrant och omfattande ar- bete. Och ~ven om kostnaderna kan tyckas höga kan man bara konstatera att det gjordes betydligt mer än att bara "rätta darumbuggar"

under beteckningen Y2K-projekt.

BÄTTRE KVALITET ÄN NÅGONSIN

Aldrig någonsin har företagen haft en så god komroll och kvalitet på sina !T-system. Mäng- der av system och moduler, som inte använrs på äratal och som ingen riktige vågat röra vid, städades bort. Rapporter och dataregister ifrå- gasattes och rensades. Dokumentation och in- struktioner uppdaterades och rättades som en följd av Y2K-projekren. Och när man ändå var inne och rättade passade man på att göra andra förbättringar och anpassningar. När 200 r började kunde de flesta !T-chefer luta sig till-

VO HAR ORDJ!T

baka och med cillfredssrällelse konstatera att man inte bara klarat millennieskiftet, man hade också en ytterst väl fungerande IT -funktion.

SMÄRTSAMT UPPVAKNANDE

Men för !T-branschen blev år 2000 ett smärt- same uppvaknande. Efter de extremt goda åren 97-99, där inte minst Y2K-projekten bi- drog till en hög beläggning och god lönsam- het, stod plötsligt allting stilla. Allt fungerade och inga nya datorer, närverk, operativsystem, databassystem eller applikationssystem behöv- des eftersom allt var uppdaterat och installerat i god tid före millennieskiftet. Några nya stora

!T-projekt startades heller inte. Några fårdiga kravspecifikationer fanns hele enkelt inte då man ägnat de senaste åren åt Y2K-problemati- ken. De kravspecifikationer som eventuellt ex~

isterade var som regel inte längre relevanta på grund av den tekniska utvecklingen. Det blev en dramacisk förändring för en bransch som vane sig vid nästan konstant tillväxt.

DRAMATISK OMSVÄNGNING

Speciellt dramatiskt blev året 2000 för de många nya IT-foretag som växte fram under extremt gynnsamma förhållanden under slu- tet av 90-talet. Många av dessa koncemrerade sig helt på art utveckla marknadsplatser på In- ternet och andra internetrelaterade tjänster.

Ofta fann dessa nya företag sina kunder bland de många dotcom-företag som växte fram samtidigt. Traditionella !T-företag, som WM-data, var ofta så hårc engagerade i bland annat Y2K-projekt att det gavs stort utrymme för de nya internetföretagen att växa snabbt.

Eftersom tillväxten var hög blev bolagen rik- ligt belönade av aktiemarknaden. Med en högt värderad aktie kunde man förvärva såväl nya bolag som nya medarbetare. Karusellen snurrade fortare och fortare. Kunder och marknaden upptäckte plötsligt att det krävdes mer än bara hög webbkompetens för att levere- ra de utlovade lösningarna. Fallet blev drama-

OMSÄTTNING, FÖRÄDLINGSVÄRDE OCH

ANTAL MEDARBETARE

AIS F. K l Il •tu/ mtJDrbuart

Or lo ''9 (MSEI<)

F6rädtlogsvarc!e (MSEK/

- Antal rnederbelare31112

VINSTUTVECKUNG

M1H~ ISEK

1200- - s.o

IJU()

&"J

•Y

~

Rosultat lönl good>Mil·

avskr1vnongar (MSEJ<)

- Vinst per aJ<tle, gooaw'-·

justerad (SEK) . - Uloe!Mlg per aklle (SEI<)

~.:.

~

1,0

VD HAR O.ROJ!T

tiskr och hela internerbranschen skakades un- ETT MER FOKUSERAT WM-data der andra halvåret 2000. Atc kunna ra ansvar för helheten i våra kun-

STARK ORDERINGÅNG

För WM-data har sluter på 2000 och början av det nya året präglars av en stark orderingång.

Der är glädjande att notera acr så många av våra traditionella kunder har en fortsatt starkt förtroende för WM-data. På denna turbulenta marknad, där många konkurrerat med aUtför hög risknivå och köpt marknadsandelar utan industriellt hållbara kalkyler, cycker jag att WM-data befåst sin position som en scabil och långsiktig partner. Samtidigt har vi under det gångna året också fln betala ett högt pris för en del av den kunskap och erfarenbet vi skaffat oss. Men vi ser detta som en investering. En investering som kommer att ge avkascning ou när marknaden är i bättre balans och vi samt våra kunder startar upp mer välplanerade projekt med realistiska kalkyler.

200! BLIR ETT MÖJLIGHETERNAs ÅR Trots allt cal om "dotcom-död" och kollapsande internerföretag, är Internet en kraftfull motor i den förväntade tillväxten inom rT -branschen.

Nu är det de rradirionella företagens anpass~

ning till marknadskanalen Internet som driver utvecklingen ocn efterfrågan.

Det handlar om web-enabling, det vill säga att koppla samman de befintliga produktions- och bakgrundssystemen med den nya webb- cekniken. Och vem är bäst lämpad att göra detta om inre WM-data, som utvecklat, instal- lerat och förvalear dessa system i de flesta tek- niska miljöer och som har tusentals välutbilda- de inreroeckonsulrer. Jag ser också att dec framöver kan bli intressanta forvärvsmöjlighe- ter på en marknad där många aktörer har svag balansräkning och d!lig eller obefintlig inrjä- ningsformåga. För WM-data är förbättrad lön- samhet just nu dec allra viktigaste. Med den åt- gärdad ska vi utnyttja de..möjlighecer till forr- sate tillväx r som de kommande åren erbjuder.

ders !T-lösningar bar alltid varit en ledstjärna för WM-data. Det är med den ambitionen vi har skapat dagens WM-dara koncern. Men med det allt bredare urbuder av produkter och tjänster bar också följe en otydligher och en svårighet för kunder, medarbetare och den fi- nansiella marknaden att rätt förstå och värdera våra olika verksamheter.

Vår verksamhet anpassas kontinuerligt ciU förutsättningarna i vår omvärld. r augusti

2000 beslurade v.i att renodla verksamheterna inom koncernen och tydliggöra deras olika in- riktning genom etableraodet av nya Business Areas med egna varumärken. Det är PC-verk- sarnbecen Area, Humanpro och Total Design som nu separeras ut och får möjlighet att pro-

filera sig och utvecklas efter sina egna förut- sättningar.

Den nya strukturen har skapats för att kun- na behålla den leveransförmåga som WM-daca framgångsrikt bygge upp men samtidigt ge utrymme att öka fokus på de värdeadderande tjänster som utgör W M-datas käroverksamhet.

Det kan också bli aktuelle an ompröva ägan- det i vissa av de nya varumärkena.

