• No results found

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser"

Copied!
8
0
0

Loading.... (view fulltext now)

Full text

(1)

NORRBOTTEN

Nr 17 Fredag 6 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER

Fel att ta bort vårdplatser Landstingsrådet

Kent Ögren säger nu att det var fel att ta bort

vårdplatser i Haparanda.

-Vi har sett att sjukresorna har ökat och att det blir fler patienter på sjukhusen

istället. Jag erkänner också att det gick prestige i

frågan, säger Ögren.

Kent Ögren menar att han ville bestämma och inte gillade att andra kanske hade rätt.

Tidigare fanns det

vårdplatser vid Haparanda vårdcentral.

Vårdplatserna kallas också OBS-platser.

Där fick patienter vård både dag och natt.

Men vårdplatserna kostade mycket pengar.

Därför ville dom flesta socialdemokrater i

landstingets styrelse ta bort vårdplatserna.

Men Haparandaborna kämpade för att ha kvar

(2)

vårdplatserna.

Dom socialdemokrater som ville ha kvar

vårdplatserna tvingades lämna landstingets

styrelse.

Kent Ögren är ordförande i landstingets styrelse och har mycket makt.

Han var egentligen den som bestämde att

vårdplatserna skulle tas bort.

Nu erkänner han att det var ett dåligt beslut.

Sven-Erik Bucht som då var kommunalråd i

Haparanda, är förvånad över att Ögren berättar att beslutet var fel.

-Det är starkt av honom att erkänna det och bäst är att förlåta, säger

Sven-Erik Bucht.

Marléne Haara är en av dom socialdemokrater som tyckte annorlunda än

Ögren och därför inte fick vara kvar i landstingets

styrelse.

Nu är hon arg:

-Det var vuxenmobbing.

Jag tycker Kent Ögren ska be om utsäkt, säger

Marléne Haara.

Vårdplatser togs bort i Haparanda, Arjeplog och Älvsbyn.

Nu kanske några av dom vårdplatserna kommer tillbaka.

Det skriver

Norrbottens-Kuriren.

Fler helikoptrar behövs Det hände flera allvarliga olyckor i Norrbotten under påsken.

Men det fanns bara en

ambulanshelikopter i länet.

En 22-årig man som skadades allvarligt, fick vänta mer än två timmar på helikoptern.

-Det är skandal att han fick

(3)

vänta så länge, säger Robert Siikavuopio.

Han var en av dom första som kom till platsen i byn Kätkijärvi där olyckan hände.

22-åringen hade kört in i en bro med skoter och skadat huvudet.

Nu ligger 22-åringen allvarligt skadad på sjukhuset i Umeå.

Robert Siikavuopio är orolig över att 22-åringen blivit sämre av att vänta så länge på hjälp.

-Varje sekund är viktig en sån här gång, säger

Robert Siikavuopio.

Ingvar Eliasson som är deltidsbrandman i Karesuando tycker likadant:

-Vi som bor i glesbygd känner att vi behöver mer än en ambulanshelikopter.

I Karesuando har vi elva mil till närmaste

ambulansbil, säger Ingvar Eliasson.

Det skriver

Norrbottens-Kuriren.

Samer vann viktig dom Samerna vann mot

markägarna i Normalings kommun.

I 20 år har dom bråkat om vem som har rätt till

marken i området.

Nu har Högsta domstolen bestämt att samerna har rätt till marken även

om renarna förstör skog för markägarna.

Samer från tre

samebyar och hundra markägare tycker alla att dom har rätt till marken.

Samerna har tidigare fått rätt både i tingsrätt och hovrätt.

Men markägarna har

(4)

överklagat till

Högsta Domstolen.

Markägarna är arga

eftersom renarna trampar ned träd och äter upp nyplanterad skog.

-Vi markägare förlorar miljarder kronor varje år, säger markägaren

Bert Hägglund.

Samerna tycker att dom har rätt att ha sina renar i området eftersom renar har betat där i hundratals år.

Dom svenska samerna har också fått flytta när

renarnas betesmarker blivit förstörda av det moderna samhället.

Nu skriver

Högsta Domstolen att samernas sedvane-rätt är starkare än markägarnas ägande-rätt.

Det betyder att eftersom samerna varit i området sedan lång tid tillbaka har dom rätt att fortsätta att vara där.

Domen är mycket viktig.

Det är samma problem mellan samer och

markägare på många andra ställen.

Men efter den nya domen blir det nog inga fler

rättegångar.

Det skriver DN.

Bensinmackar kan räddas Nu kanske lagen ändras så att bensinmackar i

glesbygd inte behöver stänga.

-Det ökar chansen att bensinstationer på landet kan bli kvar, säger

Anna Tuomas från Pajala.

För två år sedan kom en ny lag.

Den säger att alla

bensinmackar som säljer mer än 1 000 kubikmeter bensin eller diesel om året också måste sälja

(5)

miljövänligt bränsle, som etanol och biobränsle.

Det kostar mellan en halv miljon och en miljon

kronor att ordna så att det går att tanka etanol och biogas på en mack.

Det är mycket pengar för en liten bensinmack.

Många ägare av små bensinmackar har skrivit till Transportstyrelsen och bett om att få slippa ha miljövänligt bränsle.

Dom skriver att macken måste stänga om den måste ha miljövänligt bränsle.

