• No results found

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman."

Copied!
8
0
0

Loading.... (view fulltext now)

Full text

(1)

NORRBOTTEN

Nr 1 Fredag 14 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER

21 olika läkare missade hjärntumör

En mamma i Luleå är arg på sjukvården.

21 olika läkare missade hennes babys hjärntumör.

-Jag märkte ju att något var fel men ingen lyssnade, säger mamman.

När dottern var

tre månader fick hon svåra kramper.

-Hon blev blå och såg död

ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

Läkarna på Sunderby sjukhus sa att kramperna inte var farliga och skulle växa bort.

När kramperna kom

tillbaka gav läkarna babyn medicin mot sjukdomen epilepsi.

En gång slutade dottern att andas.

Då gjorde mamman mun mot mun-metoden så att

(2)

hon började andas igen.

Ett år senare fick dottern komma till sjukhuset i Umeå.

Efter två dagar hade läkarna hittat en tumör i hjärnan.

När den opererades bort blev flickan frisk.

Mamman är arg på läkarna i Sunderbyn som inte

lyssnade på henne.

Hon har anmält flera

läkare för att dom gjort fel.

Nu har överläkaren fått en varning av

Hälso och sjukvårdens Ansvarsnämnd.

Ansvarsnämnden skriver att läkaren borde ha gjort fler undersökningar för att hitta orsaken till flickans kramper.

-Jag vill uppmana alla föräldrar med sjuka barn att våga vara jobbiga. Vi har rätt att ställa krav för vi känner våra barn bäst,

säger mamman.

Hennes dotter är tre år idag och helt frisk.

Det skriver Aftonbladet.

Elisabeth är

Årets Norrbottning Elisabeth Marklund är Årets Norrbottning 2010.

Det tycker

Norrbottens-Kurirens läsare som varje år röstar fram Årets Norrbottning.

Elisabeth Marklund fick nästen hälften av dom sex tusen rösterna.

Elisabeth Marklund är undersköterska och jobbar på ett hem för dementa i Piteå.

Dom som bor på hemmet är gamla och förvirrade.

Elisabeth Marklund har länge kämpat för att

äldrevården ska bli bättre.

Hon har pratat med chefer

(3)

och med politiker och

berättat att det behövs mer personal, men inget har hänt.

I höst gjorde Sveriges

television ett program om äldrevården.

I programmet berättade Elisabeth Marklund om hur gamla och

förvirrade låstes in i sina rum på natten.

Programmet fick stor uppmärksamhet.

Många blev arga och ledsna över det som visades i programmet.

Många tyckte också att Elisabeth Marklund var modig som berättade.

- Vi känner att vi inte längre kan ge en god och säker omvårdnad. Vi är för få, säger

Elisabeth Marklund.

Det skriver

Norrbottens-Kuriren.

Drog dödar unga Det här året har nio

ungdomar dött efter att ha tagit drogen Krypton.

Drogen kan köpas på

internet och drickas med te eller choklad.

-Det är en livsfarlig drog och om inget händer

kommer fler att dö, säger läkaren Björn Bäckström i Umeå.

Det är tre läkare i Umeå som upptäckt att Krypton är farligt.

När dom undersökte ungdomar som dött upptäckte dom att alla hade dött av Krypton.

En av dom döda var från norra Sverige.

Krypton är lagligt och säljs på internet.

Det finns ungdomar

som dricker te och choklad tillsammans med sina

föräldrar.

Föräldrarna vet inte att ungdomarna har satt

(4)

Krypton i sin dryck.

Krypton innehåller ett ämne som finns i löven på ett speciellt träd i Asien.

I den drog som nu säljs på internet har löven blandats med något som är ännu starkare.

-Den som köper drogen har ingen kontroll över hur stark drogen egentligen är.

Då är det lätt att ta för mycket, säger

Björn Bäckström.

Läkarna i Umeå tycker att Krypton måste förbjudas precis som narkotika.

Moské i Luleå

Det ska byggas en moské i Luleå.

-Helst vill vi ha ett

islamskt kulturcentrum, med plats för moské, bibliotek och mycket

annat, säger Kabir Marefat, ordförande i Islamska

föreningen i Luleå.

Det bor ungefär 2 000 muslimer i Luleå.

Deras religion heter islam.

Muslimernas kyrka kallas moské.

Muslimerna i Luleå har bara en liten lokal i ett hyreshus på Örnäset i Luleå.

Men nu planerar

kommunen att bygga en ny moské.

Det är inte bestämt var moskén ska ligga men troligen blir det på Hertsön.

-Lokalen på Örnäset är mycket liten. Om vi får en större moské så kommer det fler människor, säger Kabir Marefat.

Cd-skivor stals från biblioteket

273 cd-skivor har stulits från biblioteket i Kiruna.

(5)

Någon har tagit ut

skivorna ur omslagen och stulit dom.

I hyllorna stod bara tomma skivomslag kvar.

Biblioteket har tidigare haft skivorna på säker plats.

Bara omslagen har stått i hyllorna.

Nyligen började

personalen på biblioteket sätta tillbaka skivorna i omslagen och låta dom stå i hyllorna.

Personalen trodde inte att någon skulle stjäla skivor nu när det är så enkelt att ladda ned musik från internet.