DUKTIGA MEDARBETARE VÅR VIKTIGASTE TILLGÅNG Att kunna attrahera nya skickliga medarbeta- re och skapa intressanta och utvecklaode ar- betsuppgifter för dem som finns inom koncer- nen är livsavgörande för ett företag som WM-daca. Perioden fram rill strax efter som- maren var påfrestande för aUa oss som arbetar med rekrytering och medarbetarutveckling.

En överhenad marknad drev upp medarberar- omsärcaingen till smärtsamt höga nivåer, framförallt i storstadsregionerna. Men under hösten förändrades situationen snabbt till det bätrre. V.i har nu en betydligt mer balanserad marknad och den totala medarbetaromsätt- ningen för år 2000 scannade på en nid strax

VO HAR ORO.ET

över föregående !r. Det är troligt att den nu kommer art sjunka igen.

Att WM-dara, trots de ruffa marknadsför- utsättningarna, lyckades hlllla medarbetarom- sättningen på en rimlig nivå och rekrytera många nya tror jag beror på den erkänt goda anda som råder i företager. Den öppenhet och gemenskap som alltid präglat WM-data och den relativt platta och obyråkratiska organisa- tionen gör oss attraktiva. Kanske vår stabilitet och rrygghet också blir positiva faktorer nu när den värsta hysterin kring internetföreta- gen lagt sig.

SAMARBETE ÖPPNAR VÄGEN FÖR FORTSATT INTERNATIONALISBRING

Den nordiska hemmamarknaden erbjuder goda möjligheter till fortsatt expansion och förbärtrade marginaler. Men samtidigt växer kraven p! att kunna erbjuda ert globair IT-stöd till en alltmer global nordenbaserad kundbas. WM-dara har redan tagit ett antal sceg ut i Europa och har cirka 350 konsulter som arbetar utanför Norden.

Med vårt nyligen tecknade samarbetsavtal med Atos Origin, ett globale IT-företag med 27 ooo medarbetare i 23 länder, öppnas helt nya möjligheter. Samarbetsavtalet medför att vi kan erbjuda kvalificerade IT-tjänster på så- dana marknader där WM-data inte finns och förstärka våra möjligheter där vi redan finns etablerade. Jag ser det bär samarbetet som en royeker i orressant modell för implementering av WM-daras internationella strategi.

UTSIKTER FÖR 200 I

Med tanke på de förändringar som skett i vår omvärld under 2000 är det med både respekt och tillförsikt jag ser det nya året an. Den ut- hmigbet och stabiiieec som WM-data visat un- der många framgångsrika år tillsammans med den skicklighet och lojalitet som våra medar- becare visar upp ger mig anledning att vara optimistisk.

Det finns tecken på en försvagad ekono- misk tillväxt vilket kan komma att påverka ef- terfrågan av vissa !T-relaterade tjänster och produkter. Min bedömning är dock att vi kommer att se en återgång till en scabilare marknadstillväxt i storleksordningen ro pro- cene under 2001. WM-daca har en stark posi- tion inom de områden som väntas växa och ha goda marginaler. Web-enabling förutspås bli den s ro ra drivkraften ochfalT -företag torde ha bättre kunskap om b!de befintliga produk- tions- och bakgrundssysrem och den nya in- ternettekniken än WM-data. Det ger oss möj- ligher atr växa mer än marknaden och den möjligheten ska vi ta till vara.

Fokuseringen på de värdeadderande !T- relaterade tjänsteroa och de nya varumärkenas förbättrade möjligheter att tillvarata affärs- möjligheter i en växande marknad bör ge goda förutsättningar för en resultatförbättring. Det fjärde kvartalet 2000 var visserligen etc, på sedvanlige sätt, starkt kvartal men det gav oss också en kvittens på att lönsamheten nu är på rätt väg. Framför allt gäller detta de traditio- nella konsulrverksamhererna. Samtidigt åter- står ett om farrand e arbete med att effektivisera och konsolidera Infra Solutionsverksamheter- na i Norden. Så visst har vi en utmaning och ett hårc arbete framför oss men sammamaget tror jag 2001 blir ett år av mer normal karaktär.

LARS HARRYSSON

VINSTUTVECKLINQ PERHALVÅR

12(()- - - - -

Res!Jtat 1Öf6r.kull - Rullande tolv månader

VÄRDERINGAR, MAL OCH ST.RATEGIER

Långsiktighet skapar trygghet

Den bild som omvärlden får av WM-data ska inte skifta med tidpunkt, plats och kontaktperson. V åra kunder måste alltid kunna kå'nna att

WM

-data år en kompe- tent, trygg och långsiktig samarbetspartner som skapar forvå' ntade resultat oavsett projektomfattning, applikationstyp eller teknisk komplexitet.

D

et förutsätter arr ~rga~isationeo genom- syras av en uppsattmag gemensamma värderingar. De kan sammanfattas med fem ledord: Kompetens, Närhet, Trygghet, Lång- sikrighet och Resuhat.

Kompetens. I ert kunskapsföretag är med- arbetarnas kompetens grunden för all fram- gång. Det är bara människor som kan förmedla kunskap, ge service, ta ansvar och skapa resul- tat. Vi lever i en värld som är star kr präglad av teknik. Men all teknisk utveckling rill trots är det alltid individens professionella kompetens och serviceanda som är den avgörande faktorn för framgång- både i enskilda projekt och i den totala verksamheten. Det är vi medarbetare som skapar kundens forväntan och det är vårt ansvar att leverera den kval i ter som svarar mor förväntan.

Nå'rhet. Det är marknadens behov som styr WM-datas inriktning och prioriteringen av olika verksamhetsomdden. För att tidigt kunna känna av förändringar och svara upp mot dessa är närhet till marknad och kunder väsentlig. Det gäller både geografisk närhet och en nära social komakt.

Aktiva och starka personliga relationer med våra kunder är viktiga eftersom fram-

gångsri~a lösningar endast kan skapas i ett nära samarbete mellan människor.

Det är lika viktigt -att våra medarbetare och deras anhöriga känner närhet till WM -data

ro

och är delakriga i verksamheten och dess fram- gång. Därför satsar WM-data på an göra infor- mation tillgänglig och involvera medarberare och anhöriga i största möjliga utsträckning.

Insikten om att det är de samlade resultaten frän enskilda medarbetare som leder rill kon- cernens gemensamma resultar är grunden for dr formåga art bibehålla småskaligheten inom ramen för en starkt växande koncern.

Trygghet. Trygghet skall prägla samarbetet mellan WM-data och våra medarbetare, kun- der och samarbetspartners. Vi skall leva upp till våra åtaganden, sätta säkerhet och kvalitet högt samt stå for utbåliighet och kontinuitet.