Nu föreslår

Transportstyrelsen att lagen ändras igen.

Om en mack i glesbygd säljer lite bensin måste det inte finnas miljövänligt bränsle där.

-Ja, sådana ställen har vi ju många av häruppe, säger Anna Tuomas.

Hon är med i en förening som heter Bymacken.

Bymacken kämpar för att man ska kunna handla bensin och andra varor på bensinmackar i glesbygd.

Om det blir som

Transportstyrelsen föreslår kanske servicen i glesbygd blir bättre, precis som

Bymacken vill.

Det skriver NSD.

UTLAND

Usama bin Ladin är död Usama bin Ladin har skutits ihjäl av

amerikanska soldater.

-Rättvisa har skipats, sa den amerikanske

presidenten Barack Obama efteråt i tv.

Usama bin Ladin hade

(6)

Hårdare regler för bärföretag

Migrationsverket har bestämt om nya hårdare regler för bärföretag.

I år måste bärföretagen gömt sig för amerikanarna

i tio år.

Han hittades i ett hus i Pakistan.

Fyra andra personer dödades vid attacken.

En av dom som också dödades var son till Usama bin Ladin.

Usama bin Ladin var

ledare för terrorist-gruppen al-Qaida.

Amerikanarna säger att det var Usama bin Ladin som planerade terrorattacken i New York för tio år sedan.

Då flög två flygplan in två höga hus och nästan 3 000 människor dog.

Många hoppas att

terrorismen ska minska nu när Usama bin Ladin är död.

Men andra varnar för att medlemmar i al-Qaida vill hämnas ledarens död.

Att det blir nya

terrror-attacker.

Usama bin Ladin var muslim.

Islam var hans religion.

Barack Obama sa i sitt tv-tal att Amerika inte krigar mot islam.

-Usama bin Ladin var ingen muslimsk ledare.

Han mördade många muslimer. Al-Qaida har dödat muslimer i många länder. Så alla som kämpar för fred borde tycka att hans död är bra, sa Obama.

Det skriver DN.

(7)

SPORT

Barton till LF Basket Charles Barton blir

LF Baskets nye tränare.

Efter 15 år är

Charles Barton tillbaka i den klubb där han slutade som spelare och började som tränare.

-Det känns kul att vara tillbaka, säger

Charles Barton till media.

LF Baskets förre tränare Mattias Kenttä slutade efter förlusten i

semifinalen mot

Norrköpings Dolphins.

-Vi är less på att inte vinna och mannen som ska ta oss tillbaka är Charles Barton, säger LF Baskets

klubbdirektör Lars Mosesson.

Charles Barton är en mycket duktig

baskettränare och har jobbat i flera utländska toppklubbar.

betala lön till bärplockarna även om det inte finns

några bär i skogarna.

Förra året kom många människor från Thailand för att plocka blåbär och lingon i dom svenska skogarna.

Många var fattiga och

trodde att dom skulle tjäna mycket pengar på

bärplockningen.

När dom reste hem till Thailand igen var en del fattigare än tidigare.

Dom hade lånat pengar till resan, men lönen var så låg att dom inte kunde betala tillbaka lånet.

Men i år är det nya regler.

-Vi gör det för att vi inte vill att människor ska åka hit och vara utan lön efter att ha arbetat.

Det säger Alejandro Firpo, chef på Migrationsverket.

Det skriver NSD.

(8)

Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter.

Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström

Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920 - 28 43 60 eller 0920 - 28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se

www.lattlastanyheter.se

Posttidning B

Böter för den som skräpar ned.

Den som skräpar ned i naturen kan få böter.

Från den första juli i

sommar gäller nya regler.

-Med dom nya reglerna kan polisen ge böter direkt, säger

Mats Hjelmgren vid Rikspolisstyrelsen.

Den som får böter måste betala pengar.

-Polisen bör först säga till men om det inte hjälper får polisen ge

böter. Då förstår människor att det inte är ok att skräpa ned, säger Mats Hjelmgren.

Tidigare var det också ett brott att skräpa ned.

Men då behövde ingen böta direkt.

Då var det en domstol som dömde till böter efter en rättegång.

Med dom nya reglerna går det snabbare och blir

billigare.

Det skriver

Piteå-Tidningen.

References

Related documents

Wallenberg till LKAB Marcus Wallenberg blir ny ordförande för LKAB.. -Jag har

Ansvarsnämnden skriver att läkaren borde ha gjort fler undersökningar för att hitta orsaken till flickans kramper.. -Jag vill uppmana alla föräldrar med sjuka barn att våga

Mikael Styrman dömdes i förra veckan till tre års fängelse.. Styrman dömdes för att han inte har

Renar flyttar till Skottland 30 renar ska flyttas från Norrbotten till Skottland. Dom ska vara tillsammans med andra renar och beta på

Han tycker inte att namnet passar om prinsessan Estelle blir drottning i framtiden. -Det är totalt oväntat och mycket olämpligt att en

- Vi har ett stort ansvar att hjälpa till när så behövs, säger Christina Karlsson, till NSD.. Elevernas

Alla gillar inte valet av Ellinor Söderlund.. Fem män vill inte längre

Förra veckan blev han och två andra elever tvungna att åka till sjukhuset.. Dom blev sjuka