Remissvar: Ett nytt regelverk för arbetslöshetsförsäkringen SOU 2020:37

Share "Remissvar: Ett nytt regelverk för arbetslöshetsförsäkringen SOU 2020:37"

Dokumentnamn:

Ett nytt regelverk för arbetslöshetsförsäkringen

Dok.Nr: Sid: 1(2)

Senast ändrad:

2020-10-06

Dokumentansvarig

Linda Avner, Martin Wernbom

Dokumenttyp: Version

0.1

Beslut datum Beslutad av: Sign Giltig fr o m

Remissvar: Ett nytt regelverk för

arbetslöshetsförsäkringen SOU 2020:37

Förslag till yttrande

Den kompletterande arbetslöshetskassans (Alfa-kassans) ansvar att handha

arbetslöshetsförsäkringen åt arbetslösa föreslås utvidgas till att omfatta medlemmar i en annan arbetslöshetskassa som inte kan fullgöra sitt uppdrag. Skäl för förslaget är att det måste finnas en ordning som säkerställer att den sökande får ut den

arbetslöshetsersättning som han eller hon ar rätt till, även när den sökandes arbetslöshetskassa inte kan betala ut ersättning tex till följd av ekonomiska svårigheter.

Med nuvarande ordning behöver den sökande inleda en skadeståndsprocess gentemot staten för att få ut sin ersättning. En process som enligt utredningen är tidsödande. Utredningen anser därför behövs en särskild ordning för att säkerställa att en sökande ska få ut sin lagstadgade arbetslöshetsersättning om hans eller hennes arbetslöshetskassa inte längre kan följa sitt uppdrag.

Det är endast arbetslöshetskassor som idag får handa arbetslöshetsförsäkringen. Utredningen anser att det inte skulle vara ändamålsenlig lösning att en annan aktör eller myndighet tog över uppgiften från en arbetslöshetskassa som inte kan fullgöra sitt uppdrag. Det bör istället vara en annan arbetslöshetskassa som tar över

administrationen för sökande som är medlemmar i en kassa som inte kan fullgöra sitt uppdrag.

Alfa-kassans synpunkter

Alfa-kassan yttrar sig endast över den del som påverkar Alfa-kassan avseende att Alfa-kassans ansvar att handha arbetslöshetshetsförsäkringen utvidgas.

Dokumentnamn:

Ett nytt regelverk för arbetslöshetsförsäkringen

Dok.Nr: Sid: 2(2)

Senast ändrad:

2020-10-06

Dokumentansvarig

Linda Avner, Martin Wernbom

Dokumenttyp: Version

0.1

Beslut datum Beslutad av: Sign Giltig fr o m

Kassans särskilda roll som den kassa som hanteras de som har rätt till

arbetslöshetsförsäkring utan att vara medlemmar i någon kassa, och kassans finansiering för samma verksamhet, gör att Alfa-kassan är lämpad att hantera arbetslöshetsförsäkringen åt arbetslösa medlemmar i en annan kassa om hennes eller hans kassa inte längre kan fullgöra sitt uppdrag.

Höörs kommun tackar för informationen men avstår från att yttra sig över förslag till nytt regelverk för arbetslöshetsförsäkringen (SOU

Enligt IAF:s bedömning kan därför utredningens förslag leda till att en sökande som själv har vållat sitt inkomstbortfall skulle kunna få rätt till arbetslöshetsersättning

Den konstruktion som föreslås innebär att ersättningen, till skillnad från vad som är fallet i dagens försäkring, ska trappas av även för personer med en inkomst som

Från Krokoms kommuns sida vill vi säkerställa att kompetensutvisningarna inte ökar.”. Björn Hammarberg, M och Hans Åsling, C,