Ekonomisk stabilitet är en forutsättning för att skapa förtroende. Vi har upprätthållit en jämn och hög lönsamhet under lång rid och avser att fortsätta så. Det skapar trygghet för både kunder och medarbetare och ger oss möj- lighet att växa på ett varaktigt sätt.

Informationsteknik är inte bara ett stöd för administrativa rutiner utan ett väsentligt in- slag i verksamhetskritiska system och produk- ter. Bristande kvalitet får stora konsekvenser och som leverantör och partner har vi ansvar for alltmer komplexa lösningar. Våra kunder måste kunna förlita sig på att hög kvalitet all- tid präglar vårt arbete.

Långsiktighet. WM-dara strävar efter lång- siktiga relationer med medarbetare, kunder och samarbetspartners. Kontinuitet och ut-

VÄRDERINGAR, MÅL OCH STRATJ!GI.IlR

hålligher är egenskaper vi skall värna om och som har bidragit till WM-datas framgång.

Kunderna skall känna att långsiktigt sam- arbete ger nytta och skapar resultat. WM-data skall ha en låg riskprofil och undvika sådana om- råden som ligger utanför kärn verksamheten.

Vi skall verka för art medarberare far goda utvecklingsmöjligheter inom koncernen.

Inom ramen för vår verksambet skall vi ha hög forändringsbenägenhet. Förändring är dec som skapar möjlighet för våra kunder, och för oss, och insikten om forändring som ett nor- maJtillstånd för ert kunskapsföretag är en av våra viktigaste framgångsfakrorer.

Resultat. WM-data är fokuserat på genom- forande och resultat. Vår ambition är att kunden skall

ra

maximal affiirsmässig nytta av gjorda IT -investeri ogar.

WM -data når framgång genom vår förmåga att genomföra projekt till överenskommen tid och kvalitet. Vårt fokus skall ligga på själva genomforandec av projekt och varje möte med kund skaJl präglas av professionalism och ser- viceanda. Hög teknisk kompetens, en genuin önskan att ge bästa möjliga service h och en förmåga att se situationen ur

t..!.

kundens perspektiv är viktiga fram- gångsfakrorer.

Med vårt breda utbud av tjänster och produkter kan vi utnyttja nya möjligheter och utveckla !T-lösningar som stödjer kunderoas affårsmässiga mål. Därmed skapas konkurrensfördelar och positiva resul- tat för våra kunder.

VISION

WM -data- en ledande europeisk Leverantör av !T-relaterade tjänster

Vår visJOn är ett uttryck för det vi strävar efter att uppnå. Kanske inte .inom denna treårsperiod men på lite sikt. Den uttrycker vår avsikt att vam ledande i fråga om kvalitet och resurser. Att vara ledande beryder inte bara att tillhöra de största utan också att kunna erbjuda ert kom-

plecr sortiment av tjänster med hög kvalitet.

WM -data avser att bli en ledande europeisk leverantör med Norden som hemmamarknad och med nordiska företag som primär målgrupp.

Att WM -<lata levererarIT -relaterade tjänster uttrycker vår ambition att erbjuda kunskap och service inom alla områden där TT är en viktig komponent.

AFFÄRSIDI3:

Kundnytta genom kompletta

IT -relaterade tjänster

Den övergripande affärsideen ska gälla for aJla delar av koncernens verksamhet. Den uttrycker vår strävan att åstadkomma kundnytta genom att Leverera ett komplett utbud av JT -relatera- de tjänster.

Med våra samlade resurser kan vi ta helhets- åtaganden för hela eller delar av JT-verksam- heten åt större privata och offentliga kunder, samt utveckla tT-lösningar som stödjer deras

VÄ.ROERJNGAR, MÅL OCB STRATEGJER

affårsmässiga mål. Det skapar konkurrensför- delar och positiva resuJrat för våra kunder.

Fungerande och värdeskapande !T-lösningar kräver en effektiv samverkan mellan människor, applikationer och teknik. Det åstadkommer W M-data genom ett totalt utbud av tjänster och produkter.

MARKNAD

Större nordenbaserade verksamheter

Det är främst större företag och organisationer som kan d ra full nytta av WM -datas kompletta utbud av !T-relaterade tjänster och som kan erbjudas och dra fördel av ett långsiktigt sam- arbete.

Norden är W M-datas primära marknad och re- presenterar en sammanhl.l.len geo-

grafisk, ekonomisk och kulturell enhet, som ger WM-data möjlig- heter till ert effektivt uroyttjan-

de av de investeringar som görs i

distributions-, service-, drifts- och nätverkslös- ningar. En ökaode globalisering ställer krav på att kunna erbjuda lösningar med starka in- ternationella inslag. WM-data skapar med en bred nordisk kundbas förutsättningar för sam- arbete med ledande internationella leverantö- rer och kan på så sätt stödja nordenbaserade verksamheters globala IT -strategi.

MÅL

WM-daras övergripande mål skapar en gemen- sam placeform för vår fortsatta utveckling.

Målen skall vara mätbara.

• W M-data skall vara ert professionell r tT-före- tag med hög servicenivå och därigenom vara ett självklart alternativ vid valet av en stabil och långsiktig leverantör och samarbets- partner.

• Marknaden skall tydligt kunna se an ett sam- arbete med WM-dara leder rill positiva resul- tat och skapar kundnytta med en kvalitet som allrid motsvarar förväntan.

WM-data skall vara en attraktiv och uygg arbetsgivare som bidrar till medarbetarnas professionella och personliga utveckling.

• WM-datas vinstmarginal och finansiella sea- bilitet skall vara bätrre än genomsnittet för motsvarande företag på vår marknad.

• WM -data skall vara aktivt i omstrukturering- en av den nordiska IT- marknaden.

OMVÄRLD

Web-enabling,

IT-branschensnaotor

Förå'ndringarna inom !T-branschen har under året varit omfattande. Samtidigt har WM-data visat att fiirmågan att leverera helhetsliisningar inte bara å'r en viktig konkurrensfaktor utan å'ven avgiirande i relationen till våra kunder.

I

nformarionsteknologin sprider sig till alla hörn av samhället och till alla delar av fore- tags och individers vardag. Allt Ber kompeten- ser och produkter far etiketten IT och gränsen mellan vad som är IT-braosch och inte blir allt svårare att dra. Många företag sarnarbetar för att leverera vissa lösningar och konkurrerar

inom andra områden. Ny teknologi skapar för

ett kort ögonblick vissa specialistområden som sedan snabbt blir allmän kunskap och fårsvin- ner in i mer traditionella och långsiktiga struk- rurer. När begrepper w A P, som ju närmast är en standard snarare ä o en teknologi, var som hetas l

var det många företag som plötsligt blev WAP- forecag. När webb var nytt blev plötsligt alla möjliga företag webbyråer. Och när inremer- hysterin var som störst ville alla vara interner- företag, trots acc Internet inre är något annat än en marknadskanal, som dessutom snabbt är på väg att bli allmän standard.

