Share "Remissvar gällande promemorian ”Statistik om studieförbundens deltagare – ansvaret och personuppgiftsbehandling"

SCB Postadress 701 89 Örebro

Datum Beteckning 1/1

2020-03-17 A2020/0946 Ert datum Er beteckning 2020-02-27 U2020/00750/GV Besöksadress: Klostergatan 23, Örebro Karlavägen 100, Stockholm Telefon Fax E-post 010-479 40 00 010-479 70 80 08-661 52 61 scb@scb.se Momsregistreringsnr: SE202100083701 Organisationsnr: 20 21 00-0837

Remissvar gällande promemorian ”Statistik om

studieförbundens deltagare – ansvaret och

personuppgiftsbehandling

I promemorian föreslås att SCB ska bli statistikansvarig myndighet för området Studieförbund och att SCB ska få behandla känsliga

personuppgifter som avser enskilda personers hälsotillstånd för framställning av officiell statistik. SCB ställer sig bakom förslaget att SCB får ett samlat ansvar för den officiella statistiken inom folkbildning. SCB föredrar dock att statistiken om studieförbund kategoriseras under ämnesområde Utbildning och forskning, i likhet med statistiken om folkhögskolorna, istället för Kultur och fritid. På så sätt samlas statistiken om folkbildning under ett ämnesområde. SCB ställer sig bakom

förslaget att göra en ändring i förordningen (2001:100) som ger SCB stöd att behandla känsliga personuppgifter, vilket kommer att säkerställa kvalitén i undersökningen och underlätta analyser av deltagarnas fortsatta studier och inträdet på arbetsmarknaden.

Beslut i detta ärende har fattats av generaldirektör Joakim Stymne i närvaro av biträdande generaldirektör Helen Stoye, chefsjurist Joachim Angemund, tf. avdelningschef Magnus Sjöström samt enhetschef Katarina Wizell, föredragande.

SCB, Statistiska centralbyrån

Joakim Stymne

Katarina Wizell Avdelningen för befolkning och välfärd

Katarina Wizell 010-479 67 78