• No results found

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is"

Copied!
8
0
0

Loading.... (view fulltext now)

Full text

(1)

NORRBOTTEN

Nr 12 Fredag 16 april 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER

Flickor skadade av snö och is

Två flickor satt ute på en bänk vid gymnasieskolans vägg i Luleå.

Plötsligt rasade snö och is från taket och föll ned på flickorna.

En av flickorna blev svårt skadad och vårdas på Sunderby sjukhus.

Den andra flickan heter Mia Alatalo.

Hon fick en lätt

hjärnskakning.

-Jag hörde att det började rasa snö från taket . Jag försökte skydda mig med armarna. Ena foten

fastnade under bänken, säger Mia Alatalo.

Polisen spärrade av

området runt skolhuset så inte fler olyckor skulle kunna hända.

Skolan ska nu undersöka hur olyckan gick till.

-Jag försöker förstå hur det

(2)

En kvinna kan bli kommunalråd i Kalix Om Socialdemokraterna vinner valet i Kalix i höst blir Ellinor Söderlund kommunalråd.

- Det blir ingen enkel Bomb hittades i Luleå

I fredags hittades något som såg ut som en gammal bomb i Viktoria-hamnen i Luleå.

Bomben var lika stor som en människa.

Det var en arbetsledare vid skrot-företaget

Stena recycling som hittade bomben.

Han blev rädd och

larmade polis och militär.

Polisen spärrade av ett stort område.

Ingen fick vara innanför området.

Polisen var orolig att

bomben kunde explodera.

Senare undersökte experter bomben.

Bomben var ofarlig.

Den liknade bara en bomb.

En sådan låtsas-bomb kallas attrapp eller blind ammunition.

Militärer använder sådana attrapper när dom tränar sig att kriga.

Men den arbetsledare som ringde polis och militär gjorde rätt.

-Det var obehagligt. Det spelar ingen roll om vi tror att det är en låtsas-sak eller farlig ammunition. Vi

ringer polisen direkt, säger Thomas Rönnlund, chef vid Stena recycling.

Det skriver tidningarna i Norrbotten.

gick till. Jag har ju själv sett dom skotta snö från taken, säger gymnasiechefen

Bengt Augustsson.

(3)

Glädje i Pajala

Gruvbolaget Northland Resources vill starta en gruva i Kaunisvaara i Pajala.

Många skulle få jobb om gruvan startar.

Men många problem

måste lösas innan det kan bli en gruva.

Ett problem är hur malmen ska fraktas från

Kaunisvaara och ut i världen.

Politikerna i Pajala har föreslagit att det ska byggas en järnväg från Kaunisvaara till Finland.

Nu säger svenska

regeringen att det är en bra idé.

- Det här är oerhört glädjande, säger Bengt Niska,

kommunalråd i Pajala.

Svenska regeringen, finska regeringen och gruvbolaget ska

tillsammans betala match, men det ska bli

spännande och roligt, säger Ellinor Söderlund.

I dag är Robert Forsberg kommunalråd i Kalix, men han får inte fortsätta.

Socialdemokraterna vill hellre ha Ellinor Söderlund som kommunalråd.

Alla gillar inte valet av Ellinor Söderlund.

Fem män vill inte längre jobba för

Socialdemokraterna i Kalix.

Det är män som varit

politiker länge och som har många uppdrag.

Ellinor Söderlund är 34 år och jobbar inom

äldreomsorgen i Kalix.

Robert Forsberg slutar som politiker.

Han ska i stället börja jobba som lärare igen.

Det skriver

Norrbottens-Kuriren.

(4)

egentligen från Australien.

Men för ungefär femtio år sedan fördes flera tusen mård-hundar in

i Ryssland.

Ryssarna jagade

mård-hund för att dom ville ha deras fina päls.

Sedan har mård-hundarna spridit sig från Ryssland in i Finland och vidare in i Sverige.

Eftersom mård-hundarna är från Australien passar dom inte i Finland och Sverige.

Dom är farliga för andra djur och för människor.

Mård-hunden ser ut

som en blandning mellan grävling och räv.

Nu ska olika myndigheter arbeta tillsammans

med jägare för att döda mård-hundarna i norra Sverige.

Det skriver NSD.

Mård-hund i Norrbotten Gösta Bodén hittade

en död mård-hund i Porsi i påskas.

Det är första gången en mård-hund hittats i Norrbottens inland.

-Mård-hundar äter mycket och alla skogsfågel-ägg är i fara. Dessutom sprider mård-hunden farliga

sjukdomar, säger

Gösta Bodén till NSD.

Mård-hundar kan sprida rabies, trikiner och

dvärgband-mask.

Det är sjukdomar som kan döda både djur och

människor.

Mård-hunden är järnvägen.

Nu ökar chansen att det blir en gruva i

Kaunisvaara.

(5)

Vill bygga linbana i Luleå Bygg en linbana som

luleåborna kan åka i.

Det föreslår en person som skrivit ett

medborgarförslag.

Alla som bor i Luleå kan lämna medborgarförslag.

Där kan du föreslå hur

Luleå kan bli en bättre stad att bo i.

Linbanan ska gå från centrum till det nya

bostads-området Kronan.

En linbana har små vagnar som hänger i luften i en kraftig lina.