KOMPETBNS - LÖSNINGAR DRIFT I gwnden handlar den marknad som WM-data verkar på om att leverera Kompetens, Lös- ningar och Drift. Med Kompetens avses alla de olika kunskaper av såväl teknisk som verk- samhetsorienterad natur som krävs för att kunna ge råd, designa, utveckla, installera, förvalta och driva alla de IT -baserade system som stödjer och förbättrar kunders konkur- renskraft. Lösningar är alla former av forpack- ad och återanvändbar kompetens, ofrast i form

av standardiserade koncept eller applikatio- ner. Med Drift avses all infrasrruktlll' i form av datorer, servrar, nätverk, arbetsstationer och därtm hörande tjänster, vilka behövs för den löpande driften av !T-system. Några få srora

lT -företag har liksom WM -data vale att satsa på att leverf7ra helhetslösningar där alla dessa komponenter ingår. Andra väljeratt vara nisch- leverantörer.

HELHETSANSVAR KRÄVER STARK KUNDRELATION Behovet av helhetsansvar ökar konstant.

Komplexiteten i moderna och avancerade IT- lösniogar ökar och det blir allt svårare för ett enskilt företag arr upprätthålla all special.ist-

komperens som behövs för act säkra hög till- gängligher och funkcionalitet. Men helhets- ansvar behöver inre vara liktydigt med att äga alla ingående komponenter eller rjänster. Lik- som tidigare andra industrier har gjort, börjar tjänsteindustrin allt mer delas upp i företag som specialiserar sig på att leverera vissa kom- ponenter med hög kvalitet och till rätt pris, dock uran att ''äga" kundrelationen. Andra fo- retag sacsar på att med starka varumärken och fokus på närhet och långsiktighet i kundbear- betningen, utveckla en stark kundrelation och utnyttja underleverantörer för att genomfora delar av leveransen. Detta är bland annat bak- grunden till WM-datas arbete med "ett mer fo- kuserat WM-dara"

O.MVÄRLO

BÅDE BRANSCH- OCH SPECIALISTKOMPETENS

För att kunna ta ett ökat ansvar krävs både specialiserad horisontell komperens och verksamhetsorienterad vertikal kompetens.

IT-branschen var länge en "skyddad verkstad"

där IT -specialister på leverantörssidan ralade med IT -specialister hos

kunden. Den riden är forbi.

Nästan alla funktioner i ett företag är idag involverade i IT-beslut. Framgångsrika IT-förerag måste kunna kommunicera på alla nivå- er och med god insikt i och förståelse för kundernas af- fårsverksamhet. Detta le- der till behov av ökad spe- cialisering och fokuse- ring. Att forsöka vara "allt får alla" är knappast en fram- gångsrik strategi får det IT-förerag som vill ra en posi- tion på marknaden.

NÄRHET TILL KUND

ETT VIKTIGT KONKURRENSMBDEL

Konkurrensen på den nordiska marknaden kommer for WM -datas del framforall t från fåre- tag som TietoEnator, lBM,

csc,

EDS, CAP och Sema Group. I vissa länder finns lokalt starka aktörer, som till exempel ICL i Finland, EDB och Merkantildata i Norge och Astoo Group i Danmark. IT -branschen är starke segmencerad och fragmenterad. Många aktörer är både geo- grafiskt och kompetensmässigt nischade. Den utveckling mot färre och mer globala konkur- renter som fårutspäddes i början av 90-calet har i stort st;tt uteblivit. Det är endast IBM, som for övrigt är en av WM -datas största samarbetspart- ners, som bar en stark nordisk närvaro och kon- kurrerar .inom de flesta av WM-datas områden.

Act inte de globala företagen ragit större marknadsandelar beror antagligen på dels den starka position som nordiska aktörer som WM-data, TietoEnaror med flera har, dels der faktum act även globala kunder är starke lokala i sina val av samarbetspartners. Det är viktigt att finnas nära sin kund och att kunna rala kun-

dens språk.

WEB-BNABLJNG DRJVER NY TILLVÄXT

Efter ett turbulent år

2000 förväntas tillväxten i

1 T -branschen ta fart igen år 2001. Enligt de flesta bedömare kommer tillväx- ten i Norden att ligga på cirka IO procent under de kommande åren. Under senare år har ERP-im-

plemencering varit en stark drivkraft. Den- na väntas ersättas med områden som CRM (Custamer Relarionship Management), SCM (Supply Chain Management) och det som mer allmänt kao kallas web-cnabling, det vill säga att koppla samman befintliga produktions- och bassystem med Interner. Alla analyser pe- kar på att just kombinationen av kunskap om dessa befintliga sysrem med sina krav och for- utsättningar och imernerrekniken, gärna med ett inslag av mobilitet, är nyckeln till god till- växt och lönsamhet för II-branschen. En av de främsta orsakerna till internerforetagens pro- blem är jus c bristen på kunskap om de applika- tioner och systemstrukturer som miste sam- verka med Internet.

INVESTERINGARNA J INFRASTRUKTUR ÖKAR IGEN Inför milleooieskiftet uppgraderades ocb mo- derniserades TT-infrastrukturen hos alla före-

OMVÄ.RLO

tag, stOra som små. För första gängen i !T-his- torien fanns ett gemensamt datum mot vilket alla investeringar riktades.

Konsekvensen av detta blev ert påtagligt vakuum under i stOrt sett hela år 2000. Decca kom inre som någon överraskning även om de indirekta konsekvenserna, i form av väsentligt lägre efterfrågan på sädana tjänster som är rela- terade till infrastrukturen, blev större än väncat.

En stor del av den övertalighet som W M-data

och flera andra IT-förerag haft under det gångna året låg inom området teknisk service/sup- port. Redan under år 2oor, men kanske fram- förallt under 2002, kan man förvänta sig en ökad efterfrågan driven dels av den ovannämn- da web-enablingfaktorn, dels av normalt behov av för~yelse och utbyggnad.

En for den svenska marknaden viktig posi- tiv faktor är också förnyelse av hem-pc avtal.

Det har nu gått flera år sedan den förra hem -p c boomen och många företag kommer säkert att erbjuda sina medarbetare ert nytt paket. Så både arbetsplatsutrustning och serverlsterage utrustning kan förvänras

ta

en positiv efterfrå- gan under de kommande åren.

