Share "Borås Stads remissyttrande över Remiss: Lite mer lika. Översyn av kostnadsutjämningen för kommuner och landsting"

Kommunstyrelsen

Postadress

501 80 Borås Besöksadress Kungsgatan 55 Hemsida boras.se E-post Telefon 033-35 70 00 vxl

REMISSYTTRANDE Sida 1(2) Datum 2019-05-06 Instans Kommunstyrelsen Dnr KS 2019-00173 1.1.2.1 Magnus Widén Handläggare 033 357142 Finansdepartementet

Borås Stads remissyttrande över Remiss: Lite mer lika.

Översyn av kostnadsutjämningen för kommuner och

landsting

Fi2018/03212/K

Beslut

Kommunstyrelsen beslutar översända upprättat svar till Finansdepartementet.

Ärendet i sin helhet

Borås Stad ser positivt på en översyn av kostnadsutjämningssystemet, och att ingående variabler uppdateras. Att vissa utjämningsfaktorer i nuvarande system bygger på data som inte uppdaterats under lång tid, samtidigt som utredaren konstaterar att ”de förändringar av avgifter och bidrag som här föreslås förklaras till betydande del av uppdateringar av siffermaterialet” (s.17) är i grunden problematiskt och undergräver systemets legitimitet.

Borås Stad tycker det är bra att IFO-modellen ses över och att parametern i nuvarande systemet ”försörjningsstöd mer än sex månader” tas bort och ersätts av ekonomiskt utsatta hushåll enligt utredningens förslag. Borås Stad ställer sig dock tveksam till att det finns en möjlighet att påverka delmodellen genom att som utredaren skriver (s. 218) ”Ekonomiskt utsatta hushåll definieras som hushåll som har låg inkomststandard eller mottar ekonomiskt bistånd”, där enskilda kommuner kan lämna frivilligt ekonomiskt bistånd över vad lagen stipulerar och därmed vara berättigad till ersättning ur

kostnadsutjämningssystemet.

Borås Stad tycker att utredningens förslag i sin helhet är mycket bra och genomarbetat och anser att den nya kostnadsutjämningen bör genomföras från och med 2020.

Borås Stad Sida 2(2) KOMMMUNSTYRELSEN Ulf Olsson Kommunstyrelsens ordförande Magnus Widén Ekonomichef

Systemet syftar inte till att utjämna för skillnader i ambitionsnivå eller effektivitet.. Kostnadsutjämningssystemet är helt finansierat av kommunerna och staten har inte någon del

Kostnadsutjämningen syftar till att skapa likvärdiga ekonomiska förutsättningar för alla kommuner och landsting att tillhandahålla invånarna service oberoende av

Ljusdals kommun anser att socioekonomisk kompensations bör ingå i modellen för förskoleklass och grundskola på motsvarande sätt som för förskole- och