Share "Remissvar S2019/02544 angående rapporten att göra anmälningar som rör barn sökbara"

S Yttrande 2020-11-23 Referens: SN 2020:516/751 Skellefteå kommun Socialkontoret Ekonomi- o kvalitetsutveckling Telefon: 0910-73 50 00 Postadress:

931 85 Skellefteå Besöksadress: Trädgårdsgatan 6 Skellefteå www.skelleftea.se jenny.j.forsell@skelleftea.se Organisationsnummer: 212000-2643 Sida 1(1) 11(1)

Remissvar S2019/02544 angående rapporten att göra

anmälningar som rör barn sökbara

SKELLEFTEÅ KOMMUN PROTOKOLLSUTDRAG

Socialnämnden 2020-12-17

Detta är ett elektroniskt protokollsutdrag.

Bestyrkta protokollsutdrag kan fås hos respektive nämnd.

§ 246 Dnr SN 2020-000516 751

Remiss – Socialstyrelsens författningsförslag,

att göra anmälningar som rör barn sökbara –

yttrande

Sammanfattning

Socialstyrelsen har remitterat ett författningsförslag som skulle göra det möjligt för socialnämnden att göra anmälningar som rör barn sökbara. Förslaget innebär en förändring i vilka personuppgifter nämnden får behandla och göra sökbara. I dagsläget saknas lagstöd för sådan

behandling vilket gör att orosanmälningar normalt hålls ordnade i en så kallad kronologisk pärm där de sätts in efter det datum de kommer in. Den kronologiska pärmen gör hanteringen osäker mot bakgrund av den sekretess om råder inom socialtjänsten då medarbetare kan behöva söka igenom flera enskilda handlingar för att hitta en anmälan. Det kan också krävas att en enskild handläggare eller kollega har kännedom om tidigare anmälningar i ett ärende för att hitta eventuella anmälningar bakåt i tiden. Författningsförslaget innebär en möjlighet, inte en skyldighet, för

socialnämnden att göra anmälningarna sökbara.

Konsekvensanalys

Invånare/kund

Personuppgifter om invånare som bedöms som integritetskänsliga kan komma att hanteras i socialnämndens verksamhetssystem. Uppgifterna ska enligt förslaget sparas i tre år.

Verksamhet

Förslaget ger en ökad möjlighet att säkerställa om tidigare anmälningar inkommit på ett barn under en viss tidsperiod. Förslaget kan innebära behov av små administrativa justeringar i verksamhetssystemet samt ytterligare loggkontroller eller behörighetstilldelningar.

Budget

Bedöms inte ha någon påverkan på budget.

Jämställdhet

Genom att göra anmälningar sökbara skulle det vara möjligt att ta ut statistik som visar fördelning av anmälningar mellan flickor och pojkar.

SKELLEFTEÅ KOMMUN PROTOKOLLSUTDRAG

Socialnämnden 2020-12-17

Detta är ett elektroniskt protokollsutdrag.

Bestyrkta protokollsutdrag kan fås hos respektive nämnd.

Socialnämndens beslut

Socialnämnden godkänner remissyttrandet, att nämnden tillstyrker förslaget i sin helhet.

Beslutsunderlag

Tjänsteskrivelse 2020-11-23 Remissvar 2020-11-23 Socialnämndens arbetsutskott 2020-12-07 § 207 ___________________________________________________________

Beslutet sänds till:

Kommunstyrelsen

Socialdepartementet: s.remissvar@regeringskansliet.se samt

I rapporten presenterar Socialstyrelsen författningsförslag som innebär att uppgifter om anmälan som gäller barn som inte leder till utredning samt uppgifter om bedömning av

Beslut i detta ärende har fattats av generaldirektör Lena Ag efter föredragning av avdelningschef Peter Vikström.

Å ena sidan ska socialtjänsten, vid en förhandsbedömning efter en orosanmälan eller en utredning enligt 11 Kap 1 § SoL till barns skydd, enligt Socialstyrelsens rekommendationer

författningsändringarna, som är nödvändiga att genomföra, för att hålla anmälningar som inte leder till utredning, avseende barn upp till och med 17 år, sökbara. Det är

Myndigheten för delaktighet ställer sig positiv till förslag som ytterligare förstärker barns rätt till skydd och bedömer att författningsförslagen från Socialstyrelsen kan

Vi bedömer att en lagstiftning som ger ett tydligt stöd för att göra anmälningar om barn sökbara kan bidra till att sådana förutsättningar skapas genom att på ett tydligt