UTVECKLING NORDEN

Danmark Finland Omsättning 2000 3 125 2 280 1999 2 750 2 185 1998 2 485 I 7I5

Resultat 2000 -24 135

1999 99 q 8

1998 92 131

Medarbetare 2000 I 270 86o 1999 I 265 88j 1998 I 025 655

'Inklusive koncernposter samt jämfdrelsestörande poster.

• Andel Nordenexklusive Sverige.

KOMMER DET EN ANDRA ERP-VÅG~

Även ERP-leveranrörerna upplevde en period av mycket stark efterfrågan inför millennie- skiftet. För många fåretag blev anskaffning av ett standardsystem lösningen på Y2K-proble- met. I kölvattnet av en hög ERP-försäljning hade också applikationskonsulterna en blom- strande marknad. Liksom för infrastrukturen blev år 2000 ett år med mycket svag efterfrå- gan. Licensförsäljningen ökade något i sluter av året men gav relativt lite draghjälp åt kon- sulterna. Frågan är om man nu kan förvänta sig en återhämtning och en faresarr hög efter- frågan på såväl ERP-system som implemente- ring och integrering av sådana system under 2001 och framåt. Mycket talar för att den marknad som hitintills dominerats av några f!

stora totalleverantörer kommer att förändras i riktning mot fler och mer nischade leverantö- rer. CRM och e-handel liksom en fortsatt ut- veckling av CRM kommer art vara baserade på standardkomponenter i stor utsträckning.

Komponenterna måste anpassas och integre- ras med befintliga system, vilket leder till ökad efrerfdgan på konsulttjänsrer. Även om denna andra ERP-våg möjljgen inre blir lika kraftig som den förra blir det ändå en påraglig forbättring jämfört med år 2000.

Andel Norge Sverige WM-data AIP Norden %•

760 7 025 I2 720 45

-56 !89 -42 202 27

29 684 -9 981 31

26 715 -32 932 27

320 5 785 15 82j0 30

370 5 653 7 8 r8o 31

ag har haft mycket att göra med W M-data i mitt yrke, vi har köpt såväl hårdvara som koosulrcjänster", säger Lisbeth Axelsson, till vardags bi- trädande sjukbusdirektör och tillika ekonomi-ocb rT -chef vid lasaret- tet i Lindesberg. Men det var i rollen som ordforande i Aktiespararnas lokalavdelning i Bergslagen som Lisbccb rog kontakr med Rickard Petri, finans-och IR-ansvarig WM -data.

"Vi arrangerar fyra träffar per år med olika företag för våra medlemmar ocb tyckte att det skulle vara roligt att träffa någon fcln WM -data och höra mer om företaget", berättar Lisbeth. Per telefon gjorde Ridcard och Lisbeth upp om att Rickard skulle komma och berärra om WM -da ca för lokalavdelningen i Lindes- berg, som utgör 550 av Aktiespararnas totalt r6o ooo medlemmar.

Möten med aktiesparklubbar och föreningar är en del av Rickarels jobb.

HRelarionen med Aktiespararna ser vi som ett sätt are nå de mindre aktieägar- na ute i landet och ge dem en bra informationsservice. Det är viktigt att hålla konrakten med de småsparare som är intresserade av W.M-datan säger Rickard.

När Rickard i hösras reste till Lindesberg för art träffa Lisbeth och de andra medlemmarna passade Lisbetb att visa honom datautrusrningen på bland annat rönegenavdelningen på lasarettet, utrustning som W .M-data har levere- rat. "Jag ryckte att dec skulle va.ra roUge for Ric.kard att se den praktiska an- vändningen av WM-datas produkter och tjänster lasarettet", säger Lisbeth.

Der var även på lasarettets konferenssal som Rickard sedan höll en presen- ration om WM-data och forklarade verksamheten för de cirka 50 medlemmar som samlars. "Det är ofta ett store intresse och engagemang från åhörarna", be- rättar Rickard. Mötet i Lindesberg var definitivt inget undantag. "Jag fick en bel del kniviga frågor", minns Rickard, vars presenration var så uppskattad att mötet drog ur på tiden.

"Rickard lyfte på ett väldigt bra sätt fram målen for WM-data, jag 6ck klare för mig att det här är ett företag som arbetar långsiktigt", berättar Lisbeth.

"Samtidigt väckte hans föredrag en nyfikenhet hos mig och mänga av de som samlats for företaget':

Lisbeth menar att det finns stora likheter mellan hennes organisation och wM-data. "I Aktiespararna betonar vi långsikcighecen i sparandet, det rycker jag rimmar väl med WM-datas verksamhet", avslutar Lisbeth och ffir medhåll av Rickard.

!NVESTOR RELATIONS UTE l VERKLIGHETEN

LISBETH AXELSSON7 AKTIESPARARNA, BERGSLAGEN

RICKARO PETRI , WM-doto

KONCERNEN, .EN ÖVERS!KT

Förmåga att leverera helhetslösningar

Med bibehållen leveransförmåga och ö'kad fokusering på värdeadderande tjå'nster har en ny struktur för WM-data skapats; en renodling av verksamheten som syftar till att ytterligare profilera koncernens skilda kompetenser.

A

tt kunna ta ansvar for hel h eten i kunders ..ll..rT-lösningar har varit, och kommer att vara, en av WM-dacas viktigaste framgångs- faktorer. Men det innebär inte att WM-data m&;te äga aHa komponenter i en sådan lösning.

För att kunna behålla den leveransformåga som

W M-data framgångsrike byggt upp och samti- dige öka fokus på de värdeadderande tjänsterna samt ge möjligheter till en forrsarr positiv ut- veckling för alla delar i koncernen har en ny struktur skapats. Varumärket WM -data renodlas nu till att omfatta endast vissa delar medan nya varumärken skapas for andra. Det kan bli aktu- ellt att ompröva ägandet i vissa av de nya varu- märkena. Koncernen arbetar från och med

200I-Ol-OI med sex Business Areas:

INDUSTRIES

Business Area Industries består av kompetens, service och lösningar for specifika vertikala branschområden samt koncernens samlade ak- tiviteter mot viktiga så kallade key accounts.

Ett av de mest expansiva områdena är Försäk- ring, dä; W M-data på några år fatt en mycket stark marknadsposition i Norden. De flesta större försäkringsbolag är kunder och den på- gående omstruktureringen av branschen ska- par goda forutsättningar för ytterligare expan- sion. På liknande sätt bar W M-data byggt upp en omfattande verksamhet riktad mot främst svensk skogsindustri, med system for skogs- förvaltning, virkesflöde och s~gverk samt for

massa-och pappersindustrin. Den snabba ut- vecklingen inom tele- och datakommunika- tion och det stora behovet av komperens och resurser hos operatörer och tillverkare hat gjort att W M-data Telecom snabbt vuxit till en av de största branscheoheterna. Detaljhandel och mångfilialföretag har kunder med en komplex IT-miljö, då applikationerna som stödjer verk- sambeten finns lokalt i varje bucik eller kontor.

