Academic year: 2022

Share "14.1. Bilaga 1 Remissvar av motion väckt av Hannes Waldetoft (V) om att utöka andelen vegetarisk och ekologisk mat i Sollentuna kommuns verksamheter"

Yttrande Socialkontoret

2020-05-14

Yessica Manzano Sidan 1 av 1

Besök Postadress Telefon växel Internet Kontaktcenter

Aniaraplatsen 2

191 86 Sollentuna

08-579 210 00 www.sollentuna.se Dnr 2020/0042 SN-3

Diariekod: 400

Socialnämnden driver ett fåtal boenden i egen regi med eget kök, där brukare som bor eller deltar i verksamheten bekostar själva sina måltider.

Verksamheterna ger brukarna möjlighet att påverka matsedelns innehåll samt välja olika typer av specialkost utifrån individuella behov och önskemål.

När det gäller upphandlingar, så styrs de centralt i kommunen och innehåller krav på ekologiska och vegetariska alternativ. Sollentuna kommun arbetar för att förbättra sin hantering av resurser och sin konsumtion och strävar mot FNs hållbarhetsmål nr 12 Hållbar konsumtion och produktion och mot mål 13 Bekämpa klimatförändringarna. En samlad styrning och uppföljning av remissen förslag skulle kunna ingå i det pågående arbetet med Agenda 2030. Ytterligare kravställning och uppföljning skulle kunna leda till ökade kostnader för nämnden i form av resurser och utbildningar i vegetarisk matlagning.

Mot bakgrund av ovanstående föreslår socialnämnden att remiss om att utöka andelen vegetarisk och ekologisk mat inom socialnämndens verksamhet avslås.

En motion gällande om att utöka andelen vegetarisk och ekologisk mat i Sollentuna kommuns verksamheter väckt av Hannes Waldetoft (V) har remitterats från kommunstyrelsen

Kommunstyrelsen remitterade 2020-02-10 en motion väckt av Hannes Waldetoft (V) om att utöka andelen vegetarisk och ekologisk mat i Sollentuna kommuns verksamheter3. Motionen

I det fall behov av en ny simhall uppkommer från kultur- och fritidsnämnden eller om annat beslut att studera detta tas kommer kommunledningskontoret att utreda

Utbildningsnämnden lämnar, till tjänsteutlåtande 2020-04-01, bilagda yttrande såsom svar på motion om att utöka vegetarisk och ekologisk mat samt Riktlinjer för skolmåltid