Share "Remissvar avseende promemorian Förarbevis för vattenskoter – kompletterande förslag"

Remissvar 1 (1)

DATUM

2021-03-10 DIARIENR FLI 2021/73 dos 5.51

Box 406, 581 04 Linköping • Besöksadress: Brigadgatan 3 • Telefon: 013-25 11 00 • forvaltningsrattenilinkoping@dom.se • www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid: Måndag-Fredag 08.00- 16.00 R2 B Infrastrukturdepartementet

Remissvar avseende promemorian Förarbevis för

vattenskoter – kompletterande förslag

Ert dnr: I2020/02471

Förvaltningsrätten tillstyrker i huvudsak de kompletteringar som föreslås i promemorian men har följande synpunkter.

Förvaltningsrätten anser att kravet på innehav av förarbevis och undantagen till detta krav bör framgå av den föreslagna lagen och inte av den förslagna förordningen. En sådan reglering är lämpligare eftersom bestämmelser om återkallelse av förarbevis nu föreslås införas i lagen. Regelverket blir dessutom mer lättöverskådligt och överensstämmer med reglerna om förarbevis för bl.a. snöskoter som finns i körkortslagen (1998:488).

Det framgår inte tydligt av den nu remitterade promemorian om möjligheten för Transportstyrelsen att meddela föreskrifter gällande ytterligare

återkallelsegrunder än de nu föreslagna ska vara kvar i den föreslagna förordningen, såsom det föreslogs i den ursprungliga promemorian. Förvaltningsrätten anser att alla återkallelsegrunder ska framgå av lag. Förvaltningsrätten har vidare svårt att se ett behov av ytterligare återkallelsegrunder mot bakgrund av att det, likt regleringen gällande förarbevis för bl.a. snöskoter, inte ska göras någon lämplighetsprövning av den som vill ta förarbevis för vattenskoter och återkallelse därför främst bör bli aktuellt på grund av brott.

__________________

Detta yttrande har beslutats av lagmannen Annika Lowén efter föredragning av förvaltningsrättsfiskalen Emma Lindmark.

bestämmelse som dock gäller endast under förutsättning att det krävs behörighet för att framföra en vattenskoter enligt bestämmelser som meddelats med stöd av 2 §

I de remitterade förslagen uppställs krav på den som hyr ut vattenskotrar, liksom på den som anordnar utbildning för förarbevis för vattenskoter (11, 13 och 23 §§ förslag

Under avsnittet Kostnader för Transportstyrelsen och andra myndigheter (sid. 61) lyfter promemorian upp möjligheten för Polismyndigheten och Kustbevakningen att utfärda

nar att denna typ av handlingar typiskt sett skulle konstituera ansvarsfrihet med stöd av nöd- undantaget i 24 kap. I detta avseende framstår undantaget för ringa brott således som