Detta kräver särskilda kunskaper om hur till exempel en bensinstation eller en stormarknad arbetar sam r höga krav på tillgänglighet, drift- säkerhet, service och kundstöd. Den kompe- tensen behövs också inom satsningen på Bank och Finans. E er annat sron satsningsområde är Tillverkande Industri.

Kommun/Landsring är en av de mest om- fattande branschverksamheterna. WM-data är specialiserat på systernlösningar för ekonomi- och personalstyrning samt verksamhetslös- ningar for socialrjänst, barnomsorg, skola, äl- dreomsorg samt hälso- och sjukvård.

WM-daca har också verksamhet inriktad på IT -lösningar for totalforsvaret och största kun- der är den svenska Försvarsmakren och FMV.

WM-data har genom samarbetet med forsvaret bland annat skaffat sig en unik kompetens inom datasäkerhet. Denna är av stort värde och har blivie en konkurrensfaktor även for övriga verksamheter inom koncernen. Utvecklingen av elektronisk handel, Internet och intranät har gjort att säkerhetsfrågorna Brr ökad akrualitec.

KONCERNEN, I!N ÖVERSJKT

CONSULTING & APPLICATIONS

Business Area ConsuJting & Applications, det vill säga internetorienterad affärsutveck- ling, design och konstruktion av lösningar inom e-business och e-learning består huvud- sakligen av eSolutions- och eApplicarions- bolagen i Norden same Greenhouse i Sverige.

Som framgår av namnet är eSolutions inriktade på design, konstruktion och utveckling av sys- temlösningar där e-business får en allt större tyngd men där också kunskapen om de befint- liga produktions-, distributions- och administra- tiva systemen är väseneliga inslag i satsningen på helhetslösningar. Art fl en effektiv samver- kan mellan de nya kanaler som representeras av fast och mobil internetkommunikation är en viktig framgångsfaktor for många av WM -datas kunder. Till detta krävs teknisk specialistkom- petens inom områden som client/server, data- baser, datakommunikation, med mera. Infå- randec av nya lösningar kräver också effekciv utbildning och stöd t i !J användare.

eApplications-bolagen levererat affårssystern- lösningar och informationsförädling med hjälp av komponenter, kornpetens och appli- kationer. Verksamheten bygger p! kunskap inom ERP-syscem, Data Wacehousing, Docu- mene Managemene och CRM. WM-data till- handahåller konsul ttjäoster och seandard- system inom beslutsstöd, ekonomi, produk-

KUNDER f MARKNAD

INOUSTRIES

. .

. . . .

! j

i i

:

L .. J

CONSULTING & APPLICATIONS

INFRA SOLUTIONS

c:: :r:

~ >

"' z

:0 o

~ >

KONCERNEN, EN ÖVERSIKT

rion, distribution, personalekonomi och fi- nansiell styrning. Med över 2000 kunder en- bart på ekonomi-och finanssystem och med ett tusental kunder på logistik och produk- rionssyscem är WM-dara en av de ledande ak- törerna på den nordiska marknaden.

Greenhouse är namnet på det koncept där nya omd.den eller marknader skall B möjlig- het till snabb tillväxt. Många goda affärsideer uppstår ute i verksamhererna men får inre den

"näring" som behövs för att snabbt växa till sig och dra fördel av marknadssituationen.

Inom Greenhouse har eec antal områden foku-

Med en allt större andel verksamhecskriciska tillämpningar opererande 365 dagar om året, 24 timmar om dygnet blir kuodstöd/ help- desk i alla dess former en central och kritisk funktion. Det gäller inte bara att kunna besva- ra frågor och åtgärda uppkomna fel. Lika vik- tige är att genom olika prevenriva åtgärder tillse att avbrorc och fel inte uppstår. Ett vik- tigt led j det arbetet är också en effektiv och geografiskt spridd teknisk service. WM-data har under ett antal år byggt upp en omfattan- de kundstöds- och närservice-organisation samt investerat i kvalificerade stödsystem.

FtiR ATT KUNNA BEHaLLA DEN LEVERANSFORMAGA Smf

WM-doto FRAMGANGSRIKT BYGGT UPP OCH

SA~T!DIGT

öKA FOKUS PA DE VÄRDEADDERANDE TJÄNSTERNA HAR EN NY

STRliKTUR SKAPATS. EN RENODLING AV VERKSAMMETEN Smf SYFTAR TILL ATT YTTERLIGARE PROFILERA KONCERNENs SKILDA KOMPETENSER.

serats, som till exempel Mobility, Security, ePaymenr, GIS och Open Source. När ett områ- de uppnått en viss a.ffii.rsvolym kommer det att antingen placeras ut i den övriga organisatio- neo eller bildaeget bolag. Den marknadsmässi- ga profileringen ligger på respektive område.

INFRA SOLUTIONS

Business Area Infra Solucions omfattar alJa komponenter i den kedja som skall säkerställa tillgänglighet och kvalitet för verksamhetskri- tiska tillämpningar. W M-data är en av Nordens ledaode leverantörer av drift av centrala och distribuerade datasysrem och kommunika- tionsnät. En viktig del i detta är WMnet, som är ett av Nordens störsea claranät med över 6o ooo anslutna arbetsplatser. Eec outsourc- inguppdrag innebär oftast ett total!tagande där WM-data dels sköter infrastrukturen som datorer, nätverk och system, dels tar hand om service och tjänster kring dessa. I det senare in- går bland annat att garantera kunderna till- gänglighet, kapacitet, svarsrider och säkerhet.

HUMANPRO (FD ASSISTANS) Marknaden för n-relaterade tjänster är stor och omfattar många olika kompetenser i olika prisnivåer. Med etableraodet av en egen Business Area och ett eget varumärke - Humanpro- vill WM-data tillvarara de möj- ligbeter till såväl kraftig tillväxt som god lön- samhet, som den ökaode efterfrågan på kompetensförstärka i ng och organisations- och kompetensväxling ger upphov till. För att nå framgång på den marknaden måste verk- samheten

ta

operera mer fristående från varu- märket W M-data och kunna anpassa sina kose- nader och sin företagskultur till de krav som kunderna ställer. En närmare beskrivning av Humanpro finas på sidan 34·

TOTAL DESIGN

Genom främst förvärven av bolagen Caran och Knight bar WM-data bygge upp en omfattan- de konsultverksamhet med huvudsaklig in- riktning på design och konstruktion. JT-insla- get är redan idag stort och förväntas växa än

KONCERNEN, fiN ÖVERSJJCT

mer alleeftersom andelen "e m bedd ed systems"

ökar i alla typer av industriella lösningar/pro- dukeer. Under 2000 etablerades en särskilt bolag Embeddo med fokus på sådana lösning- ar. Som eget .Business Area Br Total Design ökade möjligheter act utvecklas och bli aktivt i den strukturomvandling som sker inte bara i Norden utan också globalt. En närmare be- skrivning av TocaJ Design finns på sidan 30.

