Academic year: 2022

Share "14. Remissvar av motion väckt av Hannes Waldetoft (V) om att utöka andelen vegetarisk och ekologisk mat i Sollentuna kommuns verksamheter"

Tjänsteutlåtande

Socialkontoret

2020-05-14

Yessica Manzano Sidan 1 av 2

Besök Postadress Telefon växel Internet

Kontaktcenter 191 86 08-579 210 00 www.sollentuna.se

Aniaraplatsen 2 Sollentuna Dnr 2020/0042 SN-3

Diariekod: 400 Socialnämnden

Yttrande över motion väckt av Hannes Waldetoft (V) om att utöka andelen vegetarisk och ekologisk mat i Sollentuna kommuns verksamheter

Förslag till beslut

1. Socialnämnden föreslår kommunstyrelsen att avslå motionen.

2. Socialnämnden godkänner och lämnar bilaga 1 till tjänsteutlåtande 2020-05-14 som sitt yttrande i ärendet.

Sammanfattning

Kommunstyrelsen remitterade 2020-02-10 en motion väckt av Hannes Waldetoft (V) om att utöka andelen vegetarisk och ekologisk mat i Sollentuna kommuns verksamheter. Motionen har remitterats till socialnämnden, vård- och omsorgsnämnden, utbildningsnämnden, kompetens- och arbetsmarknadsnämnden samt klimatnämnden. Svar ska vara kommunstyrelsen tillhanda senast 2020-05-31.Remissens intention är att öka andelen vegetarisk och ekologisk mat i kommunens verksamheter.

De åtgärder som motionären föreslår är att all kökspersonal ska utbildas i vegetarisk matlagning, i alla kök och leverans av mat ska andelen

ekologiska råvaror ska öka med minst 5% varje år, antalet dagar då vegetariska rätter serveras samt att allt kött som köps in ska minska med minst 25 % från 2019 till 2022.

Socialkontoret föreslår att motionen avslås. En samlad styrning och uppföljning av remissen förslag skulle kunna ingå i det pågående arbetet med Agenda 2030.

Elisabeth Bengtsson Yessica Garcia Manzano

Socialchef Nämndsekreterare

Bilagor

1. Yttrande över remiss om att utöka andelen vegetarisk och ekologisk mat i Sollentuna kommuns verksamheter.

2. Beslut om remittering av motioner februari 2020

3. Remiss av motion väckt av Hannes Waldetoft (V) om att utöka

Godkänt dokument, 2020-05-15, Elisabeth Bengtsson

Tjänsteutlåtande