Share "Remissvar avseende: Nya regler för skolor med konfessionell inriktning SOU 2019:64 Att: Utbildningsdepartementet Ort: Uddevalla 2020-05-04"

Att:

Utbildningsdepartementet

Ort: Uddevalla 2020-05-04

Riksföreningen för skolsköterskor har tagit del av Betänkande av Utredningen om konfessionella inslag i skolväsendet.

Riksföreningen ser positivt på att utredningen har lagt vikt vid att få fram barns och elevers egna röster och perspektiv.Att hänsyn har tagits till barnkonventionens barnrättsperspektiv och att barnet ska ha möjlighet att fritt uttrycka sina synpunkter i alla frågor som rör barnet uppskattas av Riksföreningen. Riksföreningen för skolsköterskor vill påtala rätten att samtliga elever i Sverige, oavsett skolform skall ges samma möjligheter att nyttja elevhälsa.

I Skolinspektionens enkät, som presenteras i betänkandet, framgår det att området Elevhälsa är det enda område där skolor med konfessionell inriktning har i genomsnitt lägre resultat än övriga skolor. Gällande påståendena, i samma enkät, ”På min skola är det OK att lämna lektionen om man känner

ett behov av att träffa skolsyster eller kurator”, och ”Jag kan gå och prata med skolsyster eller kuratorn/skolpsykolog om vad jag vill, det måste inte ha hänt något allvarligt” avviker skolor med

konfessionell inriktning negativt från övriga skolor. En förklaring som nämns i betänkandet är att det är möjligt att elever på mindre skolor har en sämre tillgång till elevhälsa.

Riksföreningen för skolsköterskor anser att det är av största vikt att säkerställa att elever vid skolor med konfessionell inriktning ges samma tillgång till och förutsättningar att nyttja elevhälsa som övriga skolor oavsett inriktning eller storlek. Elevhälsan bör enligt Riksföreningens åsikt vara religiöst obunden för att kunna ge eleverna bästa möjliga förutsättningar till opartiska samtal. Eleverna ska kunna känna sig trygga med sin elevhälsa och kunna vända sig dit med alla typer av frågor.

Susann Magnusson Maria Göransdotter Hammar

Ordförande Ledamot

Riksföreningen för skolsköterskor Riksföreningen för skolsköterskor

Eva Sundbom Ledamot