Remissvar gällande revidering av Göteborgs Stads program för full delaktighet för

personer med funktionsnedsättning

Förslag till beslut

I nämnden för Intraservice

1. Förslaget om revidering av Göteborgs Stads program för full delaktighet för personer med funktionsnedsättning tillstyrks.

2. Paragrafen betraktas som omedelbart justerad

Sammanfattning

Nämnden för Intraservice har tillsammans med samtliga nämnder och styrelser utsetts till remissinstans i ärendet om ”Revidering av Göteborgs Stads program för full delaktighet för personer med funktionsnedsättning”. Remissen avser remissinstansernas uppfattning om det reviderade programmet. Nämndens yttrande skall vara Stadsledningskontoret till handa senast den 20 juni 2020.

Under programområde 2, ”Rätten till information och kommunikation” anges i likhet med samtliga programområden alla nämnder och styrelser som ansvariga. Dock anges

nämnden för Intraservice tillsammans med nämnden för Konsument och

medborgarservice samt kommunstyrelsen för att ha ett särskilt ansvar. (se bilaga 2 ”Rätt till information och kommunikation”, Prioriterade strategier för att nå målet, sid 8).

Bedömning ur ekonomisk dimension

I likhet med Stadsledningskontoret bedöms revideringen av programmet medföra marginella kostnader, och kan utföras inom ramen för nämndernas och styrelsernas befintliga uppdrag och budgetar.

Dock kan utvecklingen och användningen av till exempel digitala och tekniska lösningar på kort sikt medföra vissa kostnader. Men på längre sikt kan satsningarna i programmet gagna det ekonomiska perspektivet på så väl individ som på samhällsnivå. Inte minst när det gäller anställningsmöjligheterna i Stadens verksamheter för personer med

funktionsnedsättning.

Bedömning ur ekologisk dimension

Klimatförändringarna i världen påverkar alla, men det finns också grupper som drabbas mer än andra.

E-post: seroj.ghazarian@intraservice.goteborg.se

Göteborgs Stad Intraservice, tjänsteutlåtande 2 (3)

I Folkhälsomyndighetens handlingsplan ”Folkhälsa i ett förändrat klimat” 2017-2020, sid 15, uppräknas ett antal särskilt utsatta riskgrupper, däribland människor med fysisk eller psykisk funktionsnedsättning.

Det reviderade programmets intentioner om bättre tillgänglighet kan ha en positiv

inverkan på miljön. En mer tillgänglig stadsmiljö, bättre anpassad kollektivtrafik, tillgång till digitala verktyg för att minska resandet, krav på mindre användning av plast i

hjälpmedel är några exempel i sammanhanget.

Att säkerställa rätten till full delaktighet för människor med funktionsnedsättning innebär också att på likvärdiga villkor kunna vara del i samhället och bidra till att minska

klimatpåverkan.

Bedömning ur social dimension

Flera internationella organisationer har i olika sammanhang och skrifter fastslagit de negativa effekterna av exkludering, bristande delaktighet och diskriminering som ett hinder för att uppnå hållbara samhällen. Förenta Nationernas arbetsorganisation (ILO) beskrev i sin världsomfattande kartläggning, publicerad år 2003 under rubriken ”Time for equality at work” diskrimineringens negativa effekter på individ-, grupp-, och på

samhällsnivå. Ett uteblivet samhällsarbete mot diskriminering kan leda till fattigdom, sämre hälsa, inskränkt individuell frihet, sämre produktivitet, ekonomisk stagnation, bristande tillit till samhället och ett ifrågasättande av demokratin som styrsystem är några av rapportens slutsatser. Även FN:s Agenda 2030 (beslutad på FN:s regeringschefsmötet 25 september 2015) anslår ett antal mål som handlar om tillgänglighet, delaktighet och icke-diskriminering som förutsättningarna för ett hållbart samhälle.

Det svenska samhället grundas på demokratins grundläggande värden vilka kommer till uttryck i den Allmänna förklaringen om mänskliga rättigheter, Europakonventionen, Grundlagen och all annan nationell lagstiftning som styr vardagen i våra verksamheter.

