• No results found

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare"

Copied!
8
0
0

Loading.... (view fulltext now)

Full text

(1)

NORRBOTTEN

Nr 7 Fredag 2 mars 2012

LÄTTLÄSTA NYHETER

Slarviga skoteråkare

Fem skoteråkare behövde hjälp av polis och

fjällräddning i helgen.

Polisen är kritisk mot skoteråkare som inte

förstår hur farligt det kan vara i fjällen.

-Man kommer långt med moderna skotrar, men när det händer något står man ofta där med bara skoteroverallen och

en mobiltelefon med dåligt batteri. Har man tur kan dom berätta var dom är, säger polisen

Erik Johansson.

Till exempel fick flera fjällräddare och en

polishelikopter söka efter en 32-åring som fallit av sin skoter på lördagkvällen.

Skotern fortsatte ned i en ravin.

-Han hade panik, var frusen och vilse.

(2)

Han visste inte ens om han var i Norrbotten

eller i Västerbotten, säger polisen Hans Österlundh.

Det var mitt i natten.

Polisen bad mannen lysa upp mot himlen med sin mobiltelefon.

-Med hjälp av

mörkerglasögon kunde helikopterpersonalen till slut se honom, säger Österlundh.

Mannen var frusen och trött och flögs till Sorsele för vård.

Några timmar senare kom nästa larm från ett område utanför Älvsbyn.

Fyra personer hade fått problem med sina skotrar och sedan hamnat vilse.

Polisen hittade den siste av dom fyra i skotergänget klockan sex på morgonen.

Han fick åka ambulans till Sunderby sjukhus.

Det skriver NSD.

Läkare måste sluta jobba En läkare i Norrbotten ville ha sex med kvinnliga patienter.

Om patienterna sa ja till sex fick dom narkotika av läkaren.

Nu får läkaren aldrig mer jobba som läkare.

Norrbottens-Kuriren har tidigare berättat om

läkaren.

Att han skrev ut ovanligt mycket medicin som

innehöll narkotika.

Att två personer nästan har dött efter att ha drogat sig med narkotika-

mediciner som läkaren skrivit ut.

Tidningen skrev också att läkaren skickat sms till kvinnliga patienter och försökte pressa dom att ha sex med honom.

Läkare får inte göra så.

Nu har Hälso och sjukvårdens

avsvarsnämnd, HSAN,

(3)

bestämt att mannen inte får arbeta som läkare, att han är helt olämplig.

-Beslutet handlar om att läkaren skrivit ut för mycket medicin till missbrukare. Så mycket att dom har kunnat sälja medicinen till andra.

Det är allvarligt, men det är ännu värre att han

gjorde det för att få ha sex med patienterna, säger Aud Sjökvist vid HSAN.

Det skriver

Norrbottens-Kuriren.

Strejk stoppar byggen Flera stora byggen i Norrbotten kan stoppas av strejk.

Fackförbundet Byggnads varnar för att bygget av Facebooks serverhall i Luleå och gruvan i Pajala kan stoppas.

Byggnads har varslat eller

varnat 40 olika företag i hela Sverige om att det kan bli strejk den 7 mars.

Inga byggnadsarbetare arbetar om det blir strejk.

Mer än 100 personer

arbetar på Porsön i Luleå med att bygga Facebooks serverhall.

-Det är närmare två veckor innan det blir strejk.

Till veckan får vi titta på hur vi påverkas och hur vi kan förbereda oss, säger byggchefen Tony Abrahamsson.

Byggnads varslar om strejk för att dom företag som äger byggena ska skriva på ett nytt avtal.

Avtalet handlar om att byggnadsarbetarna vill ha högre lön och en säkrare arbetsplats.

Det skriver

Norrbottens-Kuriren.

(4)

Barnens favoritmat försvinner

Snart kan skolorna i Haparanda ha serverat den sista hamburgaren.

Nu ska maten ändras så att den inte är för fet.

Nyligen bestämde

politikerna i Haparanda att skolbarnen ska få smör och mellanmjölk.

Tidigare har skolorna serverat lättmargarin och lättmjölk.

Men skolorna får inte servera för fet mat.

Då bryter kommunen mot lagen.

- Vi måste följa lagen om näringsriktig kost, säger Paula Pietinhuhta

som är chef för skolmaten i Haparanda.

När skolan serverar fetare smör och mjölk måste rätter med mycket fett tas bort från matsedeln.

Hamburgare, pizza och friterade kycklingbitar

är sådana rätter som

skolorna kanske ska sluta servera.

Pirjo Pasma jobbar med skolmaten i Haparanda.

Hon tror att många elever blir missnöjda om dom inte får hamburgare och pizza i skolan.

Det skriver NSD.

Nyfödda får kavaj I snart tio år har alla nyfödda barn i Vistträsk fått en glesbygdskavaj.

Den är orange och gjord av fleecetyg.

När Sara Bohlin var ung i Vidsel hörde hon talas om Vistträskkavajen.

Idag bor hon i Vistträsk och hennes fem barn har var sin.

Hittills har nästan 50 barn fått en Vistträskkavaj

(5)

av byaföreningen i Vistträsk.

-Det är det finaste en

Vistträskare kan ha, säger Sara Bohlin.

På 1970-talet när

fleecetröjorna blev vanliga var det mest män som

bodde i glesbygd som använde tröjorna.

Fleecetröjorna var varma och bra för folk som

jobbade i skogen och mycket utomhus.

