• No results found

Transkribering av Arbetsförmedlingens Ny i Sverige-podd: Vad är utbildningsplikt? (på lätt svenska)

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Transkribering av Arbetsförmedlingens Ny i Sverige-podd: Vad är utbildningsplikt? (på lätt svenska)"

Copied!
9
0
0

Loading.... (view fulltext now)

Full text

(1)

Arbetsförmedlingen Enheten Vägleda och Utbilda Sektion Poddar och webbinarier

Transkribering av Arbetsförmedlingens Ny i Sverige-podd: Vad är utbildningsplikt? (på lätt svenska)

Vinjettmusik (FIRST STEP MUSIC) (Nina Kjellmark)

I Sverige finns det något som kallas för utbildningsplikt.

Men vad betyder det egentligen och vem har utbildningsplikt?

Och vad ska du göra om du har utbildningsplikt?

I det här avsnittet får du svar på dina frågor.

Vi gästas av Nanna Forsberg från Arbetsförmedlingen.

Hon kommer att berätta allt du behöver veta om utbildningsplikten.

Det här är Arbetsförmedlingens

Ny i Sverige-podd med mig, Nina Kjellmark.

Nu ska vi prata om utbildningsplikt, och med mig här i studion har jag Nanna Forsberg som jobbar på Arbetsförmedlingen.

Nanna kan väldigt mycket om utbildningsplikt.

Välkommen hit, Nanna!

(Nanna Forsberg) Tack så mycket.

(2)

(Nina)

Innan vi nu börjar prata mer om utbildningsplikten, så kan det ju vara bra att veta vad det är för någonting.

Så, Nanna, vad är utbildningsplikt?

(Nanna)

Ja, det är ett lite svårt ord - utbildningsplikt.

Plikt betyder att det är något man måste göra.

Den som har utbildningsplikt måste börja studera.

Utbildningsplikten finns för att den person som nyligen har kommit till Sverige lättare ska få jobb.

Det är lättare att få jobb i Sverige om man har en utbildning.

(Nina) Ja, just det.

(Nanna)

I Sverige behöver man ha utbildning för att kunna jobba inom många yrken. Du behöver till exempel utbildning om du ska kunna jobba som undersköterska eller snickare.

(Nina)

Ja, men vad bra! Då vet vi ju lite mer. Nu tänkte jag att vi går in på vem som har utbildningsplikt.

Kan du berätta lite om det?

(Nanna)

Ja, utbildningsplikten gäller för

vissa personer i etableringsprogrammet.

Utbildningsplikten gäller bara för den person som har en kort utbildning från sitt hemland

(3)

att personen inte kommer att kunna få jobb under tiden i etableringsprogrammet.

(Nina)

Just det, och hur lång tid är etableringsprogrammet?

(Nanna) Det är två år.

(Nina)

Ja, ja. Och vad betyder kort utbildning som du nämnde här?

(Nanna)

Med kort utbildning så menar vi att du inte har avslutat en gymnasieutbildning. Du kanske slutade gymnasiet

innan gymnasiet var klart. Eller så kanske du bara hade gått några år i skolan eller inte alls gått i skolan.

(Nina)

Okej, men om man då har utbildningsplikt, vad händer då i så fall?

(Nanna)

När du är med i etableringsprogrammet, så är du med i aktiviteter. Om du har utbildningsplikt, så

betyder det att dina aktiviteter mest kommer att vara studier.

Du ska då läsa SFI, alltså Svenska För Invandrare, samhällsorientering, och studier på grundskole- eller gymnasial nivå. På komvux eller på folkhögskola.

(4)

(Nina)

Okej. Vill du berätta lite mer om vad komvux och folkhögskola är för något?

(Nanna)

Komvux är kommunens vuxenutbildning.

Det är alltså en utbildning för vuxna.

Folkhögskola är också en skola för vuxna.

På komvux och folkhögskola kan du läsa sådana ämnen som man läser i grundskolan och gymnasieskolan i Sverige.

Ett exempel på ett sådant ämne är matematik.

Det kan också handla om att du läser en yrkesutbildning.

Eller en kurs där du ökar din digitala kompetens.

På en kurs i digital kompetens lär du dig mer om hur du använder en dator eller internet.

(Nina)

Ja, ja. Ja, men vad bra! Nu tänkte jag att vi ska prata mer om vad som händer om man har utbildningsplikt. Hur vet jag vilka kurser just jag ska gå?

(Nanna)

Det är när du kontaktar din kommun som ni tillsammans kan göra en plan för vilka kurser du ska gå. Det är olika för olika personer. Sen beror det på vilken kommun du bor i också. Olika kommuner har olika kurser.

(Nina)

Ja, men det låter bra! Och är det så också att man kan gå en yrkesutbildning på komvux? Kan det ingå

i utbildningsplikten, till exempel?

(5)

Det kan ingå i utbildningsplikten.

(Nina)

Vad är det en yrkesutbildning för någonting?

(Nanna)

En yrkesutbildning är en utbildning där du lär dig ett yrke - ett specifikt yrke. Efter utbildningen kan du jobba

i det yrket som du har studerat.

(Nina)

Det låter ju bra. Och vilka andra sorters yrkesutbildningar kan det finnas?

(Nanna)

Det finns många olika. Det kan vara en utbildning för att bli undersköterska, byggnadsarbetare eller till exempel kock.

(Nina)

Just det! Och på komvux så kan man ju, som du sa då, också läsa andra kurser.

Och du nämnde ju matematik till exempel och digital kompetens.

