Remissyttrande – Ett ändrat förfarande

Share "Remissyttrande – Ett ändrat förfarande"

1 (1) Remissyttrande Socialförvaltningen Robert Andersson Sektionschef 2020-06-04 Justitiedepartementet 103 33 Stockholm

Promemorian Ett ändrat förfarande för att anmäla områden som omfattas av begränsningen av rätten till dagersättning vid eget boende, Dnr:

Ju2020/01879/L7

Remissyttrande – Ett ändrat förfarande

Sammanfattning

Hultsfreds kommun anser att även kommuner utöver de som anges i bilaga 1 till förordningen (2018:151) om statsbidrag till kommuner med socioekono-miska utmaningar ska kunna omfattas av begränsningar gällande eget boende. Kommunen anser också att Länsstyrelsens yttrande ska kunna överklagas.

1. Förslag till förordning om ändring i förordningen (1994:361) om mot-tagande av asylsökande

Hultsfreds kommun anser att även kommuner utöver de som anges i bilaga 1 till förordningen (2018:151) om statsbidrag till kommuner med socioekono-miska utmaningar ska kunna omfattas av begränsningar gällande eget boende. Vi anser därmed att föreslagen lydelse i 7 b §, första och andra stycket, ska vara ”Kommuner får till Migrationsverket anmäla att en eller flera delar av kommunen ska anges i den förteckning som avses i 7 c §. Vid bedömningen av om det är motiverat att anmäla en del av kommunen ska de sociala och ekono-miska förhållandena i kommundelen beaktas och särskilt graden av arbetslös-het och av sysselsättning, andelen mottagare av försörjningsstöd, skolresulta-ten, utbildningsnivån och valdeltagandet.”

Det bör vara kommunerna som bäst kan bedöma huruvida ett område är att be-trakta som socialt utsatt i den mening som beskrivs i 7 b § och därav anser Hultsfreds kommun att Länsstyrelsens yttrande enligt 7 b § andra stycket ska kunna överklagas.

Robert Andersson Sektionschef

De flesta initiativ som tagits under förbättringsarbetet har koppling till hörnstenen sätt kunderna i centrum vilket talar för att de lyckats landa det mest centrala i

Länsstyrelsen tillstyrker att den längsta tiden för Migrationsverket att uppdatera förteckningen över anmälda områden ska kortas till fyra veckor för att ge kommunerna mer tid

Promemorian föreslår att den tid Migrationsverket har på sig att uppdatera förteckningen över anmälda områden ska förkortas från två månader efter det att anmälan gjorts till