Därför kallades tröjorna på skämt för

glesbygdskavajer.

Sara Bohlin och andra bybor är stolta över att bo i Vistträsk.

Förra året föddes tre

trillingpar och i år har det redan fötts ett barn i byn.

Alla nyfödda har fått en glesbygdskavaj eller en Vistträskkostym som dom också kallas.

Dom är specialbeställda och har en text på bröstet

där det står på engelska Made in Vistträsk.

Det betyder gjord i Vistträsk.

Det skriver

Piteå-Tidningen.

Snabbtågen får vänta Det kan dröja flera

månader innan Norrtåg kan börja köra sina nya snabba tåg.

Tågen är för moderna för den gamla järnväg som finns i Norrbotten.

Norrtåg skulle börja köra sina nya tåg redan i början av december förra året.

Tågen skulle köra mellan Luleå och Kiruna och mellan Luleå och Umeå.

Men tågen har ett signalsystem som gör att det larmar för hinder och faror som inte finns.

Det beror på att den gamla

(6)

Prinsessan Estelle

-Vi har fått en prinsessa Estelle här i landet, säger kung Carl Gustaf som nu har blivit morfar.

Kungen berättar att den nya prinsessan ska heta Estelle Silvia Ewa Mary.

Många blev förvånade över att prinsessan ska heta Estelle.

Det är ett ovanligt namn i Sverige.

Men namnet Estelle finns i den kungliga släkten

Bernadotte.

Estelle Bernadotte var gift med greve En prinsessa

Kronprinsessan Victoria födde en dotter natten mot torsdag i förra veckan.

Flickan var 51 centimeter lång och vägde 3 280 gram.

- I morse föddes en

väldigt söt prinsessa, sa prins Daniel på morgonen.

Daniel var glad och rörd

när han mötte pressen klockan sju på morgonen.

-Det var väldigt nervöst.

Men det gick bra och kronprinsessan mår strålande, sa Daniel.

Redan efter några timmar på sjukhuset åkte familjen hem.

SVERIGE

järnvägen och dom nya tågen inte fungerar ihop.

-Man får ett tvärstopp från 160 kilometer i timmen till noll, säger Olle Tiderman, trafikchef på Norrtåg.

Tiderman tror att det tar några månader innan problemet är löst.

Det berättar Sveriges radio Norrbotten.

(7)

Majorov till VM

Alexander Majorov från Luleå ska vara med i VM i konståkning.

20-årige Majorov blir en av två svenska deltagare i VM.

Nyligen vann

Alexander Majorov

Nordiska mästerskapen i konståkning.

Då gjorde han ett kvadruppelhopp.

Han hoppade upp i luften och snurrade fyra gånger innan han landade på isen igen.

Bara en svensk åkare har tidigare klarat av att göra ett kvadruppelhopp.

Nu hoppas

Alexander Majorov på en bra placering även i VM.

-Jag ser fram emot VM.

Nu när jag har klarat

kvadruppeln ska jag göra den i VM, säger

Alexander Majorov.

VM i konståkning är i Nice i Frankrike i slutet av

mars.

SPORT

Folke Bernadotte.

Hon var amerikanska och dog 1984.

Journalisten och författaren Herman Lindqvist

kritiserar namnet Estelle.

Han tycker inte att namnet passar om prinsessan Estelle blir drottning i framtiden.

-Det är totalt oväntat och mycket olämpligt att en svensk framtida

drottning heter Estelle.

Det låter som en

nattklubbsdrottning, säger Herman Lindqvist till Aftonbladet.

Det skriver

Norrbottens-Kuriren.

(8)

Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter.

Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström

Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920 - 28 43 60 eller 0920 - 28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se

www.lattlastanyheter.se

Posttidning B

Hundar gillar barnprat Hundar lyssnar hellre på den som pratar med ljus barnslig röst än den som pratar med vanlig röst.

Helst ska man prata till hunden som till ett litet barn.

Forskare från Ungern har undersökt hur man bäst får hundar att lyssna.

En del tycker att det räcker om man pratar med sin vanliga röst.

Andra tycker att man ska prata med hunden med djup, lite sträng röst.

Forskarna filmade hur hundar tittar på den som talar.

Dom kom fram till att hunden tittar mest på

den som talar med hög ljus röst.

Det här är sista numret av Utblick. Nu ska landstinget undersöka vad läsarna tycker om Utblick.

Vi hoppas att tidningen ska komma tillbaka.

Hälsningar Ingrid och Tove.

References

Related documents

Wallenberg till LKAB Marcus Wallenberg blir ny ordförande för LKAB.. -Jag har

Ansvarsnämnden skriver att läkaren borde ha gjort fler undersökningar för att hitta orsaken till flickans kramper.. -Jag vill uppmana alla föräldrar med sjuka barn att våga

Mikael Styrman dömdes i förra veckan till tre års fängelse.. Styrman dömdes för att han inte har

Renar flyttar till Skottland 30 renar ska flyttas från Norrbotten till Skottland. Dom ska vara tillsammans med andra renar och beta på

- Vi har ett stort ansvar att hjälpa till när så behövs, säger Christina Karlsson, till NSD.. Elevernas

Amerikanarna säger att det var Usama bin Ladin som planerade terrorattacken i New York för tio år sedan. Då flög två flygplan in två höga hus och nästan 3 000

Alla gillar inte valet av Ellinor Söderlund.. Fem män vill inte längre

Förra veckan blev han och två andra elever tvungna att åka till sjukhuset.. Dom blev sjuka