Share "§110 Remissvar Genomförandet av MKB-direktivet i plan- och bygglagen (Ds 2020:19) (Omedelbar justering) (20/SBN 0095) Omedelbar justering"

Sammanträdesprotokoll

Samhällsbyggnadsnämnden 2020-11-11

Justerandes sign Utdragsbestyrkande

§110

Omedelbar justering Sammanfattning

Motala kommun, samhällsbyggnadsförvaltningen, har fått möjlighet att yttra sig över inkommen remiss.

Europeiska kommissionen har i en formell underrättelse framfört synpunkter på hur det s.k. MKB-direktivet har genomförts i svensk rätt. Med anledning av kommissionens synpunkter har en översyn av genomförandet inletts inom Regeringskansliet. Den del av översynen som avser plan- och bygglagen (2010:900), förkortad PBL, har resulterat i de förslag som

redovisas i denna promemoria. MKB-direktivet innehåller krav på att det ska genomföras en systematisk bedömning av miljöpåverkan för projekt som på grund av sin art, storlek eller lokalisering medför en betydande miljöpåverkan. För detta ändamål ska medlemsstaterna föreskriva tillståndsplikt och krav på en bedömning av projektens påverkan innan tillstånd ges.

Beslutsunderlag

 20/SBN 0095-001 Tjänsteskrivelse - Genomförande av MKB-direktivet i plan- och bygglagen

Förslag till beslut

1 Remissvar på ”Genomförandet av MKB-direktivet i plan- och bygglagen (Ds 2020:19) godkänns.

Beslut

Behandling av ärendet Ordföranden yttrar sig.

Sammanträdesprotokoll

Samhällsbyggnadsnämnden 2020-11-11

Justerandes sign Utdragsbestyrkande

Expedieras till