Men vad finns det för fler kurser?

(Nanna)

Det kan vara engelska eller samhällskunskap.

Det finns också kurser som handlar om arbetsliv och arbetsmarknad i Sverige. Det är några exempel.

Det kan vara så att man till exempel läser några olika kurser

(6)

som till exempel matematik och engelska, och senare läser man en yrkesutbildning.

(Nina)

Jaha, men vill inte många direkt börja på yrkesutbildningen, så att de får jobb fort? Då kanske de tänker: "Varför ska jag gå andra kurser på komvux innan jag kan börja

på min yrkesutbildning?"

(Nanna)

Ja, precis, det är sant. Så tänker nog många. Det tror jag.

Kurserna på komvux ska hjälpa personen att öka sin kunskap och förbereda sig inför den yrkesutbildning som han eller hon kommer att läsa sen. Ibland går det inte att börja

på yrkesutbildningen direkt. Så det är lite varför man kan behöva läsa andra kurser innan.

(Nina)

Ja, men då blev ju det lite tydligare. Men sen vet jag att många kanske tänker också att de inte vill gå

någon utbildning alls, för de vill ha jobb så fort som möjligt.

Och det är ju bra att man vill ha jobb så fort som möjligt, så klart. Men hur ser du på det här?

(Nanna)

Ja, det är verkligen bra att man vill ha jobb fort.

Och det tar ju ett tag att utbilda sig. Det stämmer, absolut.

Men i Sverige kräver de flesta jobben att du har en utbildning.

Du behöver till exempel utbildning om du ska kunna jobba som undersköterska, som jag nämnde tidigare,

barnskötare eller snickare.

(7)

några få procent av alla lediga jobb som finns.

Resten av jobben kräver utbildning. Antingen gymnasial utbildning eller en yrkesutbildning. Om du inte har en utbildning, så är risken stor att du blir arbetslös länge.

(Nina) Oj, ja...

(Nanna)

Självklart finns det ju ändå en chans att du kan få ett jobb även om du inte har en utbildning. Men det vi vet är att många som får jobb utan att ha en utbildning blir ofta arbetslösa snabbt igen.

(Nina)

Ja, det låter ju verkligen som att en utbildning ändå är den snabbaste vägen till ett jobb i Sverige.

Och även om det tar ett tag kanske att utbilda sig.

Men hur länge behöver man då utbilda sig för att kunna få ett jobb?

(Nanna)

Det är väldigt, väldigt olika hur lång tid det tar, så det går inte att svara på, men när du kontaktar din kommun, så kommer du att få veta vilka kurser de har och vilka kurser du kan gå.

Då vet du lite mer om hur lång tid det kan ta.

(Nina)

Ja, ja, men vad bra! Då är det alltså kommunen som man ska kontakta, om man vill veta mer kring vilka kurser man kan gå. Vad bra! Men när man pluggar, hur blir det med

(8)

pengarna då? Alltså, får man pengar när man pluggar inom utbildningsplikten?

(Nanna)

Ja, det får man, eftersom man är med i etableringsprogrammet.

Så att man fortsätter att som vanligt söka etableringsersättning från Försäkringskassan.

(Nina)

Okej, det låter enkelt och bra. Och nu ska vi faktiskt strax avsluta här. Men en sista fråga innan vi slutar är,

var vänder man sig nu om man har fler frågor om det här med utbildningsplikt?

(Nanna)

Om du är med i etableringsprogrammet och behöver

information på annat språk än svenska, så går det bra att ringa på nummer 0771-86 01 00.

Och annars kan du alltid ringa till oss på Arbetsförmedlingen på vårt vanliga nummer som är 0771-41 64 16. Båda de här numren finns ju på vår hemsida också.

(Nina)

Vad bra att du sa det! Jag tänkte precis tipsa om det också.

Toppen! Ja, men jättebra. Det var sista frågan. Nu vet vi verkligen mycket mer om utbildningsplikten.

Så stort tack, Nanna, för att du var här idag och berättade allt det här för oss.

(Nanna)

Men tack själv, Nina.

(9)

(Nina)

Du har lyssnat på Arbetsförmedlingens Ny i Sverige-podd med Nanna Forsberg och mig, Nina Kjellmark.

Inspelningsansvarig var Andreas Damgaard.

References

Related documents

Ja, det kan ju väl lätt kanske också tro att andra har det lättare för att det verkar så, för att många. människor har det ju ändå tufft inombords och kämpar i vissa fall

Studiestartsstödet finns till för dig som behöver en utbildning för att enklare kunna få

Men när du vill använda det som annan har skapat, det kan vara en bild som din bästa kompis har tagit eller något fotografi från ett sammanhang där du finns med,.. det kan

Man kan också göra så att om man känner någon som man vet är väldigt osäker och har svårt för och använda digitala tjänster och mobilen kanske och sin dator, så kan man ju

När han kom till Sverige lärde han sig att du får gärna komma med idéer på arbetsplatsen. Men det är viktigt att du inte trampar någon

I det personliga brevet, så behöver du skriva ner varför du är rätt person för det jobbet som du har sökt och varför du har sökt det här jobbet, för det är inte så

Under varje jobb ska du skriva ner vad företaget heter som du jobbade på och vad de gjorde, för?. det kan vara så att om du har jobbat i ett annat land, så kanske en

Tidigare forskning framstår inte i någon större omfattning undersöka vad som kan försvåra eller främja ensamkommande flyktingbarns upprättande av sociala