• No results found

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist."

Copied!
8
0
0

Loading.... (view fulltext now)

Full text

(1)

NORRBOTTEN

Nr 6 Fredag 18 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER

Bor i husvagn

Mikael Sundkvist i Kalix bor i en husvagn

tillsammans med sin son.

I vinter har det varit kallt i husvagnen.

- Vi vill inte bo så här. Vi måste få hjälp, men ingen lyssnar, säger

Mikael Sundkvist.

Mikael Sundkvist har tidigare använt droger.

Nu säger han till NSD att han har slutat med

drogerna.

För en tid sedan flyttade sonen hem till

Mikael Sundkvist.

- Ensam kan jag bo var som helst, men det fungerar inte för min son att bo så här, säger

Mikael Sundkvist.

Mikael Sundkvist vill gärna ha en lägenhet i Töre.

Men Kalixbostäder har inte kunnat erbjuda någon

(2)

lägenhet.

Nu ska Christina Karlsson som är socialchef i Kalix undersöka saken.

- Vi har ett stort ansvar att hjälpa till när så behövs, säger Christina Karlsson, till NSD.

Elevernas mat-protest hjälpte

I slutet av januari protesterade elever i Älvsbyn mot förändrad skolmat.

Eleverna fick plötsligt lättmargarin och lättmjölk till lunchen.

Dom ville ha tillbaka Bregott och mellanmjölk.

Nu säger politikerna att eleverna har rätt.

Piteå-Tidningen har ringt till alla politiska partier i Älvsbyn.

Alla politiker är överens:

Det ska finnas Bregott och mellanmjölk för den som vill ha det.

-Vi vill att eleverna på grundskolan och

gymnasiet ska få välja själva om dom vill ha det fetare eller lättare

alternativet och att

lättprodukterna tas bort från förskolan, säger

politikerna till tidningen.

Livsmedelsverket tycker att lättmargarin och

lättmjölk är nyttigare än Bregott och mellanmjölk.

I vanliga fall tycker

politikerna i Älvsbyn att man ska göra som

Livsmedelsverket säger.

Men den här gången håller inte politikerna med.

Nästa gång

kommunstyrelsen i Älvsbyn har möte ska politikerna besluta om smöret och mjölken.

Det skriver

Piteå-Tidningen.

(3)

Dålig vård för äldre i Piteå I höstas skrev cheferna för Piteås äldre-boenden brev till politikerna.

Cheferna berättade att det var kris. Att dom anställda inte hann vårda dom äldre på ett bra sätt.

Nu har politikerna fått veta att dom äldre har det ännu sämre än tidigare.

Förra fredagen fick

politikerna veta att dom äldre har fler liggsår, får fel sorts mediciner och ramlar oftare.

Att dom anställda är så stressade att dom inte hinner göra det dom ska.

Cheferna på Piteås

äldreboenden har bett om hjälp i flera år.

I januari anställdes 15 extra undersköterskor.

Men cheferna tycker att det fortfarande är för få anställda.

I brevet till politikerna skriver dom:

Vi kan idag inte säga att den vård vi bedriver är god och säker.

Socialchef Mikael Lekfalk säger att han tror på

cheferna när dom berättar hur dåligt det är.

Samtidigt säger han:

-Det är inte säkert att fler anställda är den enda och bästa lösningen.

Det skriver

Piteå-Tidningen.

Högsta hyran i Luleå Många hyresgäster i Luleå är arga på

bostadsföretaget Akelius.

Akelius höjer hyran så mycket att en del kanske inte kan bo kvar.

-Många har ringt och varit oroliga.

Det säger Karl Degerman, ordförande i

(4)

Hyresgästföreningen i det område som nu får landets högsta hyreshöjning.

Dom argaste hyresgästerna bor på bostadsområdet Varvet i Luleå.

Dom får den högsta hyreshöjningen.

Akelius vill höja hyran med nästan tio procent.

En trea som kostar

6 000 kronor i månaden kostar 6 600 kronor efter höjningen.

Karl Degerman förstår inte varför hyrorna ska höjas så mycket just på Varvet.

-Det är jättekonstigt. Vad har hänt egentligen?

frågar Degerman.

Mikael Rånäs är

Norrlandschef på Akelius.

Han tycker att Akelius hyror är låga om man jämför med andra

lägenheter i centrala Luleå.

-Kan Lulebo hyra ut sina nya lägenheter trots att dom är flera tusen kronor dyrare, så har vi både

bättre och billigare hyror, säger Rånäs till

tidningen Hem och Hyra.

Akelius vill också höja hyrorna på Skurholmens bostadsområde i Luleå.

Även dom

hyres-höjningarna blir

bland dom högsta i landet.

Det skriver

Norrbottens-Kuriren.

Kallt i Norrbotten Nu är det riktigt kallt i Norrbotten.

Nikkaluokta och

Karesuando har haft 39 grader kallt.

Det har varit kallt väder i Norrbotten hela veckan.

-Det är ett högtryck som ligger över Skandinavien som gett kallt väder, säger Lisa Frost.

(5)

Hon är meteorolog vid SMHI i Norrköping.

En meteorolog arbetar med att ta reda på hur vädret ska bli.

I Nikkaluokta var det 42,1 grader före jul.

Men nu kan det bli ännu kallare.

- Som tur är blåser det nästan ingenting, då hade det känts ännu kallare, säger Lisa Frost till NSD.