Dessa grundläggande dokument vilar i sin tur på principen om människors lika värde och rättigheter, och kommer till konkret uttryck i vår diskrimineringslagstiftning där

rättigheterna för människor med funktionsnedsättning skyddas.

Det reviderade programmet bedöms ha en positiv effekt på den sociala dimensionen gällande lika rättigheter, rätten till ett värdigt liv, likvärdiga möjligheter, öka tilliten till Stadens verksamheter och förstärka gemenskapen och bidra till efterlevnaden av demokratins grundläggande värden och principer.

Samverkan

Ärendet samverkas med de fackliga representanterna i FSG 2020-06-11..

1. Stadsledningskontorets tjänsteutlåtande 2020-02-24

2. Göteborgs Stads program för full delaktighet för personer med funktionsnedsättning 2020-2026

3. Göteborgs Stads program för full delaktighet för personer med funktionsnedsättning 2015-06-11

4. Protokollsutdrag KF 2019-03-28 § 21

Göteborgs Stad Intraservice, tjänsteutlåtande 3 (3)

Ärendet

Nämnden för Intraservice har fått Göteborgs Stads program för full delaktighet för personer med funktionsnedsättning 2020-2026 som remiss för yttrande. Då nämndens remissvar ska vara Stadsledningskontoret till handa senast 20 juni 2020 föreslås beslut i ärendet ske med omedelbar justering.

Beskrivning av ärendet

Den 11 juni 2015 antog Kommunfullmäktige ”Göteborgs Stads program för full delaktighet för personer med funktionsnedsättning”. Kopplat till beslutet gjordes en utvärdering av programmet 2019. Resultatet av nämnda utvärdering redovisades i kommunfullmäktige som i sin tur beslutade den 28 mars 2019 om att ge

kommunstyrelsen i uppdrag att i samverkan med Göteborgs Stads råd för

funktionshindersfrågor och funktionshindersrörelsen revidera Stadens program för full delaktighet för personer med funktionsnedsättning. (§ 21, 1616/18, Handling 2019, nr 45). Även kommunfullmäktiges budget 2020 gav kommunstyrelsen i uppdrag att tillsammans med stadens samtliga nämnder och styrelser arbeta för genomförande av programmet. Stadsledningskontoret har i beredningen av ärendet samverkat med en referensgrupp av representanter, utsedda av Stadens råd för funktionshindersfrågor.

Därtill har tre workshops med representanter från förvaltningar, Stadshus AB samt Ungdomsfullmäktige hållits.

De justeringar som gjorts i det reviderade programmet berör förtydligandet av kopplingen till det nationella funktionshinderspolitiska målet, mänskliga rättigheter, konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och barnens rättigheter. Vidare innefattar det reviderade programmet färre men bredare mål, anger strategier samt

indikatorer. Det reviderade programmet betonar också vikten av tvärsektoriell samverkan.

Som förutsättningar för full delaktighet för personer med funktionsnedsättning anger det reviderade programmet kunskaper om mänskliga rättigheter, livsvillkor och

funktionsnedsättning. Vidare betonas vikten av tillgänglighet, samverkan, tillgång till relevant statistiskt underlag samt uppföljning.

Det reviderade programmet gäller vid beslut mellan åren 2020-2026. Uppföljningen av programmets måluppfyllelse sker genom ett antal indikatorer på verksamhets- och på samhällsnivå, med början år 2022. Indikatorerna finns att hitta i det reviderade programmets, bilaga 2.

Förvaltningens bedömning

Sammanfattningsvis bedöms den reviderade planen som genomtänkt, mer konkretiserad och genomförbar. Detta i syfte att skydda, respektera och främja rättigheterna för personer med funktionsnedsättning. Kopplingarna till internationella, nationella och lokala dokument, däribland nämnders reglementen och styrelsernas ägardirektiv är tydliga. Förvaltningen föreslår därför nämnden för Intraservice att tillstyrka ”Göteborgs Stads program för full delaktighet för personer med funktionsnedsättning 2020-2026”.

Seroj Ghazarian Kristina Högström

Utvecklingsledare Verksamhetschef HR

Göteborgs Stad idrotts- och föreningsnämnden, protokollsutdrag 1 (2)

§ 85, diarienummer 0161/20