- Vi fick en chock när vi upptäckte att skivorna var borta. Vi trodde inte att någon skulle vilja stjäla skivor längre, säger bibliotekschefen

Ing-Marie Engman Suup.

Nu ska polisen försöka hitta den som stulit

skivorna.

Det skriver NSD.

Många turister från Ryssland

På Arcus camping i Luleå är det många ryska turister just nu.

- Det är välkommet.

Januari brukar vara en tuff månad för oss, säger

Carla Peruzzaro som är chef på campingen.

Familjerna Okunev och Zheleznyak från

Murmansk i Ryssland är på semester i Luleå.

Dom bor i stugor på campingen.

- Vi gillar Sverige. Det är fint här, säger

Victoria Zheleznyak.

Familjerna har åkt skidor och badat.

I fredags besökte dom butikerna i Luleå.

(6)

Prästen försov sig

Klockan sju på juldagens morgon var Domkyrkan i Luleå fylld av människor.

Alla hade gått upp

tidigt för att gå på julotta.

Men den viktigaste personen försov sig.

Prästen.

När prästen aldrig kom tyckte folk att det var konstigt.

Dom började viska i bänkarna.

- Det är bättre att handla här än i Ryssland, säger Victoria Zheleznyak till NSD.

Många stulna snöslungor När Ove Karlsson kom

hem till villan på Bergnäset i Luleå upptäckte han att snöslungan var borta.

- Inte trodde jag att någon skulle ta en snöslunga. Jag köpte den förra vintern och den kostade nästan

18 000 kronor, säger Ove Nilsson till NSD.

Det har varit en kall vinter med mycket snö i hela Sverige.

Det kan vara tungt att

skotta bort snön och många människor har köpt en

snöslunga, en maskin som gör det lättare att skotta.

Flera butiker har sålt slut på snöslungor.

Då har tjuvar stulit

snöslungor.

Hittills har mer än tio snöslungor stulits bara i Norrbotten.

Polisen i Norrbotten vill att dom som äger en

snöslunga ska vakta den bättre.

- Det finns all anledning att ha den på ett säkert ställe, säger Roger Jönsson hos polisen.

(7)

SVERIGE

Men då räddade

kyrkvärdarna julottan.

Dom läste julevangeliet ur bibeln och bad en bön.

Sedan spelade organisten på orgeln och Eva

Plumppu sjöng psalmen Stilla Natt.

När julottan var slut och det blev dags att dricka kaffe i Kyrkans hus kom äntligen prästen

Stefan Widman.

Han var ledsen och

skämdes för att han hade försovit sig.

-Och jag som verkligen längtat efter julottan. Jag sköter så sällan julottor och hade bett om att få ta hand om den i år, säger

Stefan Widman till Norrbottens-Kuriren.

Skådespelare dog i brand Skådespelaren

Per Oscarsson och hans fru

Kia Östling har dött.

Dom dog när deras hus brann ner.

Branden hände strax före nyår.

Många minns hur

Per Oscarsson klädde av sig i tv-programmet

Hylands Hörna år 1966.

Då protesterade tusentals tv-tittare mot att

Per Oscarsson tog av sig kläderna.

Dom var också arga över att han pratade om hur man gör barn och om invandring.

Men Per Oscarsson har också beundrats för många olika roller som han har gjort som skådespelare.

Under dom senaste åren var han med i filmen Änglagård och i

Millenium-filmerna.

Per Oscarsson blev 83 år.

(8)

Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting

Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling

Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920 - 28 43 60 eller 0920 - 28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se

Posttidning B

Isen har lagt sig i hela Bottenviken

Nu ligger det is över hela Bottenviken.

Vattnet mellan

Norrbottenskusten och Finland har varit täckt av is sedan jul.

Det är ovanligt tidigt.

Det brukar dröja till i

januari eller februari innan det blir is över

Bottenviken.

Det var kallt i hela Sverige i december och det är kylan som gör att det redan blivit is.

- Vi har nu is längs hela Sveriges kust. Det är väldigt tidigt, säger

Lisa Lind som jobbar på SMHI.

SMHI undersöker och rapporterar om vädret.

Det skriver

Norrbottens-Kuriren.

References

Related documents

Wallenberg till LKAB Marcus Wallenberg blir ny ordförande för LKAB.. -Jag har

Mikael Styrman dömdes i förra veckan till tre års fängelse.. Styrman dömdes för att han inte har

Renar flyttar till Skottland 30 renar ska flyttas från Norrbotten till Skottland. Dom ska vara tillsammans med andra renar och beta på

Han tycker inte att namnet passar om prinsessan Estelle blir drottning i framtiden. -Det är totalt oväntat och mycket olämpligt att en

- Vi har ett stort ansvar att hjälpa till när så behövs, säger Christina Karlsson, till NSD.. Elevernas

Amerikanarna säger att det var Usama bin Ladin som planerade terrorattacken i New York för tio år sedan. Då flög två flygplan in två höga hus och nästan 3 000

Alla gillar inte valet av Ellinor Söderlund.. Fem män vill inte längre

Förra veckan blev han och två andra elever tvungna att åka till sjukhuset.. Dom blev sjuka