Linan hänger mellan höga stolpar.

- Ett bra förslag. Luleå behöver något som sticker ut, säger Jeanette Näsman, en luleåbo som NSD har pratat med.

Kommunalrådet

Karl Petersen tror att det kommer ta några år innan

linbanan kan byggas.

Det kommer att kosta mycket pengar att bygga en linbana.

Skola flyttar in i gammalt hus

Skolan Nya Läroverket flyttar in i

Norrbottens-Kurirens gamla hus mitt

i Luleå.

160 elever från sexan till nian ska jobba i huset.

- Vi har länge letat efter lokaler och här kan vi

inreda lokaler som både är vackra och bra för

undervisning, säger skolans ägare

Gunvor Selberg till Norrbottens-Kuriren.

Nya Läroverket är en friskola.

Det är inte kommunen utan ett privat företag som äger skolan.

(6)

SVERIGE

Hittade baby i skoterspåret

Nathalie Kyrk och

Christian Karlsson var ute och körde skoter nyligen.

Christian och Nathalie såg att det låg något på

skoterspåret så dom stannade skotern.

Det var en liten baby som låg på skoterspåret.

- Först såg vi inte vad det var som låg där. Vi trodde det var en docka, säger Christian Karlsson.

Christian och Nathalie tog upp babyn och åkte vidare för att leta efter

föräldrarna.

Efter en stund såg dom två män som åkte skidor och drog var sin pulka.

Den ena pulkan var tom.

Den lilla babyn hade ramlat ur pulkan.

Svaga isar

Många isar i Norrbotten är svaga.

Isen kan gå sönder om man kör bil eller skoter på den.

Det kan också vara farligt att gå på isen.

I Luleå plogar kommunen varje vinter isvägar till några av öarna i

skärgården.

Många som bor i Luleå

tycker om att åka till öarna.

Men nu har kommunen stängt alla isvägar.

-Under påskhelgen har det tinat så kraftigt att det inte längre är säkert att åka på isvägarna. Vi har inget annat val än att stänga, säger Niklas Öhman som jobbar vid Luleå kommun.

Det har snöat mycket i vinter.

Därför är inte isarna så starka som dom brukar vara.

(7)

UTLAND

Många dog i flygolycka 96 människor dog i en flygolycka i Ryssland i lördags.

Ett plan från Polen störtade när det skulle landa.

Alla ombord på planet dog.

Planet var på väg

från Warszawa i Polen till Smolensk i Ryssland.

Polens president

Lech Kaczynski fanns ombord tillsammans med andra polska politiker

och militärer.

Dom skulle vara med på ett möte för att minnas polacker som dödades under andra världskriget.

Det var dimmigt på flygplatsen i Smolensk.

Flygledarna i Smolensk ville att piloten skulle flyga till en annan flygplats.

Dom tyckte inte det var säkert att landa i

Smolensk.

Men piloten försökte i alla fall landa på

flygplatsen i Smolensk.

Planet träffade några träd och störtade i marken.

Alla dog.

Många tusen personer samlades utanför

presidentens palats i Warszawa i söndags.

Dom sörjde alla döda.

- Det här är en tragedi för Polen, sa Polens

statsminister Donald Tusk.

Det skriver

Dagens Nyheter.

- Det var tur vi inte körde så fort. Då hade vi kanske kört på babyn, säger

Nathalie Kyrk.

Det skriver Tidningarnas Telegrambyrå.

(8)

Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting

Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling

Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920 - 28 43 60 eller 0920 - 28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se

Posttidning B

Kaniner blev fler efter takras

I vintras var det kanin-utställning i

tennishallen i Nyköping.

Men det var för mycket snö på tennishallens tak och plötsligt rasade taket.

Då rymde många kaniner.

Nu har ungefär 70 av

dom kaninerna fått ungar.

-Dom träffade ju nya kompisar och blev lite

upphetsade av tak-raset, så det var full cirkus.

Det säger en av

kanin-ägarna till SVT i Sörmland.

Det var många olika kanin-raser på

utställningen.

Dom nya kanin-ungarna har alla sorters färger och är en blandning av flera raser.

Det skriver

Södermanlands Nyheter.

References

Related documents

Wallenberg till LKAB Marcus Wallenberg blir ny ordförande för LKAB.. -Jag har

Ansvarsnämnden skriver att läkaren borde ha gjort fler undersökningar för att hitta orsaken till flickans kramper.. -Jag vill uppmana alla föräldrar med sjuka barn att våga

Mikael Styrman dömdes i förra veckan till tre års fängelse.. Styrman dömdes för att han inte har

Renar flyttar till Skottland 30 renar ska flyttas från Norrbotten till Skottland. Dom ska vara tillsammans med andra renar och beta på

Han tycker inte att namnet passar om prinsessan Estelle blir drottning i framtiden. -Det är totalt oväntat och mycket olämpligt att en

- Vi har ett stort ansvar att hjälpa till när så behövs, säger Christina Karlsson, till NSD.. Elevernas

Amerikanarna säger att det var Usama bin Ladin som planerade terrorattacken i New York för tio år sedan. Då flög två flygplan in två höga hus och nästan 3 000

Förra veckan blev han och två andra elever tvungna att åka till sjukhuset.. Dom blev sjuka