ATEA

w M -data har idag en av Europas störsea och ef- fekrivaste produktforsörjningsverksamhecer.

Värdemässige svarar den för 50 procent av om- säcroingen. Hårdvarumarknaden är en mogen marknad med begränsad tillväxt och relativt låga marginaler. Utvecklingen går därför mot err alle färre antal inrernacioneUa återförsälja- re, som kan utnyttja storskaligher och bred marknadstäckning. WM-data har beslurat att fcln och med årsskiftet 20oo/2oox separera ur denna verksamhet och profilera den under eget varumärke (registrering av namnet Area pågår). Härmed öppnas möjligheter for att se över ägarformen samr tydliggöra och fokusera verksamheten. En närmare beskrivning av Area finns på sidan 26.

NYTT BOLAG TILLSAMMANs MBD TBLIA OCH SKANDlA/if WM-daca, Telia och Skandia/if meddelade i början av oktober act man 2ooo-tr-ot rill- sammaos bildade eec nytt bolag fciradminisua- tiv outsourcing. Till detta bolag överförs WM-datas interna servicebolag WM-data Företagsseevice AB med cirka r6o medarbeta- re nilsammans med Telias IN Good Company och Skaodialif:s Ackuratess. WM-daca äger 33 procene av det nya bolaget. Genom denna sacsnmg kan ägaroa renodla och fokusera sina kärnverksamheter samtidigt som de far ett synligt värde på den affårssrödjande verksam- heten.

2I ·

Helhetslösningar

för bestående kundnytta

l \VM-data ska kunderna miita det stora företagets resurser och trygghet i kombina- tion med det lilla fö'retagets nårhet och flexibilitet. Framgångsrika lösningar kan endast skapas i nåra samarbete mellan må'nniskor.

H

uvudfokus for WM-dacaär att genom !T- baserade helhetslösningar hjälpa kun- den att utveckla sin verksamhet. An skapa be- stående kundnytta är målet och ledstjärnan för all vår verksamhet.

Kunderna köper i ökad ursträckning lös- ningar och helst helhetslösningar - ytterst oursourcing. Oavsett vem som tillverkar eller levererar enskilda komponenter kräver all t fler kunder att huvudleverantören tar ansvar för alla delar i helheten.

WM-datas styrka ligger dels i att kunna er- bjuda kunderna ett komplett utbud av IT -relate- rade tjänster och produkter, dels i förmågan att utveckla, integrera, förvalta och driva komplexa

!T-baserade sysrem i samverkan med kunden.

Detta gör att WM -data kan möta kundernas krav på helhetslösningar och helhetsåtagande- ofca i långsiktiga partnerupplägg.

NORDISK HEMMAMARKNAD

Med visionen att vara en ledande europeisk le- verantör av !T-relaterade tjänster men med Norden som hemmamarknad ska WM-data fortsärra att skapa bestående kundnytta. Vi gör det för de nordjska kunder som är vår hu- vudsakliga målgrupp och som vi erbjuder ett komplett sortiment av kvalificerade tjänster.

Samcidigt har vi den organisatoriska styrkan att fcilja vårakunderoch ge dem det IT-Stöd de behöver även på den globala marknaden. Att erbjuda kunskap och service inom alla områ-

:u

den där IT är en viktig komponent och att göra detta var helst kunderna har sin verksam- het är en viktig del i vår framgångsformeL

BRANSCHSPECIFIKA PLATTFORMAR

WM-data har också byggt upp kunskap om en rad branscher och deras teknikmiljöer för att bätrre kunna möra kundbehoven inom re- spektive bransch. Försäkringsbranschen är ett exempel (se sidan 24) och att de flesta större för- säkringsbolag är kunder i WM-data bekräftar det excra kundvärde som ligger i att kunna möta ki.U1dens specialkompetens. På morsva- rande sätt har wM-daca byggt upp en omfat- tande verksamhet riktad mot skogsindustrin, detaljhandeln, bank och telekom. Komml.l11er och landsting är en annan branschverksamhet.

GEMENSAMMA

VÄRDERINGAR SKAPAR RESULT.AT

I WM-data ska våra kunder alltid möra en kompetent, trygg och långsiktig pattner som skapar de förväntade resultaten i nära sam- arbete med kunden.

Vi åstadkommer det med gemensamma värderingar som präglar hela koncernen, varje medarbetare och varje kontakt. Värderingarna kan sammaofattas i fem begrepp; kompetens, närhet, trygghet, långsiktighet och resultat.

WM-data strävar efter att kombinera det stora företagets resurser och trygghet med det lilla företagets närhet och flelribiJitet. ·

WM-data

I ett kunskapsföretag som W M-data är medar- betarnas komperens grunden för framgång.

Trots are WM-dacas verksamhet är starkt tek- nikorieocerad är det individens kunskaper, professionalism och ser-

viceanda som är avgöran- de för framgång.

Närheten till kunden, geografiskt men även so- cialt, är en viktig fram- gllngsfakcor. Ungvariga och starka kundrelationer har alltid varit forknippat med WM-data. Vi arbetar hån med att skapa aktiva och starka personjjga rela- tioner med våra

kunder och in- ternt mellan våra medarbetare.

Detta med kunskapen om are fram- gångsrika lös- ningar endase

kan skapas i nära samarbe- te mellan mäonjskor, hur högteknologisk miljön som de arbetar i än är.

Säkerhet, kvalitet, ut- hållighet och koncinuirec är alla komponenter i den trygghet som präglar sam- arbetet mellan WM-data och våra medarbetare, kunder och samarbets- partners. En trygghet som skapas genom bland an-

nat ekonomisk scabilirer och en långsiktigher i agerandet.

Ungsiktiga samarbeten med kunder, sam- arbetspartners och medarbetare skapar resul- tat och bestående kundnytra.

Samtidige kräver långsiktigheten en srän-

dig ucvecklmg. För ett kunskapsföretag som WM-daca är forändringsbenägenheten ett na- turligt inslag och förändring ett normaltill- stånd. I den snabba marknads- och teknik- urvecklingen är förmil- gan till proaktivirer en allt viktigare kvalitet.

