Remissvar Nya regler för skolor med konfessionell in-riktning (SOU 2019:64).

Share "Remissvar Nya regler för skolor med konfessionell in-riktning (SOU 2019:64)."

S V E R I G E S S K O L L E D A R F Ö R B U N D

V A S A G A T A N 4 8 B OX 3 2 6 6 1 03 6 5 S T O CK H O L M T E L E F ON 08 - 5 6 7 0 6 2 0 0 T E L E F AX 0 8 - 5 6 7 06 2 9 9 O R G . N R . 8 0 2 0 0 3 - 0 6 2 6 S TY R E L SE N S S Ä T E ST O C K H O L M I NF O @ S K O L L E D A R N A . S E W W W . S KO L L E D A R N A . S E

Remissvar Nya regler för skolor med konfessionell

in-riktning (SOU 2019:64).

Sveriges Skolledarförbund står bakom den princip som den svenska skollag-stiftningen idag bygger på om att skolors undervisning inte ska innehålla så kal-lade konfessionella inslag utan ska följa läroplanen med dess krav på saklighet och allsidighet.

Utredaren lägger inga förslag ämnade att förändra denna grundläggande inställ-ning. Förslagen handlar i stor utsträckning om förtydliganden av redan befint-liga bestämmelser. Sveriges Skolledarförbund kommenterar i sitt remissvar de förslag som berör skolledare inom ramen för deras yrkesutövande.

Förslag på definitioner.

I avsnitt 11 i betänkandet lämnar utredaren förslag gällande dels förändringar av ett antal befintliga definitioner i skollagen, dels att en del nya begrepp också definieras i lagstiftningen. Sveriges skolledarförbund har inget att invända mot förslagen.

Förslag om skolavslutningar och andra traditionella högtider.

Frågan om lämpliga lokaler för firande vid skolavslutningar är en fråga som fått politisk uppmärksamhet under ett större antal år. Förbundets uppfattning är att frågorna är färre runt om i de lokala verksamheterna där skolors ledning och personal hittar bra lösningar för sina elever.

Sveriges Skolledarförbund ställde sig positiva till det utredningsförslag som ti-digare lades fram av utbildningsdepartementet. Detta förslag ledde dock aldrig vidare till någon form av förändring av regelverket. Ett antal remissinstanser kritiserade förslaget för bristande tydlighet.

Sveriges Skolledarförbund ställer sig bakom även det nu framtagna förslaget till reglering av firande av avslutningar och uppmärksammandet av traditionella högtider i gudstjänstlokaler. Stockholm 2020-05-05 u.remissvar@regeringskansliet.se kopia till: hugo.wester@regeringskansliet.se U2020/00060/S

2(2)

Utredaren föreslår även att skollagen kompletteras med en upplysningsbestäm-melse om att närvaron i gudstjänstlokalen är frivillig. Barn/elever som väljer att inte delta ska erbjudas ett likvärdigt alternativ. Detta ser Sveriges Skolledarför-bund som oproblematiskt. Landets rektorer planerar redan idag verksamhet-erna så att så många som möjligt kan och vill delta, samt ordnar altverksamhet-ernativ för de elever som behöver sådana.

Utredaren föreslår att ändringarna i skollagen ska träda i kraft 1 januari 2022 och att några övergångsbestämmelser inte behövs. Sveriges Skolledarförbund har inget att invända mot förslaget.

Med vänlig hälsning Sveriges Skolledarförbund

Matz Nilsson

Sammanfattningsvis anser Centralrådet att förslaget om en ny definition av konfessionella inslag och förslagen om etableringsstopp för konfessionella skolor innebär att det kommer

Jönköpings kommun har inget att erinra mot den bedömning som utredningen gör avseende om skolor, förskolor eller fritidshem med ickekonfessionell inriktning förlägger firandet