Share "Remissyttrande över betänkandet Brott mot djur – Skärpta straff och ett mer effektivt sanktionssystem (SOU 2020:7)"

1 (1)

DATUM

2020-06-18 DIARIENR FHA 2020/33:2

Så behandlar vi personuppgifter

Box 314, 871 27 Härnösand • Besöksadress: Backgränd 9 • Telefon: 0611-46 06 00 • Fax: 0611-51 18 20 • forvaltningsratteniharnosand@dom.se • www.domstol.se/forvaltningsratten-i-harnosand Expeditionstid: Måndag-fredag 08.00-16.00 R2 B Näringsdepartementet Landsbygdsavdelningen Enheten för djur och livsmedel 103 33 Stockholm

Remissyttrande över betänkandet Brott mot djur – Skärpta

straff och ett mer effektivt sanktionssystem (SOU 2020:7)

Förvaltningsrätten i Härnösand har anmodats att yttra sig över betänkandet Brott mot djur – Skärpta straff och ett mer effektivt sanktionssystem.

Förvaltningsrätten har inget att invända mot de förslag som har lämnats i aktuellt betänkande.

____________________________________________________________________ Detta remissyttrande har beslutats av lagmannen Thomas Hägglöf.

Föredragande i ärendet har varit rådmannen Per-Olov Larsson.

Thomas Hägglöf

Livsmedelsverket bedömer att ett införande av sanktionsavgifter för dessa brister avviker från den hantering som sker av alla de övriga intyg som Livsmedelsverket hanterar vid

Länsstyrelsen ser också ett behov av att klargöra vilken myndighet som ansvarar för att utfärda sanktionsavgifter vid offentlig veterinärs kontroller på slakteri, så att även

Sett till förslaget om ändring i 8 kap 5 § djurskyddslagen (2018:1192) bedömer Länsstyrelsen Blekinge att den sista meningen gällande överträdelser för vilka det har förelegat