Just nu handlar det i hög grad om att följa och forutse hur olika tekniker konvergerar och hur våra kunder bäst kan integrera olika sysrem för att behålla och öka sin konkur- renskraft.

MAXIMAL NYTTA FÖR KUNDEN

w M -data nc\r framgång och resultat genom för-

milgan att genomfo- ra projekt till överens- kommen tid med hög kvalitet i der vi levere- rar. Med helhetssyn och fokus på själva genomforandet av pro-

jekten präglas vårc ar- bete av professionalism, serviceanda och· hög ceknisk kompetens.

Sammaaraget ger decca våra kunder en maximal affårsmässig nytta av gjorda IT -iovesreciogar. Genom vårt breda ur- bud av tjänster och produkter och långa erfa- renhet av problemlösning är vi en katalysaror for vitra kunder i deras strävan att nå sina affårs- mässiga mål.

kand.ia Liv är Sve. riges största livförsäkringsförerag.

Med kunder bestående av såväl privatpersoner som fö- retag och orgamsanooer har Skandia Liv bedrivit verksamher sedan 1855, vilket gör företaget till ett av Sveriges äldsta inom sitt område.

När Skandia Liv skulle genomföra en utiandssatsning i Finland behövde ett nytt r.raditionell r livförsäkringssystem byggas. Av etc aoralleverantörer valde Skandia Liv WM-data som partner för projektet och WM-datas sysrem WinLife 2000

som bas for lösningen. "Vi kände till varandra sedan ridigare genom ett antal samarbeten. WM-data kom upp med ett bra forslag och har dessutom hög kompetens inom livförsäkrings- området", säger Corneiia Strauss, chef för udandsverksamhecen på Skandia Liv.

J

usc den specifika verksamhetskunskapen eror även Andreas Mårtensson, projektledare på WM-data, spelade en avgörande roll då WM-daca fick uppdraget att bygga det nya livförsäk- ringssystemet. "De flesta kan bygga system, men vär gedigna kunskap om försäkringar innebär forstås extra tryggher och ett mervärde för kunden", säger And reas.

Samarbetet inleddes med att WM-data genomförde en för-

PA GEMENSAM KUNSKAPSPLATTFORM ANDP.EAS MARTENSSON, WM-data

COP.NELIA STRAUSS, SKAND!A L I V

studie för det nya systemet för Skandia Liv. Kort därefter träffa- des etc avtal mellan de två företagen och arbetet med art bygga det nya livförsäkringssystemet inleddes i november 2000. Ge- nom hela projektet, som fortfarande p~glr, har flexibilitet och korta beslutsvägar präglat samarbetet, ett måste när tidsramar- oa är snäva.

"Vi bar kunnat gol framåt i snabb takt i projektet och har åstadkommir väldigt mycket på korr tid", säger Cornelia.

"Trots att det är fråga om ett projekt med två stora företag som W M-data och Skandia Lv, präglas samarbetet av flexibili- tet från båda sidor. Det är ett projekt där korta beslutsvägar och snabba beslut gör arr vi kan lösa problemen effektivt", menar And reas.

Både Andreas och Cornelia beronar vikten av goda relatio- ner i samarbetet. "Jag har ett väldigt stort förtroende för Andreas och hans medarbetare. Vi har en rak och uppriktig kommunikation och kan snabbt komma fram till konkreta lös- ningsforslag på de problem vi stöte.r på''.

För Andreas och Cornelia är rätt kompetens, flexibilitet, korta besluesvägar och en god personkemi framgångsfaktorer som präglar samarbetet mellan Skandia Liv ocb W M-data.

AT J! A

IT och logistik

i ett helhetsåtagande

Kraven på leverantö'rer av /T-produkter ö"kar i takt med att produktlivscyklerna blir kortare. Kunderna efterfrågar leverantörer som tar ansvar för helheten, från leve- rans, installation och i slutänden till återvinning av uttjå'nta produkter.

D

en återförsäljarverksamhet av arbetsplats- utrustning, servrar och programvaror, som W M-data byggt upp är inte bara Nordens största uran också en av de mest lönsamma.

Verksambeten har skapats genoin ert antal förvärv under perioden 1995-1997 av företag på den nordiska marknaden för att kunna till- godose marknadens ökande behov av rotal- ansvar ända ut på varje enskild arbetsplats.

1999 samordnades den samlade nordiska PC-verksamheten i W M-data inom affärsområ- det Infrastruktur tillsammans med verksam- beren för datadrift, kommunikation och sup- port.

LOGISTIKFÖRDELAR SPARAR TID OCH PENGAR

En mycket viktig konkurrensfaktor under hela den-na

pr~ess

har varit, och är fortfaran- de, logistiken. Genom att samordna samtliga inköp och alllagerhållning vid centrala distri- butionsenheter, där utrustningen även drift- sätts och förkonfigureras for att vara körklar

för kunden vid leverans, har konkurrensförde- lar uppnåtts genom smarta logistiksyscem.

PC-branschen är en bransch i forändring, aktörer och konkurrenter genomför strategi- förändringar som skapar möjligbeter för en mer fokuserad aktör att växa på marknaden med en god lönsamhet. I rakt med att produkt- livscyklerna för !T-produkter blir allt korcare ställs samtidigt alle högre krav på leverantörer av !T-produkter. De flesta kunder efterfrågar en leverantör som tar ansvar for helheten. Det ska ske på ett eokelc och kostnadsmedvetet säte samtidigt som kvalitet och miljö står i fokus.

Decca är en utveckling som vi har tagit fas- ta på. Vi gör dec genom att bilda en ny, nor- disk struktur med en kärna bestående av de förvärv vi genomförde mdlan I 995 - I 997.

Med affårsiden at c förenkla och effektivise- ra våra kunders hantering av !T-produkter ge- nom hela livscykeln skapar vi en ny nordisk underkoncern med fyra ingående dotte~bolag i de nordiska länderna. Verksamheten, som kommer act profileras under namnet Atea, skapas för att ytterligare underlätta vardagen för beställare och användare. Vi kallar det IT utan bekymmer.

ANSVAR FÖR HELA IT-LIVSCYKELN

Att kunna hantera hela livscykeln för !T-pro- dukter - från beställning av produkterna rill leverans och installation av arbetsplatsen och i slutänden återvinnjag av uttjänta produkter-

Resultatet efter finansiella poster uppgick till 217 (182) mkr, varav SPP-överskott 5 mkr.. Isaberg Rapids nettoomsättning var 642 (583) mkr vilket innebar en ökning med

Rörelseresultatet minskade till 1 693 MSEK (1 797) eller med 6 procent, i huvudsak beroende på en starkare svensk krona i förhållande till andra valutor vilket negativt påver-