Share "Apotekarsocietetens remissvar kring ”Proportionalitetsprövning av krav på yrkeskvalifikationer” (Dnr UD2020/04337/HI)"

Apotekarsocieteten | BESÖKSADRESSWallingatan 26 A, Stockholm | UTDELNINGSADRESSBox 1136, 111 81 Stockholm |www.apotekarsocieteten.se

TELEFON08-723 50 00 | FAX08-20 55 11 | E-POSTinfo@apotekarsocieteten.se | BANKGIRO728-8129 |ORGANISATIONSNUMMER802000-1577

Till Utrikesdepartementet

Enheten för internationell handelspolitik och den inre marknaden (UD HI) Dnr UD2020/04337/HI

Stockholm 2020-05-27

Apotekarsocietetens remissvar kring ”Proportionalitetsprövning av krav på

yrkeskvalifikationer” (Dnr UD2020/04337/HI)

Apotekarsocieteten är en ideell förening med 5 200 medlemmar och vars stadgar godkänts av regeringen. Föreningens syfte är att verka för en bra utveckling och användning av läkemedel. Medlemmarna återfinns inom hela läkemedelskedjan från tidig forskning, utveckling, kvalitet,

tillverkning och användning och representerar olika professioner i denna kedja. För att uppnå en bra utveckling och användning av läkemedel främjar Apotekarsocieteten kunskaps- och

kompetensutveckling inom läkemedelsområdet. Mot bakgrund av detta lämnar vi följande remissvar.

Bakgrund

Vid Europakommissionens utvärdering av direktivet om proportionalitetsprövning (2018/958/EU) konstaterades, som nämns i PMn, att det var stora skillnader vad gäller vilka kriterier som satts upp och hur de tillämpades i de olika medlemsstaterna.

Ställningstagande

Apotekarsocieteten delar de flesta av de förslag som lämnas i promemorian Proportionalitetsprövning av krav på yrkeskvalifikationer UD2020/04337/HI.

Det är viktigt att de krav som ställs på yrken som berörs av Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/55/EU (yrkeskvalifikationsdirektivet) är proportionerliga, så att största möjliga rörlighet för berörda yrken inom Europa åstadkommes.

Apotekarsocieteten vill specifikt lyfta vikten av att nya och ändrade krav på yrkeskvalifikationer

hanteras på ett likartat sätt av alla medlemsstater och att förändringar kommuniceras med alla berörda nationella intressenter, t.ex. Apotekarsocieteten.

Apotekarsocieteten har i tidigare remissvar också påtalat vikten av att skynda på arbetet med en gemensam utbildningspoäng inom hela EU-området som står för samma sak i alla länder och på olika universitet. Först då blir utbildningarna korrekt jämförbara och kraven proportionerliga. Minimikrav är viktiga i detta sammanhang.

5.6 Proportionalitetsprövning

Apotekarsocieteten anser det särskilt viktigt att de specifika krav som anges under 5.6

Proportionalitetsprövning är väsentliga att ställa så att man inte diskriminerar i förhållande till nationalitet eller bosättningsort, att man bara ställer krav som är motiverade av tvingande hänsyn till allmänintresset och att man endast ställer krav som är lämpliga för att uppnå de eftersträvade målen, dvs inte gå utöver vad som krävs för att uppnå målen.

5.7 Bestämmelser som rör reglering av hälso- och sjukvårdsyrken

I promemorians avsnitt 5.7 (Bestämmelser som rör reglering av hälso- och sjukvårdsyrken) anges att direktivets Artikel 7.5 (Om hänsyn till målet att säkerställa en hög hälsoskyddsnivå för människor) inte kräver något genomförande.

I direktiv 2018/958/EU om proportionalitetsprövning före antagandet av ny reglering av yrken, anges i artikel 7.5 att ”Om bestämmelser som avses i denna artikel rör reglering av hälso- och sjukvårdsyrken och har konsekvenser för patientsäkerheten, ska medlemsstaterna ta hänsyn till målet att säkerställa en hög hälsoskyddsnivå för människor.”

Man anger att alltför strikta yrkeskvalifikationskrav när det gäller sjukvårdsyrken kan leda till att tillgången på personal som uppfyller kraven understiger sjukvårdens behov. Man anger vidare att vid reglering av yrken inom hälso- och sjukvården måste en avvägning göras mellan patientsäkerheten och medborgarnas rätt att ha tillgång till hälso- och sjukvård.

Apotekarsocieteten anser att detta inte får innebära att vare sig prövningar, tillämpningar eller förslag till ändringar hanteras på ett helt avvikande sätt för vissa yrken inom hälso- och sjukvården, t.ex. apotekare och receptarier. Det är lika viktigt med att kommunicera och inhämta synpunkter på förslag till ändrade krav här som för andra yrken.

Vänliga hälsningar Karin Meyer

Karin Meyer, VD, PhD Apotekarsocieteten

Postadress: Box 1136, 111 81 Stockholm

Besöksadress: Wallingatan 26 A, 111 24 Stockholm Telefon/mobil: 08-723 50 61