UTLAND

Glädje i Egypten Egyptens president

Mubarak har slutat som president.

I 18 dagar har människor demonstrerat på torget i huvudstaden Kairo.

Dom ville ha bort presidenten.

Nu är dom mycket glada.

-Man kan inte stå emot folkets vilja, säger

Refaat Ezeldin i Luleå.

Han är född i Egypten och har sin släkt där.

Tornedalsteatern fyller år Tornedalsteatern i Pajala fyller 25 år.

Dom firar med en teaterpjäs som

Mikael Niemi har skrivit.

Till sommaren flyttar Tornedalsteatern in i nya lokaler i det gamla

Tingshuset.

-Vi kommer att ha egen scen och plats för en publik på mellan 50 och 100

personer, säger teaterchefen Ulf Fembro.

Ulf Fembro ska sluta som teaterchef efter sju år.

-Det känns vemodigt men är ett klokt beslut. Det behövs nya fräscha ögon hela tiden, säger

Ulf Fembro till Haparandabladet.

(6)

OS-guld till Norrbotten Ungdoms-OS började i måndags i Liberec i Tjeckien.

17-åriga Sofia Henriksson från Strömnäs utanför Piteå tog guld i

längdskidåkning.

Sofia Henriksson kom 27,4 sekunder före tvåan på den 7,5 kilometer långa banan.

Tävlingen avgjordes i den klassiska stilen i två-gradig kyla.

Den här säsongen har

Sofia Henriksson haft som mål att vinna

Ungdoms-OS.

Hon ska också vara med i junior-VM.

Det skriver

Norrbottens-Kuriren.

Refaat Elzeldin är lycklig över att folket fick som dom ville.

Tusentals människor var på torget i Kairo när

beskedet kom i fredags att Mubarak slutar.

Dom jublade, skrattade, grät och kramades.

Många viftade med

flaggor, andra tutade i bilar eller lät barnen sitta på

soldaternas stridsvagnar.

-Känner du? Vi andas fri luft, sa Yssar Nagim till sina vänner på torget.

President Mubarak har lämnat över makten till militären.

Många tycker det är bra.

-Militären är populär i Egypten. Dom är starka och folk gillar dom, säger Refaat Ezeldin.

Andra är rädda att

militären inte ska tillåta fria och rättvisa val och annat som folket tycker är viktigt.

Det skriver TT och Dagens Nyheter.

SPORT

(7)

Majarov är nordisk mästare

Alexander Majarov från Luleå är bäst i Norden i konståkning.

Det visade han vid

tävlingarna i Köpenhamn i helgen.

Svenska

Konståkningsförbundet tyckte inte Majarov var tillräckligt bra för att tävla i Europeiska Mästerskapet, EM.

Men nu har Majarov vunnit över dom konståkare som blev uttagna till EM.

-Visst ser jag segern som en revansch, säger

Alexander Majarov.

Revansch är om man segrar över någon som man förlorat mot tidigare.

Majarovs seger i helgen visar att

Konståkningsförbundet gjorde fel som inte lät

honom tävla i EM.

-Skönt att jag fick visa att jag kan vinna, säger

Alexander Majarov.

När Majarov inte fick tävla i EM blev han så arg att han skrev elaka saker på Facebook.

Sedan stod det i

kvällstidningarna vad han skrivit.

Efteråt bad Majarov om ursäkt.

-Det blev uppförstorat.

Men jag tappade lusten att träna efter den grejen,

säger Majarov.

Men för två veckor sedan började Majarov att träna hårt.

Och nu i helgen vann han.

Luleås andra deltagare vid Nordiska Mästerskapen var Clara Callne.

Hon blev sexa i ungdomsklassen.

Det skriver tidningarna i Norrbotten.

(8)

Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting

Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling

Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920 - 28 43 60 eller 0920 - 28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se

Posttidning B

Tatuerad 81-åring I höstas tatuerade

Lars Wallin in en bild på sin ena arm.

-Tatueraren sa att jag troligen var den

äldsta i Sverige som gjort sin första tatuering vid 81-års ålder, säger

Lars Wallin.

Lars Wallin och hans fru Linnea bor i Bräcke.

Dom har varit gifta i 64 år.

Nu ska han tatuera in sin frus namn på andra armen.

-Vi har varit gifta sedan

1947. Det skulle vara fint att ha en bild på henne med mig hela tiden, säger Lars Wallin.

Det skriver Länstidningen i Östersund.

References

Related documents

Wallenberg till LKAB Marcus Wallenberg blir ny ordförande för LKAB.. -Jag har

Ansvarsnämnden skriver att läkaren borde ha gjort fler undersökningar för att hitta orsaken till flickans kramper.. -Jag vill uppmana alla föräldrar med sjuka barn att våga

Mikael Styrman dömdes i förra veckan till tre års fängelse.. Styrman dömdes för att han inte har

Renar flyttar till Skottland 30 renar ska flyttas från Norrbotten till Skottland. Dom ska vara tillsammans med andra renar och beta på

Han tycker inte att namnet passar om prinsessan Estelle blir drottning i framtiden. -Det är totalt oväntat och mycket olämpligt att en

Amerikanarna säger att det var Usama bin Ladin som planerade terrorattacken i New York för tio år sedan. Då flög två flygplan in två höga hus och nästan 3 000

Alla gillar inte valet av Ellinor Söderlund.. Fem män vill inte längre

Förra veckan blev han och två andra elever tvungna att åka till sjukhuset.. Dom blev sjuka