07.14. Bilaga 14. Remissvar miljö- och byggnadsnämnden

Academic year: 2022

Share "07.14. Bilaga 14. Remissvar miljö- och byggnadsnämnden"

KOMMUN

Sammanträdes protokoll

Sammanträdesdatum 2018-11-15

Sidan 1 av 2

124/2018 Dnr 2018/0115 MBN-1 Diariekod: 021

S v a r p å r e m i s s av förslag på n y nämndorgasiisation I ärendet föreligger tjänsteutlåtande 2018-10-29 från miljö- och

byggnadskontoret.

Sammanfattning

Kommunledningskontoret har fått i uppdrag att bereda ett ärende som innebär vissa justeringar i den nu gällande nämndorganisationen.

Av kommunallagen följer att innan ett ärende avgörs av fullmäktige ska det ha beretts av den eller de nämnder som berörs av ärendet. Nämndernas yttrande över remissen ska lämnas senast den 3 december 2018.

Miljö- och byggnadskontoret har inga synpunkter på den föreslagna

nämndorganisationen enligt bilaga. Nämndernas ansvarsområde tydliggörs i reglementena. I samband med att reglementen justeras bör tillfället tas i akt att reglera hitintills otydliga ansvarsområden. Till exempel bör miljö- och byggnadsnämndens ansvar för miljöövervakning förtydligas eftersom det är en del av myndighetsuppdraget enligt Miljöbalken. Ansvaret och arbetet men Energirådgivningen bör ges till den nya klimatnämnden.

utvecklingen ur ett kommunövergripande perspektiv. GIS-området är viktigt för hela kommunens digitalisering och tjänsteutveckling, inte bara för stadsbyggnadsområdet.

Eftersom att även tjänstemannaorganisationen blir ny (inom miljö- och byggnadsnämndens ansvarsområden) efter årsskiftet, ser kontoret behovet av att de nya avdelningarnas uppdrag tydliggörs i förhållande till de

föreslagna nämnderna. Det bör även tas fram arbetsrutiner för verkställandet av uppdraget inom och mellan kommunledningskontorets avdelningar.

Överläggning i miljö- och byggnadsnämnden

Ordförande Oscar Nyströmer (M) yrkar att miljö- och byggnadsnämnden beslutar följande:

• Miljö- och byggnadsnämnden bifaller förslag till nämndstruktur enligt bilaga och antar kontorets tjänsteutlåtande som sina synpunkter.

Proposition

Ordföranden frågar om miljö- och byggnadsnämnden bifaller yrkandet och finner att så är fallet.

Sign. Ordf. Justerare Exp. datum Sign.

KOMMUN

Sammanträdes- protokoll

Sammanträdesdatum 2018-11-15

Sidan 2 av 2

Miljö- och byggnadsnämndens beslut

Beslutsexpediering:

Kommunstyrelsen Akt

Sign. Ordf. Justerare Exp. datum Sign.

\ W

SOLLENTUNA KOMMUN

Tjänsteutlåtande Miljö- och byggnadskontoret

2018-10-29 Elisabeth Thelin Sidan 1 av 1 Förvaltningschef

Dnr 2018/0115 MBN-1 Miljö- och byggnadsnämnden Diariekod: 021

S v a r på r e m i s s av f ö r s l a g på ny n ä m n d o r g a n i s a t i o n Förslag till beslut

Sammanfattning och synpunkter

A v kommunallagen följer att innan ett ärende avgörs av fullmäktige ska det ha beretts av den eller de nämnder som berörs av ärendet. Nämndernas yttrande över remissen ska lämnas senast den 3 december 2018.

Miljö- och byggnadskontoret har inga synpunkter på den föreslagna nämndorganisationen enligt bilaga. Nämndernas ansvarsområden tydliggörs i reglementena. I samband med att reglementen justeras bör tillfället tas i akt att reglera hitintills otydliga ansvarsområden. T i l l exempel bör miljö- och byggnadsnämndens ansvar för miijöövervaktning förtydligas eftersom det är en del av myndighetsuppdraget enligt Miljöbalken. Ansvaret och arbetet men Energirådgivningen bör ges till den nya klimatnämnden.

Kontoret ser positivt på att kommunstyrelsen föreslås ansvara för det geografiska informationsområdet (GIS). Det just för att gynna GIS- utvecklingen ur ett kommunövergripande perspektiv. GIS- området är viktigt för hela kommunens digitalisering och tjänsteutveckling, inte bara för stadsbyggnadsområdet.

Elisabeth Thelin Förvaltningschef

Bilagor

1. K S A U , 2018-11-05, § 161 Ny nämndorganisatoin i Sollentuna kommun från 1 januari 2019, Protokollsutdrag

2. N y nämndorganisation i Sollentuna kommun från 1 januari 2019 - remiss Beslutsexpedering

Besök Postadress Telefon växel Fax reception Internet

Turebergshuset 191 86 08-579 210 00 08-35 02 90 www.sollentuna.se Turebergs torg Sollentuna

Uppgiften som justerare i miljö- och byggnadsnämnden och i miljö- och byggnadsnämndens arbetsutskott ska under 2021 alternera mellan de ledamöter som tillhör oppositionspartierna.

För ordföranden och protokollsjusteraren finns det enligt ett utskick till samtliga ordföranden, som föranletts av de nya restriktionerna från Folkhälsomyndigheten, möjlighet att

B.4.12 Besluta i ärende om tillstånd om att inrätta anläggning för ny grundvattentäkt eller i ärende om anmälan av sådana anläggningar som redan finns där tillstånd

Det totala antalet ärenden till bygglovsenheten förväntas inte uppgå till samma utfall som helåret 2018. Eftersom denna indikator avser att belysa ärendetrycket och

Bland annat har miljö- och hälsoskyddsenheten under 2018 haft en tillfällig anställd med särskild digitaliseringskompetens för att fortsätta utveckla digitaliseringen och införa

Miljö- och byggnadsnämnden ska vid ett konstituerande sammanträde i samband med ny mandatperiod ta ställning till uppgiften om justerare, både i nämnden och i arbetsutskottet.