08. Remissvar

2016-08-25

Ann Lötbom Sidan 1 av 2

Besök Postadress Telefon växel Fax reception Internet

Turebergshuset 191 86 08-579 210 00 08-35 02 90 www.sollentuna.se Turebergs torg Sollentuna

Dnr 2016/1175 BUN-2 Diariekod: 609

Barn- och ungdomsnämnden

Svar på remiss – Motion gällande mer tydlighet kring religiös specialkost.

Förslag till beslut

Barn- och utbildningskontoret föreslår att barn- och ungdomsnämnden beslutar att nuvarande regler och rutiner kring specialkost i kommunal förskola och skola fortsätter vara gällande.

Sammanfattning

Kommunfullmäktige beslutade 2016-04-07 överlämna en motion till kommunstyrelsen för beredning. Kommunstyrelsen beslutade remittera motionen, väckt av Ludvig Aspling (SD), om mer tydlighet kring religiös specialkost till barn- och ungdomsnämnden, utbildnings- och

arbetsmarknadsnämnden och vård- och omsorgsnämnden. Barn- och

utbildningskontorets förslag till beslut redovisas nedan. Se beskrivning som underlag för svar på motion.

Beskrivning

Nedan redovisas rutiner kring specialkost i förskoleklass – åk. 9, i

kommunala skolor, samt kommunala förskolor kopplade till dessa skolor.

För redovisning av rutiner på friliggande förskolor och fristående skolor krävs ytterligare utredning.

Bakgrund

I motion om "Mer tydlighet kring religiös specialkost i kommunal verksamhet" önskas svar på hur många barn och vuxna som serveras ritualslaktat kött eller religiöst välsignad kost, och till vilken kostnad, samt att förslag på regler och riktlinjer för hur religiöst välsignad kost ska hanteras i kommunala verksamheter där det kan finnas barn eller brukare som inte är religiöst motiverade att äta religiös specialkost.

Ett pågående arbete med att ta fram gemensam policy för kosten i

Sollentuna kommunala förskolor och skolor avslutades april 2016. En elev har rätt till anpassad skolmat - specialkost - om det finns medicinska eller andra starka skäl för detta, t.ex. etiska skäl. Policy, rutiner, och matsedlar

Godkänt dokument, 2016-09-01, Lee Orberson

Tjänsteutlåtande

2016-08-25

Dnr 2016/1175 BUN-2 Sidan 2 av 2

finns att läsa på Sollentuna kommuns hemsida. Uppföljning av arbetet sker fortlöpande. Sollentuna kommun subventionerar inte religiös specialkost.

Enhetlig taxa/ portion gäller för alla typer av kost (enligt avtal gäller 22,52 kr./p. i förskoleklass – åk. 3, 24,06 kr./p. i åk. 4-6 och 25,59 kr./p. i år 7-9).

Skolor med tillagningskök i egen regi har samma krav på näringsriktig, varierad och god mat, som övriga skolor, men budget beslutas av rektor.

Efter en rundringning till ISS, Fazer samt alla kommunala skolor med kök i egen regi framkommer att ca 990 elever har kostintyg om fläskfri kost (alla elever lämnar inte kostintyg då vegetarisk kost alltid finns som alternativ, för alla elever). Flerparten skolor ersätter fläskfri kost med vegetarisk kost.

En kommunal skola serverar inte fläskkött utan tillagar enbart kött av nöt, kyckling och kalkon. Kostnaden/portion är densamma på denna skola, enligt uppgift från kökschef.

Två verksamheter serverar enstaka gånger ritualslaktad kyckling, varav en av dessa skolor serverar alla elever kycklingköttet dessa gånger.

Information om ritualslaktad kyckling skyltas på tavlor och vegetarisk kost serveras som tillval. Ritualslaktad kyckling kan beställas via anbud för inköp och har ett pris av ca 1 kr. mer/kilo.

Mot bakgrund av att gemensam policy för specialkost finns för kommunala verksamheter, att inget beslut om etisk djurhållning är taget och att

alternativ kost finns varje dag för alla barn till samma portions kostnad föreslår barn- och utbildningskontoret att barn- och ungdomsnämnden beslutar att nuvarande regler och rutiner fortsätter vara gällande.

Lee Orberson Ann Lötbom

Förvaltningschef Verksamhetsansvarig skolsköterska/

Medicinskt Ledningsansvarig

Godkänt dokument, 2016-09-01, Lee Orberson