Share "Länsstyrelsen i Skånes remissvar angående Brott mot djur-Skärpta straff och ett mer effektivt sanktionssystem (Sou 2020:7)med diarienummer N2020/00314/DLSammanfattning"

REMISSVAR 1(2) 2020-06-09

Landsbygdsavdelningen Djurskyddsenheten

n.remissvar@regeringskansliet.se

Postadress Besöksadress Telefon Telefax Bankgiro E-post www

205 15 Malmö Kungsgatan 13 010-224 10 00 010-224 1110 102-2912 skane@lansstyrelsen.se www.lansstyrelsen.se/skane 291 86 Kristianstad Ö Boulevarden 62 A 010-224 10 00 010-224 1102

Länsstyrelsen i Skånes remissvar angående Brott mot

djur-Skärpta straff och ett mer effektivt sanktionssystem (Sou 2020:7)

med diarienummer N2020/ 00314/ DL

Sammanfattning

Länsstyrelsen i Skåne ser positivt på förslaget i sin helhet och tillstyrker förslaget. Under respektive ändringsförslag anges eventuella synpunkter.

Djurplågeribrottet

Ett av de föreslagna rekvisiten som omfattar grovt djurplågeri är om gärningen begåtts i större omfattning. Länsstyrelsen förstår utredarens tanke att antalet djur som utsatts för lidandet ska få en större inverkan på brottets allvarlighetskaraktär och således hamna på den övre delen av straffskalan och ge ett större straffvärde. Dock anser Länsstyrelsen att lidandet kan vara lika allvarligt eller allvarligare för ett enstaka djur och att det finns en risk med ett sådant rekvisit att det bara kommer medföra högre straffvärde i ärenden som berör fler djur.

Sanktionsväxling

Länsstyrelsen är positiv till förslaget. Möjligheten till sanktionsväxling kommer kunna ge en bra effekt, med korta beslutsvägar. Dock ställer det krav påtydliga föreskrifter som är lätta att tillämpaför att få önskad effekt.

Länsstyrelsen ser en problematik med effektiviteten i otydlighet kring förbehållen i 6 e§ och 6 g§ och hur de ska tillämpas.

Länsstyrelsen förstår att uppdraget inte omfattat sanktionsväxling av överträdelse av 6 kap 4 § tillstånd. Dock ser Länsstyrelsen en stor fördel och effektivitetsvinst med att även dennaparagraf, som tordes passa in på kriterierna, ska omfattas av

sanktionsväxling trots att det inte ingår i utredningen. Dessa tillstånd tar idag mycket tid i anspråk hos myndigheten. En vanlig brist är att verksamheten påbörjats utan befintligt tillstånd. Denna överträdelse leder dock sällan till att djuren utsätts för lidande, och en åtalsanmälan torde därför var en oproportionerlig åtgärd.

2(2)

2020-06-2020-06-09

Däremot hade en sanktionsväxling varit mycket mer proportionerlig, effektiv och hade haft mycket bättre genomslagskraft för att få en förändring av överträdelsen. Det skulle således också bidra till en sundare konkurrens bland djurhållare och näringsidkare

Kontrollmyndighetens anmälningsskyldighet

Länsstyrelsen har inga invändningar mot förslaget och välkomnar mer tydlighet kring vad som ska anmälas.

Företagsbot, sanktionsavgift och djurförbud

Länsstyrelsen ser positivt påförslaget. Dock kan inte Länsstyrelsen se att förslaget om sanktionsväxling som grund för ett djurförbud är av relevans i de flestaav fallen oc h s åledes ” o nö dig” s om rekvis it . San kti o nsvä xli n g ska e nli gt f örl aget i m in dr e allvarliga brott som inte riskerar att orsaka lidande för djuren. Ett djurförbud är ett beslut som är ingripande för den enskilde och således efter mycket allvarliga överträdelse av djurskyddslagen. Flertalet överträdelser som föranlett

sanktionsväxling bör rimligtvis istället regleras med föreläggande enligt 8 kap 9 § och överträdelser av ett sådant beslut ligger redan som ett rekvisit för djurförbud. Föredragande har varit enhetschef Henriette Bonde Nordström, deltagande avdelningschef Matz Hammarström och beslutande Länsöverdirektör Ola Melin

Ola Melin Länsöverdirektör

Detta beslut har bekräftats digitalt och saknar därför namnunderskrift.

Kopia

indrivning dvs att besluten får verkställas enligt utsökningsbalkens regler och att bestämmelserna om indrivning av statliga fordringar gäller för dessa.. Även om en viss

Livsmedelsverket bedömer att ett införande av sanktionsavgifter för dessa brister avviker från den hantering som sker av alla de övriga intyg som Livsmedelsverket hanterar vid

Länsstyrelsen ser också ett behov av att klargöra vilken myndighet som ansvarar för att utfärda sanktionsavgifter vid offentlig veterinärs kontroller på slakteri, så att även