Share "Remissvar - Socialstyrelsens författningsförslag i rapporten Att göra anmälningar som gäller barn sökbara - S2019/02544"

POSTADRESS BESÖKSADRESS TELEFON ORGANISATIONSNUMMER E-POSTADRESS

Varbergs kommun Norra Vallgatan 14 0340-880 00 212000-1249 sn@varberg.se

TELEFAX WEBBPLATS

432 80 Varberg 432 80 Varberg 0340-101 84 www.varberg.se

Yttrande 1 (1) 2020-10-21 Dnr: SN 2020/0185-3 Socialdepartementet Förvaltningsledningsstaben Lena Brosché, 0340-889 06

Remissvar - Socialstyrelsens författningsförslag i

rapporten Att göra anmälningar som gäller barn

sökbara - S2019/02544

Svar från Varbergs kommun, socialnämnden, till Socialdepartementet – diarienummer S2019/02544

Sammanfattande synpunkter

Socialstyrelsens rapport Att göra anmälningar som gäller barn sökbara, är gedigen. Förslaget ses positivt utifrån barns skydd.

Uppdragsavdelningen, den avdelning som ansvarar för de myndighetsbeslut som tas inom Socialförvaltningen, Varbergs kommun, har tidigare deltagit i Socialstyrelsens telefonhearing i detta ärende. Då förmedlades att det finns ett stort behov av att göra orosanmälningar med handläggares bedömning sökbara. Dessa synpunkter har tagits tillvara i rapporten.

Erland Linjer

Varbergs kommun Sammanträdesprotokoll

Socialnämnden 2020-11-19 1

Justerandes signatur Utdragsbestyrkande Datum

§ 172 Dnr SN 2020/0185

Remissvar - Socialstyrelsens författningsförslag

i rapporten Att göra anmälningar som gäller

barn sökbara

Beslut

Socialnämnden beslutar

1. Remissvar över Socialstyrelsens författningsförslag i rapporten ”Att göra anmälningar som gäller barn sökbara” godkänns.

2. Remissvar skickas till Socialdepartementet. ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Beskrivning av ärendet

Socialtjänsten har uppdrag att handlägga ärenden som gäller barn och unga. Alla ärenden leder inte till att en utredning inleds. Socialstyrelsen har i rapporten Att göra anmälningar som gäller barn sökbara utrett om det idag finns några möjligheter att hålla samtliga dessa anmälningar sökbara. Socialdepartementet har skickat ut Socialstyrelsens författningsförslag i rapporten ”Att göra anmälningar som gäller barn sökbara” på remiss och Varbergs kommun har fått möjligheten att lämna synpunkter.

Beslutsunderlag

Socialnämndens arbetsutskotts protokoll 9 november 2020, § 179 Socialförvaltningens beslutsförslag 21 oktober 2020

Remissvar 21 oktober 2020 till socialdepartementet

Remiss – Socialstyrelsens rapport ”Att göra anmälningar som gäller barn sökbara”

Övervägande

I rapporten som Socialstyrelsen tagit fram, beskrivs socialtjänstens ansvar för barn och unga, rättighetsskydd och en juridisk analys av

förutsättningarna för personuppgiftsbehandlingar. Till följd av reglerna om personuppgiftsbehandling inom socialtjänsten, sätts i många kommuner anmälningar om oro för barn som inte leder till utredning in i en eller flera pärmar i kronologisk ordning. Där kan det vara svårt att söka bland

anmälningarna. Den som söker efter en anmälan i pärmen får del av information, som många gånger är integritetskänslig, rörande andra personer.

I det arbete som föregått rapporten och dess slutsatser, har tjänstemän från Varberg kommuns socialförvaltning deltagit. I det arbetet framfördes att det finns ett stort behov av att göra orosanmälningar med handläggares bedömning sökbara. Slutsatsen i rapporten är att lagändring i

socialtjänstlagen och socialtjänstens hantering av personuppgifter bör beslutas, för att underlätta arbetet med att göra anmälningar som gäller

Varbergs kommun Sammanträdesprotokoll

Socialnämnden 2020-11-19 2

Justerandes signatur Utdragsbestyrkande Datum

§ 172 forts.

barn sökbara. Socialförvaltningen är positiva till förslaget utifrån barns skydd.

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Protokollsutdrag: Socialdepartementet Handläggaren

I rapporten presenterar Socialstyrelsen författningsförslag som innebär att uppgifter om anmälan som gäller barn som inte leder till utredning samt uppgifter om bedömning av

Beslut i detta ärende har fattats av generaldirektör Lena Ag efter föredragning av avdelningschef Peter Vikström.

Å ena sidan ska socialtjänsten, vid en förhandsbedömning efter en orosanmälan eller en utredning enligt 11 Kap 1 § SoL till barns skydd, enligt Socialstyrelsens rekommendationer

författningsändringarna, som är nödvändiga att genomföra, för att hålla anmälningar som inte leder till utredning, avseende barn upp till och med 17 år, sökbara. Det är

Myndigheten för delaktighet ställer sig positiv till förslag som ytterligare förstärker barns rätt till skydd och bedömer att författningsförslagen från Socialstyrelsen kan

Vi bedömer att en lagstiftning som ger ett tydligt stöd för att göra anmälningar om barn sökbara kan bidra till att sådana förutsättningar skapas genom att på ett tydligt